Avionul de lux promis de Qatar lui Donald Trump suscită vii dezbateri în SUA unde este pusă la îndoială legalitatea primirii acestui dar având în vedere precedentele istorice. Când sultanii au încercat să-i ofere președintelui Martin Van Buren cadouri generoase, el a făcut ceea ce prevede Constituția și a întrebat Congresul ce să facă, notează CNN.
Doi lei vii i-au fost dăruiți lui Van Buren de către sultanul Marocului la consulatul SUA din Tanger în 1839, iar sultanul Omanului a încercat să-i dea „cai, perle și alte lucruri de valoare”, livrate de nave în 1840.
„Consider că este de datoria mea să prezint propunerea în fața Congresului pentru o dispoziție pe care o consideră potrivită să o facă”, a scris Van Buren parlamentarilor după ce a explicat că a înțeles că astfel de daruri sunt împotriva legii.
Congresul i-a spus lui Van Buren că acele cadouri nu sunt OK. Leii au mers în cele din urmă la o grădină zoologică și caii au fost vânduți, potrivit Washington Post. Perlele Van Buren sunt în Smithsonian.
Van Buren a fost destul de prost, conform logicii președintelui Donald Trump, care s-a săturat să călătorească în avioane vechi de 40 de ani. Trump dorește foarte mult să accepte un Boeing 747 de lux de 400 de milioane de dolari de la familia regală a Qatarului pentru a fi folosit ca Air Force One, care este indicativul de apel pentru orice avion pe care îl poartă președintele.
„Aș putea fi o persoană proastă și să spun: „Oh, nu, nu vrem un avion gratis”, a spus Trump luni reporterilor. "Dăm lucruri gratuite. Vom lua și noi unul."
După încheierea mandatului lui Trump, când un nou set de avioane Air Force One, întârziat de mult, ar putea fi gata, avionul de lux va merge la biblioteca prezidențială a lui Trump.
Detaliile legale sunt „încă în curs de elaborare”, a declarat luni Casa Albă. Qatarul a spus că nu a fost luată nicio decizie, iar Casa Albă insistă că un astfel de cadou nu ar influența deciziile prezidențiale.
Există mai multe probleme majore cu planul lui Trump.
Prima problemă este legală
Dacă Trump ar accepta un avion de lux, ar părea că ar încălca clauza Constituției privind emolumentele, care este destul de clar că un președinte trebuie să ceară permisiunea Congresului.
Iată ce spune din Constituția:
Niciun titlu de noblețe nu va fi acordat de Statele Unite: și nicio persoană care deține vreo funcție de profit sau de încredere în subordinea acestora nu va accepta, fără consimțământul Congresului, vreun cadou, un emolument, un oficiu sau un titlu, de orice fel, de la vreun rege, prinț sau stat străin.
Trump s-ar putea simți neîmpovărat de lege
Președintele a contestat Constituția în mai multe moduri de la preluarea mandatului și, în acest caz, poate căuta la darul imunității suplimentare pe care Curtea Supremă l-a acordat președinților la cererea sa, atunci când a fost urmărit penal anul trecut. De asemenea, pare să creadă că, dacă Qatarul dă avionul Pentagonului, asta i-ar putea oferi ceva acoperire.
„Dacă putem obține un 747 ca o contribuție la Departamentul nostru de Apărare pe care să-l folosim timp de câțiva ani în timp ce le construiesc pe celelalte, cred că a fost un gest foarte frumos”, a spus Trump.
Problemele etice sunt evidente
„Această amestecare a intereselor sale financiare personale și a președinției sale a creat unele probleme”, a declarat Jessica Tillipman, profesor la George Washington University Law School, în timpul unei apariții la „The Situation Room” de la CNN. „Există un motiv pentru care foștii președinți fie au renunțat la acele interese, fie le-au pus într-o încredere oarbă, deoarece creează acele îngrijorări că un președinte ar putea acționa pentru propriul câștig privat față de interesul public”.
Dincolo de întrebările juridice sunt cele evidente etice, a spus Tillipman. Ori de câte ori Trump interacționează cu Qatar în timpul președinției sale, acest cadou va face parte din conversația publică.
„Știm că există un cadou, dar este un drum lung de parcurs în această președinție a lui Trump pentru a vedea dacă ar putea fi luat un fel de act oficial”, a spus ea.
