Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cererea scăzută de gaze naturale lichefiate din Asia evidențiază provocările pentru creșterea industriei

TASS
gnl

Pentru țările care plănuiesc să crească ponderea gazului natural lichefiat (GNL) în mixul lor energetic, lecțiile anului 2022 ar trebui să fie un semn prevestitor al provocărilor care vor urma. Dacă prețurile volatile și aprovizionarea nesigură continuă să îndepărteze piețele asiatice cheie, este puțin probabil ca cererea de GNL din regiune să crească atât de rapid pe cât se așteaptă jucătorii din industrie, scrie portnews.ru.

Prețurile GNL pe piețele spot din Asia au fost în medie de 34 USD pe milion de unități termice britanice (MMBtu) în 2022, mai mult decât dublu față de media anuală din 2021. În consecință, cererea asiatică de GNL a scăzut de la 270 de milioane de tone (mt) în 2021 la 250 mt în 2022, potrivit datelor IHS Markit.

Anul 2022 a arătat clar că volatilitatea piețelor internaționale de combustibili fosili poate avea un impact extrem de destabilizator asupra securității energetice și a creșterii economice. Deși nimeni nu poate prezice cu exactitate modul în care vor fluctua prețurile GNL, țările își pot limita expunerea la prețurile incerte ale combustibililor prin stimularea energiilor regenerabile și a tehnologiilor de stocare a energiei.

De ani de zile, industria gazului natural lichefiat (GNL) a presupus că Asia va fi un client fiabil și în creștere rapidă.

Dar un an turbulent pe piețele globale de gaze a pus sub semnul întrebării această presupunere. Impulsul Europei de a înlocui gazul rusesc prin conducte cu GNL a făcut ca prețurile să atingă niveluri record în 2022. Ca răspuns, cererea de GNL în Asia a scăzut cu 7%, prima scădere anuală din 2015. Pe măsură ce prețurile inaccesibile au înăbușit cererea asiatică, profiturile companiilor de utilități au scăzut, proiectele de import propuse au stagnat, iar țările s-au confruntat cu o amenințare constantă de penurie de combustibil și pene de curent.

Prețurile GNL pe piețele spot din Asia au fost în medie de 34 USD pe milion de unități termice britanice (MMBtu) în 2022, mai mult decât dublu față de media anuală din 2021.

În consecință, cererea asiatică de GNL a scăzut de la 270 de milioane de tone (mt) în 2021 la 250 mt în 2022, potrivit datelor IHS Markit. Cea mai mare scădere a fost înregistrată în China, unde importurile de GNL s-au prăbușit cu 19% de la an la an, din cauza blocajelor persistente legate de COVID și a prețurilor ridicate.

Prin urmare, Japonia și-a recâștigat locul de cel mai mare cumpărător de GNL din lume în 2022, în ciuda scăderii importurilor de GNL. Țara a accelerat eforturile de repornire a flotei sale nucleare, pentru a reduce expunerea la piețele volatile de gaze.

Asia de Sud a fost, fără îndoială, cea mai afectată de prețurile ridicate. În Pakistan și Bangladesh, incapacitatea de a-și permite încărcături de GNL a dus la penurii de gaz și de energie electrică, ceea ce a blocat creșterea economică în sectoare-cheie și a afectat rezervele critice de valută. Furnizorii Pakistanului și Indiei nu au respectat în mod repetat contractele pe termen lung, forțând cumpărătorii să apeleze la piețele spot scumpe sau determinându-i să renunțe complet la încărcături.

Importurile Asiei de pe piețele spot de GNL s-au prăbușit cu 17% în 2022. Dacă prețurile rămân volatile în 2023, cumpărătorii ar putea continua să limiteze achizițiile la vedere și, în schimb, să urmărească să semneze noi contracte pe termen lung. Dar, având în vedere că, după câte se pare, nu sunt disponibile contracte pe termen lung care să ofere livrări înainte de 2026, creșterea incrementală a cererii de GNL ar putea fi o ardere lentă.

