Flota din umbră a Kremlinului, sub atac cu drone: Se scumpește transportul maritim în Marea Neagră

Autor: Meilă Emilia-Alexandra

Publicat: 03-12-2025 10:20

Actualizat: 03-12-2025 10:22

Article thumbnail

Sursă foto: X

Costurile transportului maritim prin Marea Neagră au crescut semnificativ luni, după ce drone navale ucrainene au lovit două petroliere care se îndreptau spre un port rusesc. Aceste incidente au alimentat temerile privind noi atacuri și au determinat o creștere a costurilor asigurării de risc de război, conform informațiilor citate de AFP, relatează Antena 3 CNN.

Marea Neagră rămâne un nod esențial pentru comerțul maritim internațional, în special pentru transportul de cereale, petrol și derivate petroliere. Ratele riscului de război pentru o călătorie de șapte zile, care sunt stabilite de asigurători individuali și se bazează pe valoarea navei, au crescut la 0,5% pentru escalele în porturile ucrainene, de la 0,4% cu o săptămână în urmă, au declarat surse din domeniul transporturilor maritime și al asigurărilor.

Asigurarea de risc de război pentru porturile rusești de la Marea Neagră a fost cotată între 0,65-0,8%, față de aproximativ 0,6% săptămâna trecută, potrivit sursei citate.

Tensiunile au crescut după ce două petroliere aflate sub sancțiuni occidentale au fost lovite de drone ale marinei ucrainene în timp ce se deplasau goale către portul Novorossiisk, unul dintre cele mai importante terminale petroliere ale Rusiei. Aceste atacuri sunt interpretate ca parte a unei strategii ucrainene menite să reducă veniturile Moscovei provenite din petrol.

Reacția lui Erdogan

Recep Tayyip Erdogan

Președintele turc Tayyip Erdogan a declarat luni că atacurile asupra navelor comerciale din Marea Neagră sunt „inacceptabile”, avertizând toate părțile implicate să evite escaladarea.

Ultimele incidente marchează primele lovituri împotriva unor nave non-militare, care nu arborează pavilion rusesc, în apele internaționale ale Mării Negre. În total, cel puțin șapte explozii au vizat petroliere care trecuseră anterior prin porturi rusești. Un exemplu este petrolierul Mersin, deținut de Turcia, avariat în largul coastelor Senegalului săptămâna trecută, lovit de patru explozii externe.

Deși nu s-au înregistrat victime sau poluări, nava fusese anterior într-un port rusesc, iar primele evaluări ale experților în securitate maritimă indică posibila folosire a minelor lipite de corpul navei, așa-numitele mine limpet, o metodă prezentă și în alte incidente recente, neconfirmate de Ucraina.

Conform Autorității Portuare Dakar, nava se află în siguranță și sub supraveghere strictă, după ce „un incident grav în sala motoarelor a provocat o infiltrație majoră de apă”. Instituția a precizat că detaliile complete ale evenimentului vor fi comunicate ulterior.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri