Companiile globale plănuiesc să-şi vândă parţial afacerile, până în anul 2021, potrivit unui studiu făcut de o companie de consultanță

Autor: George Traicu

Publicat: 04-03-2019

Actualizat: 04-03-2019

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Cea mai mare parte a companiilor globale (84%) au în plan să vândă parţial afacerile pe care le deţin, până în anul 2021, în creştere de la 43%, cât se înregistra în 2018, reiese din rezultatele studiului EY Global Corporate Divestment Study 2019, dat luni publicităţii, potrivit Agerpres.

În acest context, 81% dintre companii sunt de părere că optimizarea modelelor operaţionale va avea un impact vizibil asupra planurilor de vânzări, în următoarele 12 luni, în timp ce 70% dintre acestea preconizează vânzări de active cu impact ridicat asupra afacerii, în creştere de la 50%, în 2018.

"La nivel local, piaţa românească este în principal influenţată de planurile de vânzări sau exituri ale grupurilor multinaţionale (cum a fost vânzarea parţială a operaţiunilor Liberty Global din Germania, Republica Cehă, Ungaria şi România către Vodafone). Este notabilă şi tendinţa recentă de relocare a fabricilor de producţie a unor producători externi către destinaţii cu forţă de muncă mai ieftină, care era de aşteptat în industrii cum ar fi cea de confecţii, ca urmare a creşterilor succesive din ultimii ani a salariului minim. Pentru companiile sau grupurile locale nu se poate vorbi de un trend notabil al vânzărilor parţiale, spre deosebire de fondurile de investiţii prezente în România, pentru care vânzarea activelor este realizată natural la atingerea maturităţii de deţinere a activului. Societăţile cu capital românesc îşi continuă mai degrabă dezvoltarea şi diversificarea locală sau extinderea regională cu precădere în ţările imediat învecinate. În contrast, o vânzare notabilă, care marchează cea mai mare tranzacţie din agricultură, este vânzarea Agricost către grupul Al Dahra, tranzacţii similare în agricultură fiind aşteptate în următorii ani. Este de aşteptat ca grupurile mari locale cu activităţi diverse să înceapă un proces de analiză a portofoliului şi să decidă vânzări parţiale de afaceri care nu se aliniază cu interesele viitoare ale grupului", spune Liliana Buşoiu, Partener Asociat, Asistenţă în Tranzacţii, EY România.

Conform cercetării, vânzările parţiale reprezintă, mai degrabă, iniţiative proactive, cu impact puternic, decât răspunsuri reactive la schimbare. Astfel, ponderea companiilor care invocă avantajul competitiv slab al unei unităţi de business drept motivul celei mai recente cedări de active (o decizie reactivă) a înregistrat o scădere semnificativă, de la 85% la 69%, raportat la intervalul de referinţă.

De asemenea, numărul companiilor care declară că factorii macroeconomici şi geopolitici vor influenţa deciziile lor de cedare de active a scăzut la 51%, de la 62% în 2018. Totodată, aproape trei sferturi (74%) dintre societăţile intervievate încă se aşteaptă ca schimbările geopolitice să provoace creşterea costurilor operaţionale, iar 69% se întreabă dacă acordurile comerciale transfrontaliere existente vor rămâne neschimbate.

În ceea ce priveşte impactul tehnologiei în afaceri, 80% dintre managerii de companii susţin că se aşteaptă ca numărul vânzărilor generate de tehnologie să crească, anul acesta, faţă de 66%, în 2018.

Studiul EY mai relevă că este mai important ca niciodată, ca în momentul vânzării, să existe o argumentaţie solidă a valorii activului, pregătită din timp, care să răspundă întrebărilor unei game mai largi de cumpărători. Puţin peste două treimi dintre vânzători (67%) au declarat că diferenţa de preţ dintre cumpărători şi vânzători este mai mare de 20%, în timp ce anul trecut numai un sfert dintre vânzători au raportat o astfel de diferenţă. Definirea unui model operaţional este extrem de importantă pentru cumpărătorii de tip private equity, care dispun de suficiente resurse pentru investiţii, dar nu şi de sinergii operaţionale. Prin urmare, este important să se transmită încrederea în faptul că activul cedat a fost pe deplin pregătit pentru separare, spun analiştii.

Pe de altă parte, un sfert dintre firmele de private equity au afirmat că o prezentare bine concepută a activului luat ca entitate de sine stătătoare şi un model de costuri aferent sunt esenţiale pentru a rămâne în procesul de vânzare, în timp ce jumătate dintre acestea au declarat că accesul la datele detaliate au reprezentat un factor cheie în decizia lor de a rămâne într-un proces de ofertare.

În plus, detaliile sunt importante, la fel şi acurateţea: 39% dintre ofertanţii cu capital privat au declarat că, dacă entitatea vizată nu obţine rezultatele preconizate, reduc preţul sau renunţă la tranzacţie.

Studiul EY Global Corporate Divestment Study se concentrează asupra modului în care companiile ar trebui să abordeze strategia privind portofoliul, să îmbunătăţească execuţia cedărilor de active şşi să se pregătească pentru o gamă extinsă de cumpărători, pe o piaţă solidă, dar şi volatilă. Rezultatele ediţiei 2019 a studiului au fost obţinute pe baza a peste 930 de interviuri cu lideri de companii din întreaga lume, realizate în intervalul septembrie - noiembrie de către Acuris.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 260.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 34,8 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2018.

În România, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale, prin intermediul birourilor deschise în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri