Dacia intră într-o nouă etapă a transformării sale, anunțând o accelerare semnificativă a procesului de electrificare.
În condițiile în care vânzările de mașini electrice în Europa nu au atins încă așteptările industriei, iar reglementările privind emisiile devin tot mai stricte, marca românească – parte a grupului Renault – se pregătește să lanseze patru modele electrice noi până în 2028. Printre acestea se numără o nouă generație Dacia Spring, care promite să fie un „miniDuster” 100% electric.
Spring – începutul unei noi ere electrice
Viitorul Dacia Spring, cunoscut încă din 2024, este dezvoltat pe o platformă tehnică derivată din cea a viitorului Renault Twingo. Cu toate acestea, cele două modele vor avea identități distincte. Dacă Twingo mizează pe un design urban și sofisticat, Spring va adopta o înfățișare robustă, de miniSUV, cu o siluetă ce amintește de Duster. Mașina va avea o lungime de aproximativ 3,70 metri, o gardă la sol mai înaltă și o capotă plată, adaptată nevoilor unei piețe care apreciază aspectul de crossover chiar și în segmentul A.
Proiectul este coordonat de echipa ACDC a grupului Renault în China, în colaborare cu inginerii de la Shanghai eDrive și designerii de la Launch Design. Decizia de a dezvolta modelul în Asia ține de strategia de reducere a costurilor, în timp ce asamblarea va fi realizată la uzina din Novo Mesto, Slovenia. Aceasta va produce atât versiunea Dacia, cât și una similară pentru Nissan.
Pentru a evita canibalizarea între Spring și Twingo, grupul Renault ia în calcul două scenarii: un Spring mai puțin echipat, dar mai accesibil, sau echiparea acestuia cu o baterie LFP de capacitate mai redusă. Decizia finală urmează să fie luată rapid, astfel încât Spring să poată fi lansat la cel mult un an după Twingo, adică până în primăvara anului 2027.
Denis le Vot: „A venit timpul ca Dacia să-și electrifice gama”
Denis le Vot, CEO-ul mărcii Dacia, a confirmat direcțiile strategice ale brandului într-un interviu acordat săptămânalului britanic Autocar. Acesta a declarat că electrificarea gamei devine o prioritate, fără a renunța însă la dezvoltarea segmentului C – acolo unde Dacia și-a câștigat deja notorietatea cu noile SUV-uri Duster și Bigster.
„Vom continua în segmentul mare, pentru că sunt alte forme de caroserie accesibile pentru noi. Veți vedea cum venim cu noi caroserii în acest segment”, a precizat Le Vot. În paralel, el a subliniat importanța mobilității accesibile: „Este momentul ca Dacia să electrifice gama. Într-un mod accesibil și foarte accesibil”.
Dacia mizează și pe o loialitate ridicată din partea clienților săi. Cu un volum de vânzări aproape dublu față de acum cinci ani – 700.000 de unități anual – marca se bucură de un grad constant de fidelitate, în timp ce atrage clienți de la alte mărci, în special în piețele din Europa de Vest.
Planurile pe termen mediu: Sandero electric, modele compacte și facelift-uri
Pe lângă noua generație Spring, Dacia pregătește lansarea noii generații Sandero, programată pentru 2027, care ar putea primi o versiune electrică în 2028. În 2026, este așteptată dezvăluirea unor modele compacte derivate din Bigster, marcând o ofensivă în segmentul C-SUV. Totodată, Sandero, Jogger și Logan vor beneficia în curând de facelift-uri, iar motorizările mild-hybrid, cu transmisii automate și opțiuni 4x4, vor deveni disponibile pe anumite modele, începând cu Bigster.
Un viitor Duster electric este programat abia după 2030, dar înainte de acel moment este posibil un facelift al modelului actual, în 2028. De asemenea, se discută despre un posibil SUV subcompact, plasat între Stepway și Duster, deși nu există încă informații oficiale despre acesta.
Electrizare forțată de contextul european
Accelerarea electrificării Dacia nu vine doar din ambițiile interne ale companiei, ci și din presiunea exercitată de normele europene privind emisiile. Renault, care compensează momentan emisiile ridicate ale modelelor Dacia prin vânzările de vehicule electrice, riscă să nu mai poată susține acest echilibru dacă modelele sale electrice (Mégane E-Tech, Scenic, R5) nu își îndeplinesc obiectivele comerciale. În acest context, electrificarea rapidă a mărcii românești devine esențială pentru menținerea conformității cu legislația europeană.
Comentează