Tranzacția prin care jurnaliștii Dan Tăpălagă și Cristian Pantazi și-au cedat părțile sociale din G4Media către omul de afaceri Radu Budeanu a produs o undă de șoc în presa românească. Reacțiile au fost imediate, pe fondul profilului controversat al cumpărătorului, condamnat penal într-un dosar de corupție și proprietar al publicațiilor Gândul, Mediafax, CanCan și ProSport. Într-un articol de opinie publicat pe HotNews, Cătălin Tolontan a îndemnat însă la analiză „pe baza faptelor”, respingând ideea că redacția G4Media ar fi „de vânzare”. „Eu nu cred că jurnaliștii de la G4Media sunt de vânzare”, a subliniat acesta.
„În ziua gloriei sale, când zâmbetul său s-a întins în fotografie în stilul marilor promotori Don King și Sebastian Ghiță, Radu Budeanu ne-a arătat un „Contract de vânzare de părți sociale”, nu un document de abdicare a unui grup de jurnaliști, dintre care doi apar în imagini, ca acționari”, a scris Cătălin Tolontan.
Cum s-a ajuns la vânzare
Potrivit jurnalistului, Tăpălagă și Pantazi căutau de ani buni o formulă de vânzare parțială sau totală a afacerii, pentru a-și valorifica investiția și a dezvolta platforma. Au existat discuții cu Ringier, dar acestea nu s-au concretizat. Lansat în 2018, G4Media a ajuns în top 10 site-uri de știri din România, cu peste 240.000 de utilizatori unici într-o singură zi înainte de anunțul tranzacției.
„Sunt mai mulți ani de când cei doi fondatori G4Media, Dan Tăpălagă și Cristian Pantazi, caută o formulă ca să vândă o parte sau toată afacerea de presă. Intenția nu era să dispară din jurnalism, ci să valorifice ceea ce au reușit ca investitori și să poată dezvolta platforma.
De două ori au fost în discuții, scurte, cu Ringier, în ultimii 5 ani. Nu s-a mers mai departe.
Le-a fost foarte greu când au început G4Media în 2018. Au muncit enorm și au avut de luat decizii grele, conform tuturor relatărilor independente.
Brandul creat de la zero, într-un interval foarte scurt, are prestigiu și audiență. În clasamentul total, e în primele 20 de site-uri din România. Iar între site-urile de știri e în primele 10. În ziua dinainte de anunțul vânzării, pe 11 august, G4Media a fost pe locul 16 general, cu 242.000 de ”utilizatori unici”. Comparativ: Digi 24 (782.000), HotNews (631.000), Știrile Pro TV (625 932), Libertatea (600.000), Adevărul (595.000).
Cei doi fondatori ai G4Media au fost și antreprenori, și manageri, și jurnaliști. Dacă am spune că e complicat, ar fi eufemismul secolului. Iar oamenilor din echipă le-a fost greu și lor, cum e în majoritatea echipelor de presă.
De ce au vândut lui Radu Budeanu? Păi de ce nu au cumpărat alți oameni de afaceri? Sunt zeci și zeci de comentatori indignați pe rețelele sociale, care condamnă acum tranzacția. Toți am avut la dispoziție asociația nonprofit a G4Media: cine a donat?”, opinează Tolontan.
Cea mai mare achiziție media din ultimii ani
Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică, însă efectele comerciale și de audiență sunt considerate semnificative. Potrivit datelor oficiale, G4Media a raportat în 2024 un profit de 3 milioane de lei (aprox. 600.000 de euro).
Tolontan a conchis că profesionalismul demonstrat de echipa G4Media în ultimii ani nu justifică pesimismul. „Nimic din prestația profesională a redacției G4Media din toți acești ani nu are de ce să semene pesimism. Au fost coerenți, independenți și și-au respectat profesia”, a conchis Tolotan.
Un cumpărător controversat
În ianuarie 2025, G4Media îl prezenta pe Radu Budeanu drept „apropiat de PSD” în contextul achiziției Mediafax. Tot G4Media și alte publicații au documentat multiplele procese intentate de acesta presei. Budeanu a fost implicat în dosarul de corupție „Buzăianu – Udrea”, anchetat pentru prejudicierea sistemului energetic național. În 2020, el a recunoscut că a transmis o mită de 3,8 milioane de euro către Elena Udrea, bani destinați asigurării unor contracte guvernamentale pentru Bogdan Buzăianu.
Comentează