Guvernul pregătește o amnistie fiscală, care îi va avantaja serios pe cei care sunt buni platnici, dar și pe cei care decid să achite diferite restanțe. Astfel aceștia vor obține diverse tipuri de bonificații sau scutiri, filosofia Guvernului fiind de a încasa aproape toate taxele prevăzute de lege și nu de a le rostogoli, urmând ca apoi să câștige din impuneri și alte tipuri de sancțiuni.
AICI TOATE MĂSURILE DIN AMNISTIA FISCALĂ
Vă prezentatăm principalele măsuri prevăzute în OUG de amnistie fiscală
1. Anularea accesoriilor pentru debitori persoane juridice în procent de 100% din valoarea acestora aferente datoriilor cumulate față de buget până la data de 31 august 2024 condiționat de plata acestora de către debitori până la data de 25 noiembrie 2024.
Anularea accesoriilor este condiționată de plata la zi a datoriilor începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data de 25 noiembrie 2024;
Aceeași facilitate fiscală se acordă și pentru autoritățile publice locale; Măsura are drept scop îmbunătățirea colectării creanțelor atât pentru bugetul de stat cât și pentru bugetele locale;
2. Anularea accesoriilor în procent de 100% pentru debitori persoane fizice indiferent de valoarea debitului;
Anularea unui procent de 50% din debitul principal dacă valoarea debitului este de până la 5.000 lei;
Anularea unui procent de 25% din debitul principal dacă valoarea debitului este de peste 5.000 lei; Măsura are drept scop îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare și sprijinul pentru persoane fizice
3. Acordarea unei bonificații de 3% din valoarea impozitului pe profit datorat și plătit în anul 2024 iar pentru microîntreprinderi 3% din valoarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
La termenul scadent pentru plata impozitului pe profit și a impozitului pe venitul microîntreprinderilor se emite decizie de bonificație;
Bonificația nu se restituie ci se utilizează pentru compensarea cu alte impozite și taxe datorate în anul 2025; Măsura are drept scop stimularea conformării voluntare pentru contribuabilii buni platnici.
4. Plafonarea cheltuielilor cu bunurile și serviciile la nivelul mediei lunare din primul semestru, cu excepția cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, de menținerea ordinii publice și operative, cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire precum și cheltuielile cu serviciul datoriei publice și plata de comisioane și servicii aferente serviciului datoriei publice;
Atenție: ordonatorii de credite nu pot înregistra arierate sau plăți restante pentru aceste categorii de categorii de cheltuieli
Nu include autoritățile publice locale. Măsura are drept
Se va aplica la ordonatorii de credite pentru titlul 20 – Cheltuieli cu bunuri și servicii, pentru plățile aferente acestui titlu care nu trebuie să depășească media lunară a cheltuielilor din primul semestru, se vor excepta cheltuielile cu utilitățile publice și cheltuielile cu medicamentele;
Tipologia bunurilor pentru care se aplică plafonarea de cheltuieli este prevăzută de art.I din OUG 90/2023;
5. Interzicerea încheierii de angajamente legale în anul 2024 pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:
a) „Bunuri și servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;
b) Reparații curente;
c) Bunuri de natura obiectelor de inventar;
d) Cărți, publicații și materiale documentare;
e) Consultanță și expertiză;
f) Pregătire profesională;
g) Studii și cercetări cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile;
h) Alte cheltuieli, cu excepția alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviață“ și „Executarea silită a creanțelor bugetare“;
j) Asociații și fundații, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile „Sănătate“, „Asistență socială“.
Excepție fac instituțiile publice de cultură pentru serviciile cultural artistice precum și angajamentele aferente datoriei publice dar și serviciilor de expertiză judiciară pentru acele situații în care sunt afectate veniturile bugetului de stat;
Nu include autoritățile publice locale. Măsura vizează interzicerea de a încheia angajamente legale pentru diferite categorii de cheltuieli care nu sunt direct legate de prestarea de servicii publice de către autoritățile și instituțiile publice dar care au impact direct asupra deficitului bugetar în anul 2024;
6. Cheltuielile cu investițiile finanțate din bugetul de stat nu pot fi derulate decât în limita bugetelor aprobate cu această destinație, respectiv plățile și angajamentele legale pentru cheltuielile cu investițiile nu pot fi mai mari decât media plăților din luna ianuarie – august 2024. Ordonatorii de credite ai bugetelor de stat nu pot înregistra plăți restante sau arierate la sfârșitul anului.
