Cazul Tinmar - Ce se poate verifica foarte ușor în această speță?
Acuzată că a crescut artificial prețurile, Tinmar Energy a emis astăzi un comunicat cu o serie de informații importante.
Fără doar și poate, acestea pot fi verificate foarte ușor de autoritățile competente.
Cazul Tinmar - Ce se poate verifica foarte ușor în această speță
Conform Tinmar, clienții grupului său sunt consumatori non-casnici, familiarizați cu modul de funcționare al pieței de energie și liberi să își aleagă oricând furnizorul.
Iar, dacă prețurile ar fi depășit nivelul pieței, partenerii ar fi denunțat contractele.
De asemenea, potrivit sursei menționate, în perioada supusă analizei, nicio societate dintre cele menționate în presă nu avea în portofoliu consumatori casnici de energie.
Așadar, vorbim de o serie de informații utile, care sunt la îndemâna autorităților.
Mai mult, societățile Solprim și Eye Mall activează pe piața de energie ı̂ncă din anul 2012, ı̂n calitate de producători, iar din 2013 și până ı̂n prezent ı̂ntreaga cantitate de energie produsă de aceste companii a fost vândută către Tinmar Energy, ı̂n baza unor contracte bilaterale pe termen lung, se mai arată în comunicatul companiei.
De asemenea, aceste informații pot fi verificate de autorități foarte ușor.
Fără îndoială, încheierea acestor contracte a reprezentat o condiție esențială pentru obținerea finanțărilor bancare necesare dezvoltării activității de producție, așa cum susține companie.
Despre cantitatea de energie produsă de Solprim și de Eye Mall, care ulterior a fost vândută către Tinmar, compania afirmă că a fost vândută în baza contractelor încheiate.
Totodată, aceasta ar reprezenta un procent nesemnificativ din consumul total al clienților finali din portofoliul propriu al companiilor Solprim și Eye Mall ı̂n perioada aprilie–decembrie 2022.
Și aceste aspecte pot fi verificate ușor.
Oare putea fi vândută energia de mai multe ori?
Sursa citată a menționat că, încă din 2013, Tinmar Energy a alocat cantitățile de energie provenite din producția societăților din grup, inclusiv Solprim și Eye Mall, către partenerii contractuali externi pe piețele centralizate OPCOM (PCCB NC și PCCB LE) și nu in baza unor contracte bilaterale negociate direct.
Volumele nu puteau fi revândute către companii din grup, având deja o destinație contractuală clară, iar energia achiziționată de la Solprim și Eye Mall nu putea fi vândută de două ori, așa cum s-a afirmat în presă, deoarece acest lucru nu ar fi fost posibil, raportat la principiile pieței de energie privind corelarea cantităților intrate și ieșite, s-a mai apărat compania.
Așadar, o altă întrebare esențială în acest caz este următoare: Oare putea fi vândută energia respectivă de două ori?
Neînțelegerea care a generat confuzii
O neînțelegere care a generat confuzii, conform comunicatului citat, este presupunerea că ı̂ntreaga cantitate livrată de Eye Mall și Solprim consumatorilor finali ar fi fost achiziționată de la Lord Energy.
Situația ar fi un pic diferită, și anume că Eye Mall și Solprim au cumpărat de la Lord Energy, la prețuri de piață — nu la valori majorate, așa cum s-a prezentat ı̂n spațiul public — cantități de energie extrem de mici prin raportare la totalul energiei furnizate clienților finali din propriul portofoliu ı̂n perioada aprilie–decembrie 2022, volumele neputând si considerate relevante.
Prețurile din contracte, în limita celor de piață
Tinmar a mai transmis că Solprim și Eye Mall și-au extins activitatea și ı̂n domeniul furnizării de energie electrică, ca o necesitate economică impusă de modul particular de funcționare al pieței energetice ı̂n anul 2022.
La acel moment, măsurile de protecție a consumatorilor finali au fost ı̂nsoțite de reguli noi, complexe și dificil de implementat pentru furnizori: (i) prețul energiei era plafonat, furnizorii fiind ı̂n situația de a factura la un preț reglementat și nu la prețul contractual, (ii) toate sumele aferente acestui mecanism trebuiau ı̂ncasate ı̂ntr-un singur cont, deschis la Trezorerie, (iii) procedura de restituire a sumelor de la stat era neclară, generând ı̂ntârzieri semnificative ı̂n procesul de decontare.
Astfel, Tinmar a urmărit identificarea unor soluții alternative de finanțare care să asigure acoperirea necesarului de lichidități pe perioada cuprinsă ı̂ntre data scadenței obligației de plată a energiei achiziționate și momentul decontării efective a sumelor de la bugetul de stat, se mai arată în comunicat.
De asemenea, e importană mențiunea companiei, și anume că ı̂ntârzierile ı̂n procesul de decontare au ajuns la aproximativ 23 de luni, echivalentul a aproape doi ani.
Ca atare, după cum știm că se procedează în piață, în vederea obținerii finanțărilor, au fost constituite garanții asupra creanțelor de ı̂ncasat de la stat, provenite din schema de plafonare, distribuite pe mai multe conturi de trezorerie, la nivelul mai multor societăți din grup.
Drept iurmare, s-au purtat discuții cu băncile și s-a considerat că soluția ı̂mpărțirii riscului, din perspectiva acestora, pe mai multe societăți era cea mai viabilă soluție, pentru că permitea existența mai multor conturi de trezorerie aparținând mai multor societăți din grup.
Creanțele plătite de stat, care s-au ı̂ncasat ı̂n aceste conturi de trezorerie, au constituit garanții ı̂n favoarea băncilor creditoare și au permis finanțări suplimentare pentru fiecare dintre societățile din grup, astfel grupul fiind ı̂n măsură să ı̂și continue activitatea de furnizare către clienții finali, mai menționează Tinmar.
Potrivit companiei, Eye Mall și Solprim au achiziționat energie electrică atât de pe piețele centralizate angro, cât și de la societățile din grup, ı̂n baza unor contracte bilaterale negociate direct, iar toate aceste tranzacții, indiferent de sursă, s-au realizat la prețuri de piață.
„Contractele bilaterale de achiziție negociate direct și ı̂ncheiate cu Lord Energy au avut ca referință prețul de tranzacționare de pe piața pentru ziua următoare (PZU) — același indicator utilizat de legislația privind plafonarea prețului la consumatorii finali, pentru stabilirea prețului mediu de decontare. Astfel, prețul contractual reflecta fidel evoluțiile reale ale pieței.
Prețurile din contractele ı̂n discuție s-au situat ı̂ntotdeauna ı̂n limitele prețurilor de piață.
Acest aspect a fost și va fi clar demonstrat, prin documente justificative, ı̂n fața autorităților competente”, a mai precizat Tinmar.
În concluzie, toate aspectele invocate de Tinmar vor putea fi verificate foarte ușor de autorități, iar adevărul, să sperăm, va ieși la lumină.






























Comentează