Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Francois Hollande a făcut României o promisiune sinucigașă

Inquam Photos / Octav Ganea
iohannis hollande Inquam Photos

Hotnews:

Plecat sa cucereasca Europa cu o zestre de doar 13% popularitate acasa, Francois Hollande a facut la Bucuresti figura unui lider hiper-activ, cu solutii pe multe dosare importante si dispus la negociere pe teme contondente. Aflat la finalul unui mandat complicat, cu popularitatea scazuta acasa si atacat in estul Europei pentru pro-europenismul sau, Hollande a venit intr-o tara aliata extrem de deschisa la colaborarea economica si dialogul politic cu Franta, o tara francofona in care liderii politici si cei de opinie l-au primit aproape unanim cu simpatie.
El a facut un cadou politic neasteptat pentru Klaus Iohannis: deschiderea usii Schengen, pe care Sarkozy ne-o trintise in nas. Dar semnificatia majora a vizitei e alta. Apropierea Romaniei de nucleul dur al UE.
Romania are citeva obiective strategice legate de UE.
  • Primul obiectiv: pastrarea Uniunii si prevenirea unui episod dramatic similar cu Brexitul.
  • Al doilea obiectiv: alipirea la nucleur dur al UE (statele fondatoare) si evadarea din periferia politica reprezentat acum de tari precum membrele grupului Visegrad (Ungaria, Cehia, Slovacia, chiar si Polonia) ori Bulgaria. Sint tari despre care liderii europeni cred ca nu mai aduc plus-valoare Europei, tari care refuza sa participe la rezolvarea problemelor comunitare; mai mult, creeaza probleme suplimentare intr-o UE si asa slabita.
Cum poate insa o tara ca Romania, macinata de coruptie, instabilitate politica, birocratie sufocanta si lipsa de competitivitate economica, sa se apropie de nucleul dur european? Prin furnizarea de solutii, prin asumarea unor pozitii constructive pe teme complicate.
Un exemplu e lupta impotriva terorismului. O tema esentiala pentru Franta, zguduita de atentate care erodeaza increderea cetatenilor in elita politica si hraneste ascensiunea partidului ultra-nationalist si anti-european al lui Marine Le Pen. Romania a fost un early adopter al unor initiative comunitare, precum Programul PNR pentru controlul circulatiei persoanelor care tranziteaza prin aeroporturi. Mai mult: Romania a fost pro-activa in schimbul de informatii cu celelalte state membre UE, a investit enorm in securizarea frontierelor. Politic, a jucat in cele din urma corect in dosarul cotelor obligatorii de imigranti: si-a precizat ferm opozitia fata de solutia sustinuta de Germania, Franta si Comisia Europeana, dar s-a supus deciziei majoritatii. (E drept ca Romania nu are problema altor tari, confruntate cu numere mari de migranti).
Cu aceste atuu-uri in mina, Romania a continuat sa caute o solutie pentru intrarea in Schengen. De ce e atit de important Schengen, pina la urma? Politic e esential: nu poti pretinde ca faci parte din nucleul dur al UE daca nu esti parte din Schengen si, cit mai rapid posibil, din zona Euro.
Iar Hollande a livrat la Bucuresti o promisiune politica mare, care il va costa acasa. Pentru ca e aproape sinucigas pentru un lider francez confruntat cu ascensiunea unor puternice forte anti-europene sa vorbeasca despre largirea spatiului Schengen. Vom vedea in curind reactiile politice din Paris la anuntul (e drept ca pe o voce joasa) facut de Francois Hollande la Bucuresti.
Promisiunea facuta de Hollande vine si in ajutorul lui Iohannis. Dincolo de atu-ul in confruntarea politica, Iohannis va fi vazut de jucatorii interni ca un tip care poate sa rezolve probleme. Pe de alta parte, aceasta vizita va fi exploatata inevitabil in plina campanie de toti adeptii teoriilor conspirationiste si nationaliste in frunte cu PSD, care incearca sa-i descrie pe tehnocrati drept unelte ale strainilor. Vizita lui Hollande le va servi drept dovada ca Ciolos e omul francezilor, Iohannis al nemtilor si ca Romania a incaput pe mana "capitalului strain". O prostie evident, dar distractia a inceput deja si e de asteptat sa se inteteasca pe masura ce ne apropiem de alegeri.
Asadar, Romania incearca acum sa intoarca in favoarea ei o conjunctura complet nefavorabila pe plan european. A mai facut-o o data in istoria recenta: asa si-a asigurat intrarea in NATO, pe fondul nevoii de aliati ai SUA in lupta antiterorista.
Hollande a mai livrat in Romania si in plan economic. Intr-o tara flaminda de investitii, a participat la inaugurarea fabricii Airbus de la Ghimbav. Semnificatia economica e mare: practic, Airbus repeta ce a a facut deja Renault la Mioveni. Daca experimentul va reusi, atunci in zona va aparea un intreg ecosistem economic din sectorul aeronautic, o industrie in care Romania a avut cindva o traditie reala.
Dar investitia Airbus de la Ghimbav are si o semnificatie strategica: reprezinta intrarea Romaniei in industria europeana de aparare, pe care Franta si-o doreste atit de mult. Un club dominat de citeva companii extrem de puternice, care vor concura cu cele americane pentru bugetele europene de aparare. Ei, si aici ajungem la mica problema politica pe care Romania trebuie sa o rezolve. Mergem cu Europa sau mergem cu America in politica de securitate?