În anul 2024 aceste categorii de cheltuieli nu mai pot fi majorate prin suplimentarea CA sau a CB cu excepția alocărilor din FRB.
Responsabilitatea înregistrării de plăți curente sau arierate revine ordonatorilor de credite;
Excepții: sănătate, asistență și protecție socială, cultură, autoritățile de reglementare;
Nu include autoritățile publice locale. Măsura privește cheltuielile cu investițiile finanțate din bugetul de stat și bugetele locale cu excepția cheltuielilor finanțate din politica de coeziune și PNRR și are drept scop încadrarea ordonatorilor de credite în limitele bugetelor aprobate fără ca aceștia să înregistreze arierate și plăți restante la sfârșitul anului pentru a evita escaladarea deficitului ESA ca urmare a înregistrării de facturi restante pentru cheltuielile cu investițiile finanțate
7. Obligarea ordonatorilor de credite ai bugetelor de stat și ai bugetelor locale de a se încadra în bugetele aprobate pentru cheltuielile de investiții finanțate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor europene și din PNRR fără ca aceștia să poată înregistra la sfârșitul anului plăți restante și/sau arierate. În situația în care ordonatorii de credite înregistrează plăți restante sau arierate responsabilitatea revine acestora ca urmare a gestionării ineficiente a bugetelor alocate;
Pe bază de memorandum pot fi înregistrate arierate de către OPC și autoritățile/instituțiile publice de interes local; Măsura are drept scop evitarea înregistrării de arierate și plăți restante la bugetul general consolidat de către ordonatorii de credite care nu au gestionat în mod responsabil bugetele care le-au fost alocate;
8. Achitarea titlurilor de proprietate pentru confiscarea proprietăților emise până la data de 31 august 2024 până la sfârșitul anului.
Suspendarea activității de emitere a titlurilor de proprietate în perioada 1 septembrie 2024 până la data de 31 decembrie 2024; Măsura are drept obiect evitarea înregistrării de arierate la bugetul de stat din emiterea titlurilor de proprietate;
9. Obligația retragerii deschiderilor de credite bugetare neutilizate pentru ordonatorii de credite ai bugetului de stat și bugetelor locale cu posibilitatea de a rămâne deschis și neutilizat lunar maxim 2% din plățile aferente unei luni. Sancțiune disciplinară pentru funcționarii Ministerului de Finanțe sau din cadrul Unităților Trezoreriei Statului dacă sunt blocate deschiderile de credite bugetare până la retragerea acestora de către ordonatorii de credite ai bugetelor locale; Măsura are drept scop încadrarea în țintele de deficit bugetar agreate cu Comisia Europeană dar și pentru a monitoriza volumul de plăți restante și de arierate înregistrate potrivit legii de către ordonatorii de credite;
10. Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României precum și suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituțiilor publice până la data de 31 decembrie 2024; Măsura are drept scop monitorizarea cheltuielilor de personal la nivelul ordonatorilor de credite pentru a asigura încadrarea acestora în limitele de buget care au fost aprobate precum și pentru a monitoriza ținta de deficit bugetar în relația cu CE;
11. Suspendarea acordării de stimulente pentru personalul care implementează proiecte din fonduri externe nerambursabile cu excepția celor care au cofinanțarea de până la 15% asigurată din bugetul de stat precum și avantaje în natură pentru plecarea în concedii de odihnă; Măsura are drept scop utilizarea eficientă a fondurilor alocate din bugetul de stat și bugetele locale;
12. Limitarea deschiderilor de credite bugetare pentru bunuri și servicii la nivelul autorităților și instituțiilor publice în limita unui procent de maxim 20% peste media cheltuielilor din perioada ianuarie 2024 – august 2024.
