DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Cum iroseşte România oportunitatea unei poziţii strategice în transportul feroviar european

gfr
tren gfr cfr

Atentia economiilor UE se concentrează atat spre modernizarea infrastructurii feroviare, cat si spre dezvoltarea de parteneriate cu state din afara Europei si conectarea feroviara cu piete in expansiune din Asia.  Cel mai spectaculos eveniment al inceputului de an a fost sosirea in gara Barking din Londra a unui tren de marfa, plecat cu 18 zile in urma din orașul Jiwu, din estul Chinei. Aceasta noua legatura feroviara pentru transportul de marfa  - traversând 15 oraşe - este parte a ambitiosului proiect de readucere la viata a rutei comerciale care conecteaza Europa cu Asia.

Unde este Romania în acest tablou? Pentru anul 2017, ministrul Transporturilor a primit 4,1 miliarde euro, incluzand si miliardul de euro din credite de angajament, ceea ce inseamna cu 60% mai mult fata de 2016. Din aceste fonduri, investitiile in infrastructura feroviara sunt de doar 8 milioane de euro, destinati finalizarii lucrarilor la podurile Cernavoda si Borcea. Si asta in conditiile in care, pentru modernizarea liniilor principale din reteaua europeana TEN-T, Romania ar trebui sa investeasca in 2015 – 2020, 18 miliarde de euro.

„Pentru Romania, Drumul Mătăsii şi posibilitatea de a fi un nod feroviar important in legătura cu China pare la prima vedere un lucru mare, în condiţiile investiţiilor actuale foarte reduse, când de fapt ar merita să fie gândit ca  o direcţie strategică a transporturilor feroviare. Am avea astfel şansa să relansăm domeniul feroviar şi există un context bun pentru asta. În primul rand, piaţa europeană este supusă unor mari presiuni concurenţiale în domeniul industriei feroviare; întreprinderile concurente din țările din Asia, se extind agresiv, fiind susținute de stat. În al doilea rand, UE incurajeaza si investeste in dezvoltarea sectorului feroviar” a declarat Gruia Stoica, preşedintele Grampet Grup, holdingul care deţine GFR, cel mai important transportator privat de marfă din România.

Acum doua saptamani, premierul bulgar anunta ca producătorul chinez de material rulant CRRC Corporation caută sa construiasca o fabrică de locomotive, iar pentru asta chinezii sunt dispuşi să acopere datoria de aproximativ 130 de milioane de euro a BDZ, căile ferate bulgareşti.

Cum ne afecteaza lipsa cronica de investitii şi ce oportunitate pierdem ca tara in domeniul transportului feroviar ? Romania mosteneste avantajele unei retele feroviare care acopera foarte bine teritoriul tarii, avand in acelasi timp, acces la Dunare si Marea Neagra. Astfel, la nivelul UE suntem pozitionati pe rutele de transport dintre Asia si Europa si suntem integrati in reteaua TEN-T, coridorul IV.

Pentru a înţelege mai bine tabloul merită văzute statisticile transportului de marfă prezentate de railjournal.com pentru RDZ, compania de cale ferată a Federaţiai Ruse. În 2016, RZD Logistics, divizia logistică a Căilor ferate Ruse (RZD) a procesat mai mult de 56 de milioane de tone de transport feroviar, cu 5% mai mult decât în 2015, în condiţiile în care mai ales transportul intermodal a înregistrat o creştere semnificativă. În total, pe căile ferate ruseşti au fost transportate 95.000 TEU (unitate de măsură în transportul intermodal, corespunzătoare unui container) o creştere cu 20% faţă de 2015. Din această cantitate, tranzitul între Europa şi China este de 73.000 TEU. Restul de 12.000 reprezintă în tranzit domestic şi 10.000 reprezintă importuri China-Rusia şi invers, conform railjournal.com.

Din cauza interesul redus al statului şi a absenţei investiţiilor, România ratează o ocazie de a fructifica strategic şi poziţia de la graniţa UE şi tradiţia feroviară, asta desi exista companii locale care au experienţă pe pieţele europene. Dar acolo unde este un gol, cineva îl va umple, spune o regulă din comerţ, iar Deutche Bahn cel mai important operator la nivel european stă la pândă pe piaţa din România în aşteptarea unei ocazii care să-i ofere un avantaj strategic. Compania din România a nemţilor funcţionează deja ca un hub regional, iar strategia DBS pare să fie fortificarea poziţiei pe coridorul de tranzit către Asia, pentru mărfurile livrate din vestul Europei.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.