Apropiindu-ne de sezonul rece, este util să cunoaștem pașii corecți pentru pregătirea mașinii de iarnă.
Mulți conducători auto își supun vehiculele unui proces de revizie în fiecare toamnă, astfel încât iarna îi găsește cu ulei de motor proaspăt schimbat și filtre noi, conform ProMotor.
Cu toate acestea, este crucial să acorzi o atenție deosebită și nivelului de antigel, înainte ca temperatura exterioară să scadă sub pragul de îngheț.
Rolul antigelului constă în protejarea motorului împotriva efectelor nocive ale înghețului, supraîncălzirii și coroziunii. Acest lichid esențial circulă între motor și radiator, transferând căldura generată de propulsor către radiator.
Antigelul are un punct de fierbere de aproximativ 130 de grade Celsius și se solidifică la temperaturi de până la -60 de grade Celsius. Cu toate acestea, pe măsură ce trece timpul, antigelul își pierde treptat proprietățile și eficiența.
Prin urmare, este recomandat să fie înlocuit complet o dată la 2-3 ani pentru a asigura buna funcționare a sistemului de răcire al motorului.
Problemele cauzate de antigel
Unele tipuri de antigel sunt pre-diluate și pot fi direct adăugate în vasul de expansiune. Cu toate acestea, majoritatea necesită diluare cu apă distilată.
Din păcate, nu toți șoferii sunt atenți la instrucțiunile de pe ambalaj și adaugă lichidul concentrat direct în vasul de expansiune. Acest lucru poate duce la supraîncălzirea motorului, deoarece antigelul concentrat nu este un conductor eficient al căldurii.
Antigelul care necesită diluare este inscripționat cu concentrațiile optime pe ambalaj, de obicei 50-50, adică jumătate antigel și jumătate apă distilată. Cu toate acestea, unii producători pot recomanda o proporție mai mare de antigel pentru a preveni înghețul motorului la temperaturi foarte scăzute.
Folosirea apei în loc de antigel prezintă riscul ca, în prima zi mai geroasă, întreaga instalație de răcire a motorului să înghețe. Deoarece apa îngheață la 0 grade Celsius, în timp ce antigelul rezistă la temperaturi de până la -60 de grade Celsius, expansiunea apei în timpul înghețului poate provoca daune grave întregului sistem de răcire.
În plus, există pericolul ca motorul să fie supus supraincalzirii în situațiile în care se staționează prelungit în trafic, deoarece apa se va încălzi rapid în absența antigelului și va clocoti.
Coroziunea este de asemenea un risc major asociat utilizării apei în loc de antigel în sistemul de răcire, deoarece proprietățile antigelului contribuie la prevenirea formării ruginii în interiorul acestuia.
Prin urmare, chiar și în sezonul cald, utilizarea apei în loc de antigel, chiar și când se folosește apă distilată, este nerecomandată.
Cum pregătești mașina corect pentru iarnă
Înainte de tot, se impune utilizarea anvelopelor M&S (Mud & Snow - pentru noroi și zăpadă) în sezonul de iarnă, deoarece utilizarea anvelopelor de vară este interzisă pe drumurile acoperite de gheață sau zăpadă.
Este, de asemenea, recomandat să efectuezi schimbul de ulei, filtrele de ulei, combustibil și aer înainte de sosirea iernii, deoarece acest serviciu va asigura o lubrifiere eficientă a motorului, esențială în sezonul rece.
Este important să te asiguri că sistemul de încălzire și aerul condiționat funcționează corespunzător. Funcționarea corectă a aerului condiționat te va ajuta să eviți aburirea geamurilor în condiții de ploaie, în timp ce sistemul de încălzire va asigura confortul necesar în interiorul mașinii.
Nu trebuie să neglijezi verificarea nivelului optim de antigel.
Este de asemenea recomandabil să efectuezi un test de voltaj al acumulatorului, pentru a te asigura că sistemul de încărcare funcționează corect și că bateria mașinii nu se descarcă din cauza temperaturilor scăzute.
Comentează