China construiește 'drumul' care o să unească Europa, Asia și Orientul Mijlociu: Beijingul a căzut la înțelegere cu Kârgâzstan și Uzbekistan

Autor: Redactia Stiripesurse.ro

Publicat: 22-06-2024

Actualizat: 22-06-2024

Article thumbnail

Sursă foto: X

China a ajuns la un acord privind proiectul feroviar din Asia Centrală. Kârgâzstan, Uzbekistan și China vor construi o cale ferată către Europa, ocolind astfel Rusia.

Legătura, propusă pentru prima dată în anii 1990, va servi ca o alternativă mai rapidă și mai ieftină la rutele terestre actuale China-Europa, dintre care majoritatea călătoresc prin Rusia.

Anunțul lui Xi

China a semnat în cele din urmă un acord pentru o cale ferată cheie care o leagă de Kârgâzstan și Uzbekistan în Asia Centrală, un proiect salutat de președintele Xi Jinping drept „o dovadă de determinare”. „Calea ferată China-Kirgîstan-Uzbekistan este un proiect strategic pentru conectivitatea Chinei cu Asia Centrală și un proiect de reper pentru cele trei țări [noaste] de a construi împreună Inițiativa Belt and Road”, a spus Xi într-un mesaj emis pentru a marca ocazia.

Rezoluția acordului a semnalat că ambiția de un deceniu a Beijingului de a-și extinde legătura cu țările eurasiatice este în sfârșit pe drumul cel bun.

Xi a spus că acordul a oferit o „fundație legală solidă” pentru construcția căii ferate și a transformat proiectul „dintr-o viziune într-o realitate”.

„Demonstrează comunității internaționale determinarea fermă a celor trei țări de a-și uni mâinile pentru a promova cooperarea și a căuta o dezvoltare comună”, a spus Xi.

El a adăugat că China va colabora cu Kârgâzstan și Uzbekistan pentru a construi trecerea strategică care să beneficieze toate cele trei părți și dezvoltarea regională „cât mai curând posibil”.

Președintele Kârgâzstanului, Sadyr Japarov, și omologul său din Uzbekistan, Shavkat Mirziyoyev, au transmis și ei mesaje de felicitare, a informat presa de stat chineză Xinhua.

content-image

Rolul strategic

Japarov a spus că calea ferată de 523 km va deveni o nouă legătură de transport din Asia către Europa și Golful Persic și va promova conectivitatea și comerțul regional.

Mirziyoyev a spus că nu va fi doar cea mai scurtă rută terestră din China către Asia Centrală, ci și către Asia de Sud și Orientul Mijlociu, ceea ce este „în interesul pe termen lung al statelor relevante”, potrivit Xinhua.

Legătura feroviară de 8 miliarde de dolari începe în Kashgar din China, Xinjiang, trece prin sud-vestul Kârgâzstanului și se termină în Andijon, în estul Uzbekistanului. Ar putea reduce călătoria de marfă între China și Europa cu 559 de mile, servind ca o alternativă mai rapidă și mai ieftină la rutele terestre actuale China-Europa, dintre care majoritatea călătoresc prin Rusia.

Istoria proiectului

Proiectul a fost propus pentru prima dată în anii 1990, iar cele trei părți au semnat un memorandum de înțelegere cu privire la calea ferată în 1997. Proiectul fusese blocat din cauza problemelor tehnice, politice și geopolitice.

Rusia, care vede în Asia Centrală „propria sa curte de influență”, a fost inițial mai puțin entuziasmată de proiect, dar acum și-a exprimat sprijinul, deoarece Moscova devine din ce în ce mai dependentă de China pentru comerț în temeiul sancțiunilor economice impuse de Occident din cauza războiului său împotriva Ucrainei.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri