Deficitul bugetar estimat de Guvern pentru 2019 este 4,3% din PIB, potrivit proiectului publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, în contextul în care ținta asumată de România este de 3% din PIB. Pentru Comisia Europeană contează însă metodologia europeană (ESA) în calcularea deficitului și aici este posibil ca deficitul să fie sub 3% din PIB, astfel:
- Din 4,3% din PIB deficit pe metodologie CASH (metodologia nationala) se scad 0,8% din PIB cheltuieli pentru transferul catre pensiile private (clauza de reforme structurale privind pensiile) și cheltuieli de inzestrare militară de 0,7% din PIB (cheltuieli care au fost făcute inclusiv ca avans, care au intrat pe deficit cash dar care vor intra pe deficit ESA de abia atunci cand se va face receptia).
- România mai are dreptul de a cere Comisiei Europene activarea clauzei de investitii (scoaterea din calculul deficitului a cheltuielilor cu cofinantarea fondurilor europene, făcute din buget). România a mai beneficiat de aceste derogări în 2014 când a primit activarea clauzei de investitii și în 2016 cand deficitul depasise 3% din PIB dar s-a activat clauza privind reformele structurale.
Comisia Europeană ia în considerare și evaluează deficitul după metodologia ESA (pe angajamente). La acest tip de indicator se referă Criteriul de la Maastricht privind incadrarea unei țări într-un deficit de maximum 3% din PIB.