Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Exporturi în vremea pandemiei - Clasamentul exportatorilor români

masini noi

Cei mai importanţi zece exportatori ai României, în frunte cu Dacia, Ford şi Star Assembly, au trimis peste graniţele ţării în 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, bunuri şi servicii în valoare de circa 11,85 mld. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor INS, notează mediafax.

Cele zece companii sunt res­pon­sabile pentru 19,12% din ex­por­turile României în 2020, conform INS.

Anul trecut, exporturile s-au ri­dicat la circa 62 mld. euro, în scă­dere cu 9,9% faţă de anul 2019, ara­tă datele. Scăderea a fost provo­ca­tă de cri­za generată de pandemia de COVID-19 care a lovit din plin economiile din toată lumea.

Chiar şi în acest an atipic, topul celor mai im­portanţi zece exporta­tori nu a suferit mo­dificări impor­tan­te comparativ cu 2019. Podiumul a rămas ne­schim­bat în ultimii ani, cu trei companii din auto - Dacia, Ford şi Star Assem­bly.

Citește și: Încă o angajare CONTROVERSATĂ făcută de PNL: fata unui fost ștab din SRI, angajată pe post de consilier la un primar PNL

De altfel, din top zece opt companii pro­vin din industria auto, singurele excepţii fiind com­binatul Liberty Galati SA şi produ­că­torul de componente electronice Flextro­nics Romania.

În 2020 piaţa auto - atât producţia de componente, cât şi cea de produse finite - a fost puternic afectată de pandemie, iar asta se vede în business şi implicit în exporturi dat fiind că o bună parte din aceste bunuri merg peste graniţă. Cifra de afaceri a industriei auto locale a scăzut cu 15% în 2020, de la peste 30 de miliarde de euro în 2019 la circa 25 mld. euro anul acesta, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Exporturile locale sunt puternic dependente de industria auto - contribuţia acestui sector apropiindu-se de 40-50%. De aceea, economiştii şi analiştii au afirmat în mai multe rânduri că e nevoie de o diver­sifi­care a produselor şi serviciilor trimise peste gra­niţă şi de pariul pe bunuri cu valoare adăugată mai mare, cum e cazul celor din industria IT.

Pe lângă componente auto şi maşini, Ro­mânia exportă şi îmbrăcăminte şi încălţă­min­te, servicii IT, alimente sau băuturi, pre­cum şi multe ale tipuri de articole care îşi pun umărul - mai mult sau mai puţin - la totalul de 62 mld. euro anul trecut. În total, peste 23.200 de firme care au operat exporturi în 2020, conform datelor provizorii de la INS, în scădere uşoară faţă de anul anterior, când numărul sărea de 24.000.

La vârful clasamentului, printre cele mai importante evenimente se numără intrarea Continental Automotive Romania SRL în top zece, pe locul opt, în urcare cu trei poziţii. Este a doua companie a grupului Continental între primii zece exportatori, alături de Continental Automotive Systems.

Cel mai important salt a fost operat de un alt jucător din industria auto - Robert Bosch GMBH, care a câştigat cinci poziţii, ajungând pe patru. La polul opus, Rompetrol Rafinare a coborât de pe patru pe 15 în contextul în care pandemia de COVID-19 a afectat puternic cererea de carburanţi.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.