Guvernul se pregătește să adopte o ordonanță de urgență care ar fi fost avizată deja de Consiliul Legislativ și Consiliul Suprem de Apărare a Țării, deși prezintă evidente vicii de neconstituționalitate? Departamentul pentru situații de urgență neagă un asemenea scenariu și afirmă că documentul care circulă în spațiul public nu este autentic.
„Departamentul pentru Situații de Urgență se delimitează ferm de acest material, care stârnești controverse, confuzie și destabilizează personalul din cadrul instituțiilor cu rol in gestionarea situațiilor de urgentă și nu numai.
Facem precizarea că documentul nu a fost elaborat la nivelul Departamentului și nu corespunde viziunii acestuia.
Mai mult, aspectele regăsite in conținutul proiectului în discuție, atribuit DSU, sunt neconstituționale, iar efectele generate imaginii și credibilității Departamentului sunt evidente.
De asemenea, asigurăm opinia publica de faptul că Departamentul pentru Situații de Urgență va menține aceeași transparență în ceea ce privește propunerile de acte normative, astfel că, ulterior elaborării, acestea vor fi aduse in atenția cetățenilor, prin parcurgerea etapelor de consultare și dezbatere publică.
Facem mențiunea ca această precizare de presă a mai fost diseminată și acum 2 ani, respectiv in anul 2019”, transmite DSU.
Proiectul de OUG, AICI! (.pdf)
Presupusa Ordonanță se referă la înființarea și organizarea Agenţiei Naţionale pentru Situaţii de Urgenţă, denumită în continuare ANSU, ca autoritate de stat autonomă, cu personalitate juridică, instituţie civila militarizată, parte a sistemului de securitate naţională, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului.
Potrivit articolului 8, alin. (1) al proiectului de act normativ „Preşedintele ANSU, prin ordin, poate institui absolut excepţional, starea de urgenţă, în situaţii care necesita o reactie rapidă, precipitată sau în care este imposibilă adunarea autoritătilor competente, care pot declara uzual starea de urgenţă. Instituirea stării de urgenţă nu poate fi delegată.”
Acest articol încalcă articolul 93 din Constituție, care prevede că „Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.”
Potrivit art 11. al proiectului, „ANSU este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a Primului Ministru”. Președintele ANSU ar urma să facă parte din CSAT. „Membrii conducerii şi personalul ANSU nu vor solicita şi nici nu vor accepta instrucţiuni de orice natură de la nici o altă instituţie, organism sau autoritate în exercitarea atribuţiilor lor în temeiul legii”, se arată în art. 9.
ANSU ar urma să preia de la MAI întregul IGSU, cu inspectoratele județene, Agenția Națională a Rezervelor de Stat, de la Ministerul Sănătății ar prelua tot ce ține de ambulanță și toate unitățile de primiri urgențe din spitale, de la STS ar prelua serviciul 112 și toate rețelele dedicate sistemului de urgență, iar de la autoritățile locale, ONG-uri, alte instituții și operatori economici ar urma să preia tot ce ține de serviciile publice și voluntare și a serviciilor private pentru situații de urgență.
Alte chestiuni problematice se referă la posibilitatea acordării unor amezi penale, dar și la interzicerea „luării în derâdere” a agenților de urgențe, care devine faptă penală. Un „agent de urgențe” va putea aplica amenzi contravenționale, care se transformă în amezi penale după 60 de zile, în caz că nu sunt plătite (art. 23 din proiect).
Potrivit art. 24 din proiect, „Timorarea, agresarea verbală prin injurături, ameninţari, distragerea atenţiei agenţilor de urgenţe, luarea in derâdere sau in derizoriu a agenţilor de urgenţe sau a activităţii lor; solicitarea unei activităţi anume, a atenţiei sau de materiale de orice natură de la agenţii de urgenţe, se pedepseşte cu inchisoare de la 3 la 7 ani.”
Proiectul de act normativ încalcă și art. 115 din Constituție, pe de o parte pentru că nu există o urgență justificată pentru adoptarea prin OUG a acestor măsuri, iar pe de altă parte pentru că „ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.”
Comentează