Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Decizie importantă a ANABI: Ce s-a hotărât în privinţa bunurilor indisponibilizate

raluca pruna

Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) va putea vinde un bun indisponibilizat, înainte de pronunţarea unei hotărâri de condamnare a inculpatului, dacă face dovada în faţa unui judecător că valoarea bunului indisponibilizat poate scădea cu peste 40% într-un an. Acest lucru vine şi în favoarea celui judecat, întrucât valoarea bunului indisponibilizat poate fi menţinută, iar contravaloarea acestuia în bani poate fi restituită în cazul unei achitări, potrivit directorului general al ANABI, Cornel Călinescu, care a participat, alături de ministrul Justiţiei, Raluca Prună, şi secretarul de stat în MJ, Adrian Baboi-Stroe, la un briefing pe tema ANABI. ANABI va realiza, în calitate de custode, activitatea de depozitare temporară şi administrare a bunurilor mobile indisponibilizate a căror valoare individuală depăşeşte, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 15.000 de euro.

"În cazul unui imobil indisponibilizat, se face înscrierea acestuia la cadastru şi bunul respectiv nu poate face obiectul înstrăinării. Decizia de a lua în administrare un astfel de bun a fost pusă pe masa dezbaterilor de anul trecut, însă aşa cum am ajuns la aceeaşi concluzie şi cu privire la managementul afacerilor, am tras concluzia că nu suntem pregătiţi pentru preluarea unui risc imens, care este legat de administrarea unui bun care nu este în proprietatea statului. De altfel, majoritatea jurisdicţiilor europene evită transferul unui astfel de risc către instituţiile publice", a declarat, luni, directorul general al ANABI, Cornel Călinescu. El a explicat că ANABI are atribuţii numai pe perioada desfăşurării procesului, în timp ce rolul ANAF începe numai după ce a fost pronunţată o sentinţă definitivă.

De asemenea, bunurile indisponibilizate pot fi valorificate imediat, fără acordul inculpatului, dacă este vorba de combustibili, arme de foc sau explozibili, animale vii sau produse ale căror termin de valabilitate urmează să expire în mai puţin de şase luni. "La acest moment are loc o inventariere ce vizează, pe de o parte, bunurile aflate sub măsuri asigurătorii, aceasta este activitatea pe care o desfăşurăm împreună cu Parchetul, cu cei de la Cadastru, cei de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (...) pe de altă parte, corelat foarte mult cu inventarul capacităţilor de stocare.(...) Termenul este sfârşitul anului", a mai spus Călinescu.

El a mai explicat că salariul lucrătorilor la ANABI va fi ceva mai mare decât al unui funcţionar public, cu circa 20%, aceştia fiind expuşi şi unor pericole, întrucât vor lucra cu bunuri ale unor persoane judecate pentru diferite infracţiuni. "Demersul nu este deloc unul uşor. Sunt multe instituţii implicate, dar cred că există premisele pentru realizarea în termen a acestui inventar. De altfel, colegii de la ANAF au început deja acest demers şi conlucrează în această privinţă cu ANABI", a declarat ministrul Justiţiei, Raluca Prună. Potrivit ei, ANABI îşi va desfăşura activitatea sub coordonarea unui Consiliu, alcătuit din directorul general al Agenţiei, trei reprezentanţi ai Parchetului de pe Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dintre care unul de la DNA şi unul de la DIICOT, câte un reprezentant al Ministerului Justiţiei, al CSM, al Ministerului Afacerilor Interne, al Ministerului Finanţelor Publice, precum şi al ANAF. "Consiliul s-a întrunit deja de două ori. Rolul său este unul crucial, fiind conceput de lege ca un centru de coordonare între principalele instituţii care au atribuţii în procesul de confiscare a produsului infracţiunii", a spus Raluca Prună.

MJ a numit deja directorul general şi a început procesul de recrutare din interiorul sistemului, în special prin detaşări. Sunt vizate ocuparea a cel puţin opt posturi de magistraţi, iar din partea MFP, ANAF şi MAI vor fi detaşaţi, de asemenea, opt persoane pe posturile de inspectori de urmărire şi administrare a bunurilor. "Vom avea, cel mai târziu în luna septembrie, detaşate şi persoanele din MFP, ANAF şi MAI", a arătat Prună. Ulterior fazei de recrutare din sistem, va fi declanşată o selecţie competitivă pentru restul de 17 posturi ce vor trebui ocupate. Până la operaţionalizarea completă a Agenţiei, preconizată până la finalul lui 2016, MJ va îndeplini atribuţiile legate de resurse umane, finanţare, programe şi alte funcţii suport. "În următoarele zile, împreună cu ministrul Finanţelor Publice, voi identifica o persoană potrivită pentru funcţia de director general adjunct", a mai declarat Prună.

Ea a precizat şi că a fost transmis la Monitorul Oficial şi ordinul MJ privind formatul în care băncile raportează situaţia sumelor de bani indisponibilizate în conturi. Bugetul ANABI este circa 10 milioane de lei pe anul 2016, dintre care peste 4 milioane de lei reprezintă cheltuieli de personal şi peste cinci milioane, cheltuieli de întreţinere a bunurilor şi serviciilor. În paralel cu procesul de recrutare, ANABI a preluat de la MJ activitatea de tip ARO (Agenţia de Recuperare a Creanţelor) - schimbul de date şi informaţii în dosare cu elemente de extraneitate. "Relaţia de protocol dintre MFP, ANAF şi MAI trebuie să fie o relaţie extrem de strânsă şi foarte clară de la început, pentru a şti cine face ce şi care este răspunderea fiecăruia", a adăugat Prună. Ea a arătat că este importantă definitivarea protocolului de colaborare cu ANAF, dar şi metodologia de lucru privind evaluarea şi valorificarea bunurilor mobile sechestrate, conform Agerpres.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.