Ziarul Financiar:

Un raport realizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ridică semne de întrebare în ceea ce priveşte corectitudinea politicii de tarifare a unora dintre companiile locale de asigurări şi aduce în faţă exemple concrete din care reiese faptul că pentru o firmă mică de transport asigurarea auto obligatorie (RCA) este de patru ori mai mare decât în cazul unui asigurător de talie mare. Astfel, potrivit documentului amintit, pentru o autoutilitară deţinută de o companie mică cu afaceri de aproximativ 4 milioane de lei anul trecut tariful pentru poliţa RCA pe un an de zile este de peste 20.000 de lei, în timp ce în cazul unui transportator mare cu afaceri de aproape 200 de milioane de lei şi 1.400 de autovehicule tariful la RCA este de 5.000 de lei. În plus, tariful pentru transportatorul de dimensiuni mari este acelaşi indiferent de clasa de bonus/malus.
„Diferenţele mari de tarife au ridicat semne de întrebare referitoare la politica discriminatorie din partea unor asigurători. Există un volum semnificativ de clienţi cu flote mici pentru care tarifele sunt extrem de ridicate comparativ cu societăţi de transport concurente de pe piaţă. Companiile cu parcuri mari de maşini sau cele care au o relaţie comer­cială mai veche cu asigurătorii beneficiază, în general, de tarife mai avantajoase. În funcţie de diferitele criterii de risc/ segmentare apli­cate de fiecare com­panie de asigurări, există o plajă foarte mare de tarife, de la tarife sub 5.000 de lei/vehicul peste 16 tone până la tarife peste 20.000 lei“, scrie ASF în raport.
Discrepanţa mare între tarifele pentru societăţile mari de transport şi cele de dimensiuni reduse ar putea avea drept explicaţie, susţine ASF, puterea mare de negociere a transportatorilor mari care obţin astfel discounturi pentru volum, dar şi măsurile de managementul riscului, în condiţiile în care marile flote au sisteme de monitorizare GPS sau iau alte măsuri pentru diminuarea riscului de accident sau fraudă.
ASF constată că majoritatea poliţelor vândute la nivelul tuturor sectoarelor de activitate se încadrează în intervalele de preţ considerate acceptabile (până în 12.000 de lei), însă remarcă şi o creştere a numărului de poliţe cu o valoare peste 12.000 de lei.
„Există un segment din ce în ce mai mare a poliţelor cu valori peste 16.000 de lei sau chiar 20.000 de lei, în contextul în care o pondere semnificativă dintre vehiculele rămâne asigurată la valori sub 8.000 de lei, sau chiar 5.000 de lei“.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.