Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) acuză conducerea ASF că pregătește un proiect în secret, pe care îl va trimite în Parlament. Conform primelor informații, șoferii vor fi obligați să își repare mașinile doar la service-urile indicate de către firma de asigurări, iar soluția tehnică de reparație și alegerea calității pieselor de schimb vor fi decise exclusiv de firma de asigurări.
”Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a intrat în posesia unor documente transmise de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) Parlamentului, pentru modificarea Legii RCA, care se elaborează în secret.
ASF pregătește, în colaborare cu unii parlamentari, modificări legislative care vor distruge și îngenunchea definitiv piața RCA și drepturile celor circa 8 milioane de asigurați români pe această piață, precum si Transporturile – sector economic din care vin 15 procente din PIB-ul României anual.
COTAR trage un nou semnal de alarmă privind intențiile îngrijorătoare făcute de actuala conducere a sectorului de asigurari din ASF, care a transmis Parlamentului României un set de modificări legislative menite să restrângă grav drepturile pagubitilor RCA, în timp ce firmele de asigurări vor avea pâinea și cuțitul. Aceste propuneri legislative ar transforma piața RCA într-un mecanism de abuz legalizat asupra celor 8 milioane de asigurați români, care plătesc o poliță RCA obligatorie și nu un RCA facultativ, așa cum este în SUA.
Propunerile transmise de către ASF includ măsuri de o gravitate extremă nemaiîntâlnită în nicio țară din UE și nici în cele rămase comuniste: Devizul de reparație nu va mai fi calculat de către unitatea reparatoare, ci de compania de asigurări, care va stabili cât plătește, fără ca păgubitul să mai aibă dreptul de a contesta valoarea calculată de firma de asigurări.
Firmele de asigurări decid calitatea pieselor
Soluția tehnică de reparație și alegerea calității pieselor de schimb vor fi decise exclusiv de firma de asigurări. În acest caz, service-ul auto nu va mai putea garanta siguranța lucrării, nici calitatea reparațiilor și nici valoarea autovehiculului după reparație (valoarea autovehiculului înainte de accident). Păgubiții RCA vor deveni coplătitori ai reparației dacă vor alege alt service decât cel impus de firma de asigurari. Firma de asigurari va despăgubi la o valoarea calculată de ea, valoare acceptată doar de service-urile auto partenere.
„Condițiile contractuale dintre service-ul partener și firma de asigurari presupune că ne putem lua adio de la piesele originale, de la vopseaua de calitate, de la salarii decente pentru mecanici. Valoarea despăgubirilor face imposibilă efectuarea unei lucrări de calitate, dacă va fi calculată de firma de asigurări. În Germania, convențiile de colaborare dintre firmele de asigurări și service-urile auto sunt interzise dintr-un motiv evident: un astfel de contract afectează grav interesele păgubitului RCA. Practice, va stabili asigurătorul cât vrea să plătească din despăgubire. În România, actualul consiliu al ASF dorește ca aceste reparații să fie realizate doar în service-urile auto partenere ale firmelor de asigurări – adică se calcă în picioare și Legea concurenței” - a declarat Vasile Stefanescu, președinte COTAR.
Din informațiile obținute de COTAR reiese că ASF va propune și interzicerea păgubiților RCA de a împuternici prin mandat o persoană fizică sau un service care să se ocupe de reparație și efectuarea tuturor procedurilor birocratice stufoase cerute de firma de asigurări pentru analiza dosarului de daună. Această situație va duce, inevitabil, la blocarea vehiculelor în service luni la rând, la mai mult efort, mai mult timp pierdut și un test al nervilor și răbdării păgubiților RCA care vor fi puși pe drumuri între service și sediile firmelor de asigurări.
De asemenea, din informațiile noastre reiese că se va propune diminuarea cu aproape 70% a penalităților de întârziere aplicabile asigurătorilor rău platnici, aceasta fiind în prezent singura metodă de presiune asupra asigurătorilor care întârzie nejustificat plata despăgubirilor.
Amânare la plata daunelor
Din toate aceste măsuri care vor fi incluse în Legea RCA reiese, în mod evident, că singurii beneficiari ai acestui demers al ASF sunt firmele de asigurări – care, în lipsa unui sistem de coerciție eficient, vor putea amâna plata despăgubirilor într-o manieră mult mai abuzivă decât în prezent.
Nu în ultimul rând, păgubiții RCA vor pierde dreptul de a închiria o mașină similară cu cea avariată pe perioada reparației. Cam așa arată grija ASF-ului pentru șoferii plătitori de polițe RCA. În tot acest timp, firmele de asigurări își freacă mâinile de bucurie ca au găsit asemenea marionete care să le facă un cadou legislativ care le va dubla profiturile, profituri care de 3 ani de zile sunt în creștere și considerate istorice.
La fel de istoric a ajuns și prețul RCA astăzi. Acestea sunt doar câteva dintre zecile de modificări nocive pregătite de ASF în vederea modificării Legii RCA, în urma cărora cei 8 milioane de șoferi vor rămâne captivi, dezgoliți de sprijin legal în relația cu firmele de asigurări, buni doar să plătească un RCA care se scumpește de la lună la lună și fără soluții legale în fața abuzurilor firmelor de asigurări.
„La masă vor sta firmele de asigurări, în timp ce ASF, pe post de chelner al lor, le oferă tacâmurile, alături de friptura de pe masă, care este șoferul român. Parlamentul României este deplin responsabil din acest moment de soarta celor 8 milioane de șoferi. PSD, PNL și UDMR poartă acum deplina responsabilitate a acestui proiect legislativ, ei având majoritate în Parlament, cele 3 partide politice având reprezentanți în conducerea ASF. Ce faceți, concret, cu Legea RCA și cat de mult îi mai permiteți ASF-ului să își bată joc de șoferii români?” - întreabă Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.
COTAR solicită Parlamentului României, în special partidelor PSD, PNL si UDMR, care au numit actuala conducere a ASF, să respingă propunerile care sunt vădit împotriva consumatorilor, transmise de către ASF pentru modificcarea Legii RCA. De asemenea, cerem din nou Parlamentului să îl destituie de urgență pe vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, pentru abuz de putere, lipsă de transparență și legături personale nepermise cu companiile de asigurări.
Reamintim Parlamentului României că în mandatul actualului vicepresedinte al sectorului de asigurari din cadrul ASF, tarifele RCA au crescut, în realitate, cu peste 50%, în timpul plafonării prețurilor, până în luna Iulie 2025, iar în ultimii 5 ani tarifele polițelor RCA au crescut inexplicabilm cu 300% sub “atenta supraveghere a ASF“, arată un comunicat al COTAR.
Comentează