DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

După doi ani, Iohannis e încă paralel cu Constituția

presidency.ro
iohannis csat

Cum era de așteptat, a venit și momentul acela pre-electoral în care partidele se zborșesc la președinte să le desemneze premierul. Nimic inedit, face parte din campanie.

PSD și Tăriceanu au început deja cu presiunile la Iohannis, înainte chiar să fi văzut voturile din urne. În esență, PSD și ALDE îi cer anticipat lui Iohannis:

1. să nu introducă niciun fel de criterii în nominalizarea premierului

2. să numească premierul de la partidul de pe primul loc care își poate asigura o coaliție majoritară.

Citește și: Scandal imens în ALDE

Iohannis are la dispoziție Constituția și actele conexe (decizii și hotărâri ale CCR), dar nu prea știe cu ce se mănâncă ele. Din cauza asta e greu să-și justifice declarațiile și dă impresia că este un președinte discreționar.

În realitate, Iohannis are dreptate când spune că e dreptul lui să numească orice premier și după orice criterii consideră că sunt corecte, dar nu știe pe ce-și întemeiază dreptatea.

Citește și: Cioloș s-a decis. Când va face marele anunț

În 2014, liberalii (ce ironic!) și social-democrații au încercat să consființească în Constituție ceea ce azi doar jumătatea ”rea” a USL cere: obligarea președintelui să desemneze premierul de la partidul cu cel mai mare număr de mandate (previzibil, PSD).

Atunci, CCR a respins năstrușnica propunere de revizuire a Constituției și, mai mult, a și argumentat de ce:

"Stabilirea unei ordini rigide în desemnarea candidatului poate crea serioase probleme de natură să afecteze buna funcționare a statului, dintre care Curtea reține situația în care partidul politic, respectiv alianța politică participantă la alegeri care a obținut cel mai mare număr de mandate parlamentare nu dispune de majoritatea absolută a mandatelor parlamentare. De multe ori, există înțelegeri/ acorduri între partide/ alianțe politice — care nu au obținut cel mai mare număr de mandate — cu privire la desemnarea unei anumite persoane drept candidat pentru funcția de prim-ministru, mai ales în cazul în care două sau mai multe partide au obținut un număr de mandate foarte apropiat; în acest caz, se poate ajunge la coagularea unei majorități parlamentare absolute din partidele sau alianțele politice aflate pe locurile imediat următoare".

Mai pe scurt, dacă se formează o majoritate parlamentară împotriva partidului care a câștigat alegerile, atunci a acelei majorități e guvernarea!

E drept, liberalii, pe vremea aia conduși de Antonescu, erau la fel de miopi cum sunt și azi și se raportau la președintele de atunci, dușmanul nr.1, Traian Băsescu. Nu le trecuse prin cap vreodată că ei înșiși ar putea avea Președintele României, cum se întâmplă astăzi.

Paradoxal, CCR constata exact ce azi PSD îi reproșează lui Iohannis referitor la impunerea unui candidat Președintelui: ”În aceste condiții, Curtea constată că textul propus suprimă o garanție a dreptului de vot, și anume respectarea rezultatului votului liber exprimat".

Așadar, constituțional, Iohannis  poate desemna orice candidat. Putând desemna orice candidat la funcția de premier, e evident că poate aplica orice criterii consideră că sunt necesare, deoarece Iohannis are o co-responsabilitate politică în această procedură. Altfel zis, dacă desemnează un ”penal” și acesta își găsește o majoritate în Parlament, atunci este co-responsabil, alături de Parlament, pentru orice ilegalitate a viitorului premier ”penal”.

Nenorocirea e că, și slab comunicator și fără consilieri să-i dea muniție, Iohannis e victimă sigură a propagandei mult mai bine pusă la punct a PSD-ALDE.

Urmărește-ne:
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.