Educația prin experiențe directe: Matematica și Științele Naturii, abordate inovativ în anul școlar 2024-2025

Autor: Diana Pană

Publicat: 08-10-2024

Actualizat: 08-10-2024

Article thumbnail

Sursă foto: freepik.com

Inspectoratul Școlar Județean Brașov a publicat recent recomandările pentru dezvoltarea profesională a învățătorilor în anul școlar 2024-2025, subliniind necesitatea schimbării abordării pedagogice la disciplinele Matematică și Științe ale naturii, scrie edupedu.ro.

Conform documentului, învățarea trebuie să fie centrată pe implicarea activă a elevilor, aceștia fiind încurajați să participe direct la experimente și observări în mediul natural, în loc să fie spectatori pasivi ai demonstrațiilor realizate de cadrele didactice.

„Învățarea la disciplinele Matematică și explorarea mediului/ Matematică și Științe ale naturii trebuie să fie abordată din perspectiva implicării directe a elevului în procesul de învățare, prin realizarea unor observări în natură, prin realizarea experimentelor de către elevi și nu prin simpla observare a experimentelor efectuate de învățător sau prin observare de imagini”, se menționează în documentul publicat de ISJ Brașov. Această orientare pedagogică are drept scop trecerea de la o abordare pasivă la una interactivă, care să stimuleze curiozitatea și gândirea critică a copiilor.

Pentru clasele III-IV, Inspectoratul recomandă implementarea unor activități suplimentare, precum completarea unui „jurnal al clasei” în care elevii să consemneze evenimente importante din viața grupului, precum și un „jurnal de dialog pentru lectură”, menit să încurajeze reflecția asupra materialelor citite. Aceste metode vor sprijini dezvoltarea unor abilități metacognitive, încurajând elevii să își monitorizeze și să își analizeze propriul proces de învățare.

Un alt punct important menționat în ghid vizează predarea la disciplina Dezvoltare personală, unde se subliniază necesitatea formării deprinderilor și atitudinilor sugerate de programa școlară prin activități practice. Documentul recomandă reducerea ponderii fișelor de lucru în favoarea activităților care contribuie la dezvoltarea personală a elevilor. „Cadrul didactic îl va sprijini pe elev pentru a progresa din punct de vedere personal; dezvoltarea personală a elevului este un deziderat al întregii activități formale și nonformale, nu numai al disciplinei Dezvoltare personală”, după cum apare în ghid.

În contextul predării matematicii, documentul recunoaște provocările pe care le întâmpină elevii și percepția generală conform căreia această disciplină este adesea considerată „aridă, neprietenoasă și fără utilitate publică.” Aceste concluzii apar într-o altă publicație recentă a Ministerului Educației, în care se recunoaște că matematica este percepută în acest mod de un număr mare de elevi. De aceea, Inspectoratul recomandă activități care să ofere elevilor o legătură mai directă între teoria matematică și aplicabilitatea sa în viața de zi cu zi, pentru a diminua anxietatea față de această materie.

Profesorii sunt încurajați să creeze contexte de învățare mai interactive și să găsească metode creative prin care să atragă interesul elevilor față de matematică și științele naturale. Gabriel Ciora, profesor de Matematică la Școala Gimnazială din Giarmata, a subliniat într-o declarație recentă pentru TVR Info că matematica nu ar trebui să fie percepută ca o „sperietoare” nici pentru elevi, nici pentru părinți. „Clasa a VIII-a ar trebui să fie cumva o recapitulare a cunoștințelor acumulate în clasele anterioare”, a adăugat el, făcând apel la o abordare echilibrată între lecțiile din școală și meditațiile private, care, în opinia sa, au devenit prea frecvente în contextul actualului sistem de învățământ.

Ghidul publicat de Inspectoratul Școlar Județean Brașov poate fi consultat integral pe site-ul instituției, fiind o resursă valoroasă pentru cadrele didactice care doresc să-și ajusteze metodele de predare pentru a răspunde mai bine nevoilor și intereselor elevilor în anul școlar 2024-2025. Aceasta reprezintă o încercare de a reformula modul în care învățarea este percepută și experimentată în sălile de clasă, încurajând activitățile practice și colaborative care pot stimula dezvoltarea personală și academică a elevilor.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri