Avocatul Gheorghe Piperea dezvăluie că Guvernul Orban nu a ţinut cont de lege şi de jurisprudenţa Curţii Constituţionale când a adoptat OUG 1/2020, de abrogare a unor prevederi din OUG 114/2018. Astfel, Guvernul nu a solicitat avizul Consiliului Economic şi Social pentru acest act normativ, deşi există mai multe precedente în care CCR a declarat neconstituţionale acte normative din acest motiv.
- CITEȘTE ȘI: Cum poți scăpa de o criză de fiere în 15 minute
"Prima variantă a legilor anti-cămătarie a fost desființată de CCR, la cererea actualei puteri politice (atunci în opoziție), pentru că parlamentul nu ar fi cerut, în prealabil, avizul Consiliului Economic și Social.
Ieri, același Consiliu Economic și Social spune că nu i s-a cerut avizul înainte de OUG nr.1/2020, care abrogă taxa pe active bancare, taxa de 2% pe cifra de afaceri a companiilor energetice, plafonarea prețului la gazul pentru populație, majorarea capitalului social al administratorilor fondurilor de pensii (ca să se evite falimentul) și opțiunea de a trece de la Pilonul II la Pilonul I etc., toate acestea prevăzute în OUG nr. 114/2018.
In presa de ieri se scria că bancile “răsuflă ușurat” după emiterea primului act normativ al guvernului pe anul 2020, OUG 1, care le scapa de taxa pe active si le permite revenirea la Robor.
Să vedem dacă nemaipomenit de înțeleapta CCR va aplica același raționament ca și în cazul legilor anti-cămătarie și va declara neconstituțională OUG nr.1/2020. Cel mai probabil, nu o va face, că nu se poate să nu fim “de driapta”, adică preș la picioarele neo-feudalilor bancari.
Cum se mai zice uneori in teoria economica a dreptulii - legile nu sunt decât obstacole care pot fi depășite cu un preț, poate o sponsorizare ici, poate o atenție de lobby colo, poate nește poșircă de Dragășani de la o anumită casă de vinuri", scrie Piperea pe Facebook.
Potrivit articolului 2 al Legii 248/2013, (1) Consiliul Economic şi Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative iniţiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaţilor ori senatorilor. Rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative.
(2) Domeniile de specialitate ale Consiliului Economic şi Social sunt:
a) politicile economice;
b) politicile financiare şi fiscale;
c) relaţiile de muncă, protecţia socială, politicile salariale şi egalitatea de şanse şi de tratament;
d) agricultură, dezvoltare rurală, protecţia mediului şi dezvoltare durabilă;
e) protecţia consumatorului şi concurenţă loială;
f) cooperaţie, profesii liberale şi activităţi independente;
g) drepturi şi libertăţi cetăţeneşti;
h) politicile în domeniul sănătăţii;
i) politicile în domeniul educaţiei, tineretului, cercetării, culturii şi sportului.