Un dentist londonez susține că a descifrat, în sfârșit, secretul geometric ascuns al celebrului desen al lui Leonardo da Vinci, „Omul Vitruvian” – una dintre cele mai analizate și mai enigmatice opere din istoria artei.
Potrivit studiului publicat în Journal of Mathematics and the Arts, Rory Mac Sweeney a observat un detaliu ignorat timp de cinci secole: un triunghi echilateral ascuns în zona inghinală a desenului.
Acest triunghi, spune cercetătorul, ar explica proporțiile exacte alese de Leonardo în 1490 pentru a reprezenta „omul ideal”, proporții care nu se potriveau complet cu teoria raportului de aur, așa cum s-a crezut până acum.
„Soluția acestui mister geometric a fost mereu sub ochii noștri”, afirmă Mac Sweeney. „Spațiul dintre picioare formează un triunghi perfect echilateral, iar raportul dintre înălțimea până la ombilic și distanța dintre tălpi este de aproximativ 1,64 – 1,65.”

Legătura cu geometria universală
Acest raport corespunde raportului tetraedric de 1,633, stabilit abia în 1917 – o valoare fundamentală în structurile de echilibru geometric, precum cristalele sau moleculele.
Mac Sweeney susține că Leonardo a intuit cu 400 de ani înainte aceste principii universale ale echilibrului spațial, aplicându-le instinctiv în desenul său.
„Este posibil ca Leonardo să fi descoperit, fără să știe, o lege geometrică universală – aceeași care guvernează structura cristalelor, a organismelor vii și chiar a universului însuși”, explică cercetătorul, citat de Science Alert.

Conexiune surprinzătoare cu medicina dentară
Dentistul face și o paralelă cu propria sa profesie: în 1864, medicul Bonwill a identificat în anatomia maxilarului uman un „triunghi ideal” cu același raport de 1,633, care definește modul optim de funcționare al mandibulei.
Pentru Mac Sweeney, coincidența este grăitoare: „Anatomia umană pare să urmeze aceleași reguli geometrice fundamentale. Eficiența spațială se repetă în toate formele vieții.”
Dacă ipoteza sa este corectă, Leonardo da Vinci ar fi descoperit prin intuiție un principiu geometric universal, cu secole înaintea științei moderne.
„Omul Vitruvian” nu ar mai fi doar o ilustrație a proporțiilor ideale ale corpului, ci o metaforă a ordinii matematice din natură, ascunsă – ironic – în cel mai discret loc al desenului.
Studiul integral a fost publicat în revista științifică Journal of Mathematics and the Arts (2025).






























Comentează