Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Claudiu Manda: Ion Dedu spune că a pierdut în instanţă fiindcă a intrat pe culoarele din justiţie

Inquam Photos / Octav Ganea
comisia sri Inquam Photos

Preşedintele Comisiei parlamentare pentru controlul activităţii SRI, senatorul Claudiu Manda, a precizat miercuri că fostul colonel SRI Ion Dedu a vorbit în cadrul audierilor de la comisie despre faptul că, în 2010, după ce a refuzat să pună în aplicare un ordin intern, a fost trecut în rezervă şi că a pierdut în instanţă deoarece "a intrat pe culoarele din justiţie".

"Domnul Dedu ne-a adus în atenţia comisiei o serie de aspecte care vizează activitatea SRI din perioada anului 2009. Domnia sa ne-a adus la cunoştinţă că a refuzat să pună în aplicare un anumit ordin intern, considerând că nu este acoperit de lege, că a făcut raport în acest sens, iar din acel moment a început un întreg sistem împotriva domniei sale, fiind mutat de la un compartiment la altul, făcându-se o comisie de anchetă internă, urmând cu a fi trecut în rezervă. Lucrul acesta l-a contestat în instanţă, a pierdut în instanţă şi se va adresa CEDO. Spune că a pierdut în instanţă fiindcă a intrat pe culoarele din justiţie, a dat şi numele judecătorului unde a fost judecat", a spus preşedintele comisiei, într-o declaraţie acordată presei.

Manda a adăugat că Ion Dedu a fost analizat şi penalizat de o comisie din interiorul SRI, în anul 2009, primind o dispoziţie de consemn la domiciliu, pe care însă acesta o consideră ca fiind echivalenta arestului la domiciliu. "Domnia sa consideră că (acest consemn la domiciliu - n.r.) echivalează cu arestul la domiciliu şi ne-a prezentat baza legală în care la un moment dat ar fi putut exista, dar până în anul 2004, după care această dispoziţie nu ar mai fi putut să existe şi consideră că a fost - prin dispoziţia instituţiei respective - chiar arestat la domiciliu", a explicat parlamentarul, conform Agerpres.

Manda a mai menţionat că Dedu a vorbit despre echipe mixte "care ar fi funcţionat ilegal", despre "manipularea informaţiilor clasificate, cine le clasifică, cine le declasifică, cum ajung ele să fie clasificate". "A spus, spre exemplu, că există documente - cred, în interiorul DNA - transfer de la structurile regionale către structura naţională de documente, în care sunt numerotate cu caracter secret de stat, în condiţiile în care domnia sa spune că în lege nu scrie nicăieri că DNA sau Parchetul - cred că a făcut o referire şi la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi ne-a dat aceste elemente şi înscrisuri la comisie - conform legii nu sunt cei care să secretizeze astfel de documente şi că s-ar fi încălcat legea", a afirmat el.

Potrivit lui Manda, Dedu urmează să prezinte o informare scrisă despre "tot ce înseamnă partea de interpretare a nerespectării legii de către unele instituţii ale statului care sunt într-o colaborare" cu SRI. La rândul său, Ion Dedu a declarat în urma audierilor că în 2010 a fost eliberat din funcţie şi consemnat la domiciliu, motiv pentru care a acţionat în instanţă patru directori ai SRI.

El a vorbit şi despre mandatele de interceptare pe drept comun. "Dacă citiţi atent toate dosarele şi rechizitoriile care se duc în instanţă, o să observaţi că încep cam sub forma aceasta: 'Ne-am sesizat din oficiu'. Nimeni nu pune întrebarea: care e modalitatea de sesizare din oficiu? Aici e o lacună legislativă: ce înseamnă sesizare din oficiu. (...) Sesizarea aceasta din oficiu are cea mai mare probabilitate că poate veni de la SRI, SIE, 'Doi şi un sfert'. (...) De aceea e surpriza că, în dosare, ne trezim cu mandate de securitate naţională exploatate şi puse în valoare într-un dosar de drept comun, când de fapt toată activitatea ar trebui să fie pe securitate naţională şi să ţină de activitatea infracţională aflată în competenţa DIICOT, deoarece Codul penal are infracţiuni la adresa securităţii naţionale bine puse la punct. Restul - corupţia, evaziunea fiscală - practic, nu are ce să caute, pentru că nu e prevăzut prin lege. Faptul că s-a hotărât printr-o hotărâre CSAT e, din punctul meu de vedere, o aberaţie, pentru că hotărârile CSAT sunt acte administrative obligatorii doar - în virtutea legii - pentru instituţiile care se ocupă de securitate şi apărare naţională", a susţinut Dedu.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.