Alina Gorghiu are un discurs constant atunci când vorbește despre Victor Ponta: îl numește mereu mincinos. Șefa PNL pare să fi greșit atunci când a criticat, în termeni duri, propunerea Gabrielei Firea de a oferi transport gratuit de suprafață în București.
”Cine s-ar putea opune unei astfel de idei, atât de generoase, la care nu s-a gândit nimeni în Europa până acum? Serviciile publice nu pot fi gratuite, într-o economie funcţională.”, a tunat Alina Gorghiu, din sediul PNL, după rezultatul ”istoric” obținut de partid la alegerile locale și care s-a lăsat cu demisii pe bandă rulantă și se anunță și câteva excluderi de răsunet.
Citește și: PNL ramane consecvent: merge tot cu looser-ii!
Dar, unde pare că greșește Alina Gorghiu? Tocmai că în Europa s-au gândit mulți la transport public gratuit. Cel mai bun exemplu a fost pus și în aplicare: Tallinn, capitala Estoniei, o țară care a intrat în Uniunea Europeană înaintea României. Estonienii au transportul public GRATUIT în capitala lor din 2013! Și acolo au fost acuzații de populism și faliment, dar s-a dovedit că cei care anunțau apocalipsa nu au avut dreptate.
Conform zf.ro, în primul an de aplicare a acestei măsuri s-a mărit baza de impozitare, a decongestionat traficul în marile intersecţii, a înregistrat succes notabil mai ales în cartierele sărace. Programul se adresează doar rezidenţilor, gratuitatea transportului public i-a convins pe mulţi dintre cei care lucrează în Tallinn, dar nu aveau domiciliul aici, să se înregistreze ca rezidenţi, iar rezultatul a fost că au crescut veniturile din taxe la bugetul local, ceea ce a permis acoperirea unei părţi semnificative a veniturilor pierdute prin introducerea acestui program.
Citește și: Momentul în care o panteră neagră atacă un bărbat / VIDEO
Autorităţile locale spun că traficul din principalele intersecţii s-a redus imediat după aplicarea sistemului, că mai mulţi oameni ies acum în oraş şi cheltuiesc bani şi că sunt rentabile investiţiile cu bani de la buget în transportul public chiar dacă nu sunt încasate venituri din bilete.
Circa 13.000 de nerezidenţi şi-au mutat domiciliul în Tallinn în 2013, de trei ori mai mulţi decât în anul precedent, iar contribuţiile lor anuale la bugetul local au atins aproximativ 10 milioane de euro, aproape cât veniturile pierdute prin oferirea de transport gratuit, de 12 milioane de euro, scrie publicaţia Citiscope.
In prezent, cel mai mare oras care ofera un serviciu comparabil este Aubagne, localitate din sudul Frantei. Aceasta din urma numara insa doar un sfert din populatia Tallinnului.
Citește și: Topul țărilor cu cei mai mulți condamnați la moarte: SUA, alături de state totalitare