Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) transmite luni că un aşa-numit concept de "coplată" în ceea ce priveşte poliţa RCA nu a existat şi nu poate exista în condiţiile în care atât Directiva europeană (UE) 2021/2118 privind asigurările RCA, cât şi Codul Civil din România spun clar că prejudiciul trebuie reparat integral în baza poliţei RCA.
Reacţia organizaţiei vine după ce Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a solicitat, luni, Camerei Deputaţilor să renunţe la votarea amendamentelor apărute în proiectul de modificare a Legii RCA şi să elimine coplata pentru despăgubirile RCA.
"Preţul de piaţă, aşa cum apare definit în proiectul de modificare a Legii RCA, nu poate fi decât acela obţinut prin cerere şi ofertă şi este cel pe care o persoană fizică sau juridică îl acceptă. Prin urmare, nu va exista nicio "coplată". În acest sens, definiţia propusă în proiectul de lege pentru "Preţul de piaţă" este una clară, transparentă şi corectă deoarece reprezintă preţurile/costurile finale de vânzare ale operatorilor economici autorizaţi, obţinute pe baza cererii şi ofertei. Fiind preţuri finale rezultate din funcţionarea mecanismelor de piaţă şi acceptate de ambele părţi, evident că nu se poate pune în discuţie niciun moment existenţa vreunei diferenţe pe care ar trebui să o suporte persoana prejudiciată", se arată într-un comunicat UNSAR.
Potrivit sursei citate, şi în prezent există dispute între asigurători şi service-uri pe diferenţele între preţul de reparaţie şi despăgubire, fără ca terţul prejudiciat să suporte din propriul buzunar aceste diferenţe.
Sistemul funcționează la 1 milion de contracte CASCO
În ceea ce priveşte anunţul COTAR că păgubiţii vor fi obligaţi să semneze o convenţie de plată cu asigurătorul, la fiecare accident de producerea căruia nu sunt vinovaţi, prin care că aceştia ar trebui să accepte sume derizorii sub formă de despăgubiri, UNSAR precizează că asociaţia creează o falsă problemă, acuzând o întreagă categorie de operatori economici de presupuse comportamente neconforme cu legislaţia.
"Acest sistem funcţionează în acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO şi a mai funcţionat în România şi în trecut, inclusiv în cazul asigurărilor RCA, pentru o perioadă de peste 30 de ani. Revenind în prezent, să nu uităm că datele arată că pentru service-urile independente care nu au o convenţie de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţiile către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei) şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au o convenţie cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei). În general, se presupune că service-urile reprezentanţelor auto reprezintă un standard de calitate în zona de reparaţii, însă din datele transmise de asigurători se constată că tarifele practicate de reprezentanţe se situează, de fapt, în jurul mediei", se mai arată în documentul transmis de UNSAR.
Care este varianta COTAR
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să renunţe la votarea amendamentelor apărute în proiectul de modificare a Legii RCA şi să elimine coplata pentru despăgubirile RCA.
"Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să respecte Constituţia şi legile ţării, renunţând la votarea amendamentelor apărute subit în proiectul de modificare a Legii RCA, cu încălcarea principiului bicameralismului, prin care cei 10 milioane de şoferi asiguraţi din România vor primi despăgubiri tot mai mici, în timp ce vor plăti asigurări din ce în ce mai mari. Avem încredere că legiuitorii nu vor permite companiilor de asigurări, care au profituri din ce în ce mai mari, să le impună şoferilor păgubiţi despăgubiri sub nivelul la care reparaţiile pot fi efectuate astfel încât autovehiculul să poată fi adus la starea anterioară producerii accidentului şi astfel încât care să poată circula în condiţii de siguranţă pe drumurile publice. Dacă modificările apărute peste noapte vor intra în vigoare, oamenii vor avea de ales între a completa din propriul buzunar banii de reparaţii şi a da în judecată vinovatul de accident, pentru plata diferenţei de cost. Dar de ce mai plătim asigurări obligatorii, în acest caz?", se spune într-un comunicat al organizaţiei.
Potrivit sursei citate, Codul Civil din România prevede că orice prejudiciu trebuie recuperat în integralitate şi nu parţial. În opinia COTAR, pentru România ar însemna o agravare a situaţiei şi o deteriorare accelerată a siguranţei pe drumurile publice care deja sunt în procent de 50% cu reparaţii neconforme - ceea ce s-a constatat în urma controalelor făcute de Registrul Auto Român şi de Poliţie.
"Pentru cei 10 milioane de şoferi asiguraţi care cotizează pentru profiturile astronomice ale asigurătorilor, plătind o poliţă mai scumpă decât în Germania sau Austria, reamintim că din cele 7,59 miliarde lei - asigurări brute plătite în 2022 către companiile de asigurări, doar 110 milioane lei au fost plăţile directe pentru manoperele service-urilor. În acelaşi, an, profiturile asigurătorilor s-au mărit de 12 ori, depăşind 770 milioane de lei. Modificările care se doresc a fi introduse de deputaţii unui partid important din România, peste forma propusă iniţial ca modificare a Legii RCA, votată şi trecută prin MF şi Senat, nu vor face decât să consolideze şi mai mult profiturile asigurătorilor şi vor arunca la gunoi speranţele păgubiţilor înşelaţi care încearcă să-şi găsească dreptatea în instanţă. Păgubiţii vor fi obligaţi să semneze o convenţie de plată cu asigurătorul, la fiecare accident de producerea căruia nu sunt vinovaţi", se afirmă în comunicat.
Convenţia care se vrea a fi introdusă prin lege presupune ca păgubitul să accepte ca derizorii, mult mai mici decât cele necesare pentru o corectă reparaţie a autovehiculului, calculate şi plafonate de asigurător, susţine COTAR. Dacă păgubitul ar câştiga în instanţă dreptul de a-şi recupera sumele reale datorate de asigurător, dar plătite de vinovatul de accident, deşi acesta deţinea o poliţă RCA valabilă, vor primi în schimb penalităţi de numai 0,02% din suma datorată de asigurător şi nu 0,2% cat este astăzi - conform noilor amendamente.
"Această măsură, dacă ar fi votată de Camera Deputaţilor, ar încuraja şi mai mult abuzurile societăţilor de asigurări care vor prefera să nu achite, plasând banii în depozite bancare sau plasamente aducătoare de profit şi vor prefera să achite peste 3-4 ani, când vor pierde în instanţă. Penalităţile stabilite de legiuitor trebuie să fie cât mai mari, ca să descurajeze asigurătorul de neplata daunelor. Amintim domnilor deputaţi că firmele de leasing sau băncile din România aplică penalităţi între 0,5 şi 1% pentru fiecare zi de întârziere, în cazul milioanelor de români care au apelat la împrumuturi sau leasing şi întârzie să îşi achite ratele. Asigurătorii trebuie să fie descurajaţi şi nu încurajaţi să nu îşi achite daunele la timp şi integral. Suntem, aşadar, în momentul în care legiuitorii trebuie să decidă dacă respectă votul oamenilor şi le apără interesele publice şi legitime sau susţin dorinţa de profit cât mai mare a asigurătorilor care dispun după bunul plac de banii colectaţi prin forţa legii. Cei care au introdus amendamentele neconstituţionale au profitat de contextul european şi de necesitatea armonizării legislaţiei, pentru a introduce coplata din partea păgubitului, pentru reparaţiile autoturismelor avariate în urma accidentelor de circulaţie", se arată în document.
Comentează