Afacerile sunt în plină expansiune
Afacerile lui Trump, conduse de fiul său Eric, se extind activ cu privire la Orientul Mijlociu în timpul celui de-al doilea mandat. În timp ce Trump vrea să accepte avionul Qatar, compania sa este implicată în deschiderea unui teren de golf cu marca Trump în țară. Numele său va apărea pe zgârie-nori din Arabia Saudită. Iar Emiratele Arabe Unite au folosit un sistem criptografic creat de una dintre companiile lui Trump pentru a face o afacere de 2 miliarde de dolari, potrivit New York Times.
Prima călătorie internațională importantă a lui Trump din al doilea mandat începe săptămâna aceasta în Orientul Mijlociu. Ne întrebăm dacă alte țări vor încerca acum să găsească propriile modalități de a-l impresiona pe președintele SUA. Dacă da, oferta de deschidere este un avion de 400 de milioane de dolari.
Se poate avea încredere în avion?
Pe lângă întrebările etice și juridice pe care le ridică acest lucru, este greu de crezut că Serviciul Secret va avea vreodată încredere într-un avion care a fost folosit de un guvern străin, potrivit Garrett Graf, istoric prezidențial și autor al buletinului informativ „Doomsday Scenario”.
Graff a scris o carte care documentează modul în care președintele George W. Bush a petrecut opt ore pe Air Force One ca singurul avion permis în spațiul aerian al SUA atunci când națiunea era atacată.
Există mai multe straturi de protecție aeriană în jurul președintelui când zboară. Multe dintre detalii sunt clasificate, dar Graff a scris despre cât de impenetrabilă ar trebui să fie zona din jurul președintelui.
„Ideea de a pune în centrul tuturor acestor inele de protecție și comunicații securizate un avion care a fost sub controlul unui guvern străin de mai bine de un deceniu este inadmisibilă, atât din perspectiva contraspionajului, cât și din perspectiva securității fizice”, a scris Graff în buletinul său informativ.
„Pentru a începe chiar să atenuăm acest risc, din punct de vedere al interceptării cu urechea, urmărirea, securitatea cibernetică sau sabotajul ar implica dezbracarea avionului până la echivalentul crampoanelor – dar nici atunci, nu aș pune un președinte american în acel avion”, a scris el.
Curtea Supremă a refuzat să profite de o oportunitate după ultimul mandat al lui Trump de a interveni asupra problemei emolumentelor. În schimb, judecătorii au respins procesele cu privire la plățile făcute de guverne străine către hotelul din Washington, DC, pe care îl deținea la acea vreme.
Upgrade-ul Air Force One a fost întârziat și peste buget
Pentru o idee despre cât de dificil este să construiți un avion conform specificațiilor de securitate pentru a satisface guvernul SUA, luați în considerare că Boeing este cu miliarde de dolari peste buget și cu ani de întârziere în fabricarea a două noi Boeing 747 pentru a înlocui flota prezidențială. Un motiv pentru întârziere este autorizația de securitate necesară pentru a lucra la avioane.
Chris Isidore de la CNN a scris despre problemele Boeing cu proiectul, care a fost lansat în 2018 în timpul primei administrații Trump și s-ar putea extinde dincolo de a doua înainte ca avioanele să fie livrate. Boeing încearcă să avanseze în cronologie.
Indiferent de problemele etice, juridice și de securitate legate de planul lui Trump de a accepta un avion din Qatar, există și faptul ciudat că un președinte care a lansat un război comercial mondial bazat pe preocupările de securitate națională „Americii pe primul loc” nu vede nicio problemă în a accepta caritate pentru președinte din străinătate.
Deși Qatari 747-B nu ar fi importat din punct de vedere tehnic, este o coincidență incomodă faptul că, la începutul acestei luni, Departamentul de Comerț al SUA a deschis o investigație cu privire la implicațiile privind securitatea națională ale importului de avioane și piese.
Au existat critici bipartizane asupra potențialului plan de acceptare a avionului Qatar.
„Cred că America își poate permite propriul avion și își poate construi propriul Air Force One”, a declarat fostul președinte al Camerei republicane Kevin McCarthy la CNN Max.
Democrații erau mai puțin diplomatici.
„Aceasta este doar cea mai recentă reflecție a unei președinții flagrante, corupte, care folosește funcția de președinție pentru câștigul său personal”, a declarat reprezentantul Dan Goldman de la New York în timpul unei apariții la CNN. „Vrem să fim siguri că președintele Statelor Unite acționează întotdeauna în interesul, interesul exclusiv al Statelor Unite, și nu în numele unei țări străine”.
Comentează