În situații justificate ordonatorii principali de credite ai autorităților publice locale (primarii și președinții de CJ) pot aproba excepții; Măsura are drept scop monitorizarea cheltuielilor și utilizarea judicioasă a fondurilor alocate din bugetul de stat și bugetele locale;
13. Limitarea majorării lunare a creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate prin memorandum în Guvernul României pentru ordonatorii de credite ai bugetului de stat cu maxim 20% față de limitele aprobate pentru luna în curs; Măsura are drept scop limitarea devierii de la ținta de deficit bugetar care este planificată pe baza estimărilor de venituri lunare la bugetul de stat;
14. Plata în tranșe a drepturilor salariale restante din domeniul justiției stabilite pe bază de acte administrative, pentru o perioadă de 5 ani, tr.I – 5%, tr.II – 10%, tr.III – 25%, tr.IV – 30%, tr.V – 30%;
Nerespectarea de către judecători și executorii judecătorești a plății în tranșe constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit legii; Măsura are drept scop plata drepturilor de natură salarială restante pentru sectorul de justiție pentru o perioadă de 5 ani, astfel încât drepturile salariale să poată fi achitate conform ordinelor administrative emise și aprobate;
15. Deblocarea utilizării rezervei de 10% pentru Casa de Sănătate precum și pentru Ministerul Muncii pentru bugetul asigurărilor sociale, asigurărilor de șomaj și majorarea încheierii de contracte cost-volum-profit la suma de 6,2 mld lei; Măsura privește utilizarea rezervei de 10% aproximativ 3,8 mld lei pentru cheltuielile sistemului public de sănătate și a fondului de șomaj, respectiv bugetul asigurărilor sociale;
16. Deblocarea utilizării rezervei de 10% pentru minorități; Măsura are în vedere utilizarea rezervei de 10% în valoare de 27 mil lei pentru cheltuielile specifice minorităților naționale;
17. Crearea bazei legale pentru alimentarea din FRB a bugetului asigurărilor de șomaj și a bugetului asigurărilor sociale; Măsura are în vedere alimentarea bugetului Casei de Pensii precum și a bugetului asigurărilor de șomaj din FRB;
18. Obligarea ordonatorilor de credite de a vira la FRB sumele disponibile la nivelul titlurilor de cheltuieli dacă din execuția bugetară la sfârșitul lunii august 2024 reiese că sunt mai mult de 30% din sume neutilizate; Măsura are în vedere alimentarea FRB cu sumele necesare pentru finanțarea unor categorii de cheltuieli necesare ordonatorilor de credite care reprezintă o urgență sau pun în pericol buna funcționare a ordonatorilor de credite;
19. Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, precum și sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României, în perioada ianuarie-iunie a anului școlar 2023-2024, rămase neutilizate după stingerea obligațiilor de plată aferente perioadei de implementare, se utilizează cu aceeași destinație până la finele anului 2024, în limita sumelor aprobate pentru anul 2024, prin hotărâre a Guvernului. Măsura are drept scop monitorizarea deficitului bugetar lunar astfel încât să fie posibilă încadrarea în deficitul bugetar estimat de Comisia Europeană la sfârșitul anului 2024;
20. Virări de credite pentru cheltuieli de personal de la alte capitole de cheltuieli precum și virarea de credite pentru cheltuieli curente destinate bugetului de șomaj și bugetului asigurărilor sociale începând cu data de 1 octombrie 2024 Măsura are drept scop asigurarea finanțării cheltuielilor de personal pentru ordonatorii de credite în principal până la data rectificării bugetare;
21. Interzicerea alocării de fonduri din FRB pentru acele categorii de cheltuieli ale ordonatorilor de credite care au posibilitatea efectuării de virări de credite bugetare sau retrimestrializări sau pentru acele categorii de cheltuieli care nu pun în pericol desfășurarea activității pentru serviciile publice; Măsura are drept scop disciplinarea utilizării de către ordonatorii de credite a fondurilor alocate din FRB;
22. Obligarea cedării la FRB a sumelor alocate din FEN-uri sau FPN pentru titlul 56, titlul 58, titlul 60, titlul 61 dacă din execuția bugetară la finalul lunii august 2024 reiese că mai mult de 50% din sume sunt neutilizate; Măsura are drept scop disciplinarea ordonatorilor de credite pentru a ceda la FRB fondurile care sunt disponibile;
23. Introducerea proiectelor etapizate cu finanțare din fonduri europene în categoria proiectelor pentru care pot fi contractate împrumuturi prin Trezoreria Statului și majorarea pentru UAT-uri a plafoanelor de contractare la 5,2 mld lei precum și a plafoanelor de tragere la 3,5 mld lei; Măsura are drept scop asigurarea finanțării pentru proiectele etapizate astfel încât să nu existe întreruperi în implementarea acestora;
24. Utilizarea excedentelor autorităților publice pentru finanțarea cheltuielilor cu energia termică, asistența socială destinată asistenților sociali ai persoanelor cu dizabilități, DGASPC și investițiilor PNRR și politica de coeziune; Măsura vizează finanțarea din excedente a cheltuielilor cu investițiile implementate de autoritățile și instituțiile publice;
25. Autoritățile publice locale și județene pot aproba rectificări ale bugetelor locale/județene cu respectarea prevederilor legale pentru majorarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare aferente cheltuielilor curente și de capital ale ordonatorilor de credite finanțați din bugetele locale și bugetele județene numai dacă veniturile curente și de capital ale acestora au un procent de realizare față de nivelul planificat anterior datei de aprobare a rectificării bugetare de peste 100% față nivelul trimestrial cumulat planificat;
Fac excepție de la prevederile rectificările bugetare care au ca obiect majorarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare necesare pentru cheltuielile de personal și implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile sau din Planul Național de Redresare și Reziliență al României, precum și ca urmare a majorării bugetului din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului. Măsura vizează disciplinarea rectificărilor bugetare pentru autorităților publice locale și județene astfel încât să nu fie majorate creditele de angajament și creditele bugetare fără a asigura disponibilitățile necesare din venituri și în acest mod să impacteze asupra deficitului bugetului general consolidat.
26. Capitalizarea CEC Bank și Exim Bank să se realizeze după aprobarea ajutorului de stat numai prin decizie a CE sau notificarea acestuia ori după însușirea testului investitorului prudent-privat pe bază de memorandum aprobat în Guvernul României; Măsura are drept scop capitalizarea societăților bancare de stat ca măsură de consolidarea a poziției competiționale a acestora pe piața bancară;
27. Măsuri pentru companiile de stat finanțate din venituri proprii astfel ca acestea să-și poată îndeplini obligațiile de majorare a salariilor peste limita prevăzută în legea bugetului de stat, respectiv peste indicele prețului de consum prevăzut în bugetul de stat pentru anul 2024 cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:
a) au sumele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul 2024.
b) au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani;
c) nu au programate pierderi și plăți restante în anul 2024;
d) subvențiile/transferurile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională s-au diminuat consecutiv în ultimii 3 ani; Măsura vizează companiile de stat care sunt finanțate din venituri proprii pentru a asigura îndeplinirea obligațiilor de majorare salarială stabilite prin contractele colective de muncă;
28. Baza legală pentru utilizarea fondurilor obținute din emisiunea de eurobonduri verzi în vederea finanțării proiectelor de linie de cale ferată sau de metrou după caz și transferul proiectelor în programele operaționale specifice politicii de coeziune; Măsura vizează utilizarea fondurilor alocate din eurobonduri verzi pentru proiectele de infrastructură verde;
29. Extinderea competențelor pentru verificarea pe bază de eșantion a deschiderilor de credite bugetare pentru ordonatorii secundari și terțiari ai bugetului de stat; Măsura vizează controlul deschiderilor de credite bugetare în vederea efectuării plăților de către ordonatorii de credite ai bugetului de stat, bugetelor locale, bugetelor asigurărilor sociale și ai bugetului de sănătate;
30. Flexibilizarea condițiilor de utilizare a veniturilor proprii ale instituțiilor publice pentru a finanța cheltuieli curente și de capital astfel încât să nu mai fie nevoie de alocări de fonduri din FRB; Măsura vizează asigurarea de fonduri din venituri proprii pentru instituțiile publice necesare cheltuielilor curente și de capital fără a mai fi nevoie de alocări de fonduri din FRB;
31. Prelungirea termenului de reîntregire a soldului de disponibil contului PNRR până la sfârșitul anului 2025 și utilizarea disponibilului pentru finanțarea cheltuielilor din politica de Coeziune (în special pentru infrastructura de transport) Utilizarea resurselor disponibile din PNRR pentru finanțarea cheltuielilor necesare implementării proiectelor de infrastructura din politica de Coeziune;
32. În situații temeinic justificate în funcție de evoluția deficitului bugetar dar și de încadrarea în ținta de deficit bugetar stabilită prin planul fiscal-structural de ajustare a deficitului bugetar în relația cu Comisia Europeană se autorizează ministrul finanțelor pentru a stabili prin ordin care se publică în Monitorul Oficial Partea I, dacă este cazul, plafoane pentru deschideri de credite bugetare la nivelul ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat și după caz ai bugetelor locale pentru titlul 20 – Cheltuieli cu bunuri și servicii precum și pentru titlul 70 – Cheltuieli de capital care să asigure încadrarea în media cheltuielilor înregistrate în perioada ianuarie 2024 – octombrie 2024; Măsura are drept scop luarea măsurilor necesare pentru încadrarea în ținta de deficit bugetar asumată potrivit traiectoriei de ajustare a deficitului bugetar în perioada 2025-2031;
Ținta de deficit bugetar este de până la 7,9%;
33. Majorarea prefinanțării de la 10% cât este acordat în prezent la 30% pentru finanțarea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile pentru autoritățile publice locale; Sprijin autorități publice locale pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;
Comentează