Utilitățile din Asia resimt durerea provocată de creșterea prețurilor la combustibili

În urma crizei ruso-ucrainene, guvernele din Asia au încercat adesea să atenueze impactul inflaționist al creșterii prețurilor la combustibili prin plafonarea prețurilor la gaz și energie electrică pentru utilizatorii finali. Ca urmare, costurile mai mari ale factorilor de producție au sfârșit prin a se regăsi în conturile de profit și pierdere ale companiilor de utilități private și de stat, afectând performanța financiară.

În Coreea de Sud, guvernul s-a abținut anul trecut de la creșterea semnificativă a prețurilor la energie electrică pentru a atenua inflația. Însă, din cauza creșterii dramatice a costurilor cu combustibilul, pierderile companiei de stat Korea Electric Power Corporation (KEPCO) au explodat și se așteaptă ca acestea să depășească 24 de miliarde de dolari pentru anul 2022. Pentru a atenua pierderile, guvernul a majorat prețurile la energie cu 9,5% pentru primul trimestru din 2023, cea mai mare creștere din ultimii 40 de ani.

Reglementările guvernamentale din Japonia limitează suma cu care companiile de electricitate pot majora tarifele de electricitate pentru gospodării. Ca urmare, nouă din cele mai mari 10 companii de electricitate din țară au înregistrat pierderi semnificative de venituri nete în prima jumătate a anului fiscal. JERA, unul dintre cei mai mari cumpărători de GNL din lume, a înregistrat o pierdere netă de 995 de milioane de dolari în aceeași perioadă și se așteaptă să rămână pe minus pentru restul anului fiscal.

Thailanda a cerut companiei de stat de electricitate EGAT să plafoneze prețurile la energie în septembrie 2021, suportând o povară financiară de 1,73 miliarde de dolari până în aprilie 2022 și de 3,17 miliarde de dolari din mai până în august 2022.

Pentru țările care își propun să intre pe piețele de GNL, aceste probleme prefigurează provocările care vor urma. Deși Filipine nu importă în prezent GNL, compania națională de utilități SMC Global Power a raportat pierderi de 275 de milioane USD la două centrale electrice din cauza costurilor ridicate ale cărbunelui importat și ale gazului intern (legate de prețurile globale ale petrolului). Compania a propus, de asemenea, o nouă capacitate de import de GNL de peste 36,5 milioane de tone pe an, care, dacă va fi construită, ar crește dramatic expunerea sa la prețurile volatile ale GNL.

Volatilitatea tulbură perspectivele pentru GNL în Asia

O scădere recentă a prețurilor GNL, datorată vremii calde din Europa, este o veste binevenită pentru țările importatoare. Dar prețurile din Asia sunt încă duble față de media ultimilor cinci ani, de 14 USD/MMBtu, iar analiștii se așteaptă ca prețurile să rămână ridicate în 2023.

În cazul în care prețurile rămân volatile, importatorii ar putea căuta din ce în ce mai mult să reducă la minimum consumul de GNL, afectând perspectivele de creștere pe termen lung ale industriei GNL. În schimb, multe țări din Asia au accelerat implementarea energiei regenerabile interne cu costuri reduse. Piețe cheie de creștere a GNL, precum India și Filipine, de exemplu, au anunțat obiective mai mari în materie de energie regenerabilă pentru a limita dependența de piețele globale de gaze.

Anul 2022 a arătat clar că volatilitatea piețelor internaționale de combustibili fosili poate avea un impact extrem de destabilizator asupra securității energetice și a creșterii economice. Deși nimeni nu poate prezice cu exactitate modul în care vor fluctua prețurile GNL, țările își pot limita expunerea la prețurile incerte ale combustibililor prin stimularea energiilor regenerabile și a tehnologiilor de stocare a energiei.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.