Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Disensiunile din taberele PSD lasă românii să călătorească în autocare învechite și periculoase, în loc să creeze reguli pentru un transport civilizat

Shutterstock
microbuze

Amenzile nu mai sperie pe nimeni

Auzim tot mai des de amenzi date companiilor de transport pentru condițiile în care circulă românii care folosesc autocarele pentru călătoriile lor între județe.

Nu mai departe de săptămâna trecută, comisarii ANPC din Giurgiu au controlat companiile din domeniul transportului de persoane şi au sesizat abateri grave de la modul în care se respectă prevederile legale în privința serviciului de transport cu autocarul.

Amenzile de câteva zeci de mii de lei, oprirea temporară a serviciului de transport persoane și solicitarea de a remedia neregulile sunt măsuri care ar trebui să îi convingă pe operatorii de transport să își modernizeze flota și să ofere condiții adaptate anului 2022. Acest lucru nu se întâmplă însă, nici în Giurgiu și nicăieri în țară, chiar dacă amenzile nu contenesc să apară.

Amânări peste amânări, în dezavantajul pasagerilor

În tot acest timp, în Parlamentul României trebuie decisă noua legislație de transport de călători cu autocarul. Aceasta trebuia modificată de câțiva ani, dar din cauza pandemiei toate reglementările au fost prelungite până în vara anului viitor.

Noua legislație poate muri ca o tânără speranță. Presiunea pentru reguli stricte și împingerea transportatorilor către modernizarea și înnoirea flotei, dar și deschiderea pieței într-o zonă concurențială, sunt elementele dorite de călătorii care vor să beneficieze de servicii adapate erei în care digitalizarea și calitatea ar trebui să primeze. În realitate, acțiunile politice par să înghețe timpul, chiar daca și Consiliul Concurenței a cerut anul trecut o schimbare a legislatiei privind transportul interjudeţean. Consiliul solicita ca valabilitatea pentru programul de transport și pentru licențele de traseu să nu mai fie prelungită mai mult de sfârșitul lunii iunie 2023. Argumentul invocat este că varianta actuală a legii încalcă reglementările din domeniul concurenței,  în detrimentul pasagerilor care nu au de unde alege variante de transport moderne.

Parlamentarii se contrazic pe ei înșiși

Interesant este că au fost înregistrate două proiecte de lege la Senat, care vor să reglementeze piața de transport interjudețean de călători, dar al căror scop este total contradictoriu, deși ambele proiecte de acte normative sunt inițiate de același partid politic și o parte dintre semnatarii documentelor susțin ambele propuneri.

Primul proiect depus de PSD în mai 2022 își propune o deschidere a pieței către zona concurențială și împinge transportatorii spre investiții și înnoirea parcului auto, în timp ce al doilea proiect inițiat tot de PSD, dar depus la 6 luni distanță față de primul, pare să își dorească exact contrariul. Operatorii care au licențe de traseu conform vechiului program de transport vor putea cere, potrivit ultimului proiect, prelungirea licențelor pentru încă 3 ani în regim neconcurențial, cu 1 oră decalaj pentru companiile de transport care ar putea să își dorească să opereze un grafic de ore în structură asemănătoare cu cea existentă.

O decizie în acest sens ar face ca un operator, care are licențe cu plecări din oră în oră, să blocheaze accesul la respectivele rute pentru alți operatori care ar dori să ofere cursepe segmente similare.

Curios la cel de-al doilea proiect este și faptul că printre susținătorii lui se află 5 deputați din PSD care au susținut și măsurile prevăzute în primul proiect depus, chiar dacă inițiativele au viziuni ce se bat cap în cap.

Monopol în transport cu sprijin politic

Parlamentarii pare că vor să intre în jocuri politice ce pot face ca unele firme de transporturi, fie să se bucure în continuare de monopol, fie să aleagă să funcționeze la marginea legii, nefiindu-le impuse reguli pentru înnoirea parcului auto sau condiții de siguranță sporite pentru pasageri.

Noua legislație prevede ca vechimea flotei să nu depășească 12 ani la sfârșitul perioadei de valabilitate a autorizației, ceea ce i-ar scuti astfel pe deținătorii licențelor de obligația de a-și înnoi parcul de autocare.

Dacă situația ar rămâne așa, nu doar că românii vor călători în continuare cu autocare vechi, dar s-ar încălca astfel și decizia Consiliului Concurentei care spune că vehiculele de transport persoane nu trebuie să aibă o vechime mai mare de 9 ani.

Acum aproape 50% din autocarele și microbuzele de transport persoane de pe străzile din România au peste 16 ani vechime.

Călătorie permisă la Viena, dar interzisă între București și Sibiu

Legislația actuală de transport din România mai are o reglementare care frâneză atât dezvoltarea pieței, dar și un transport eficient din punct de vedere al costurilor. Și pe acest subiect cele două proiecte au abordări diferite. Proiectul depus în luna mai prevede accesul tuturor operatorilor la servicii care dau posibilitatea de a lua pasageri între stațiile de pe teritoriul României, atunci când au curse internaționale.

Pe de altă parte, noua propunere din noiembrie blochează această posibilitate, ceea ce înseamnă că un pasager poate călători cu autocarul din București până la Viena, dar nu poate călători în același autocar din București până la Sibiu.

Companiile de transport  sunt puse astfel în situația în care transportă câțiva pasageri sute de kilometri prin România, dar nu li se permite să preia pasageri și între orașele pe care le traversează pe traseul din interiorul țării noastre pentru a-și eficientiza cursele și costurile. Efectele negative sunt multiple. Nu doar că unele rute devin nerentabile, iar operatoriii locali  nu își pot crește afacerile și oferi mai multe servicii. În plus, efectele negative se simt și pentru mediul înconjurător, unde  un grad mic de ocupare al autocarelor se traduce printr-un nivel mai ridicat de poluare raportat la numărul de pasageri.

Dezbaterea în mediul public a celor două proiecte din Parlamentul României, care își propun schimbarea legislației de transport de călători în afara județelor, este cea mai bună cale pentru a moderniza cu adevărat modul în care românii pot călătorii între județele în care locuiesc. Obligativitatea de a avea o nouă legislație este pe de altă parte și o bună oportunitate pentru a aduce dezvoltarea unei direcții în care condițiile de transport pentru pasageri să fie puse pe primul loc, iar viitorul transportului din România să aducă investiții, digitalizare, condiții de calitate pentru serviciile oferite și un grad crescut de eficiență și protecție pentru mediu.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.