Un important oraș al României renaște din propria cenușă: Un port la Marea Neagră din perioada comunistă este reconstruit total

Autor: Lucian Negrea, Reporter

Publicat: 21-10-2025 07:20

Article thumbnail

Sursă foto: Ziarul Amprenta

Orașul port Sulina se pregătește să renască din propria cenușă, asta pentru că se derulează lucrări de mare amploare pentru restaurarea portului la Marea Neagră, dat în folosință în anii 80', dar care s-a degradat total, după căderea comunismului. Directorul Administrației Zonei Libere Sulina (AZL), Dragoș Ioniță, a explicat că sunt deja lucrări avansate cu 2 proiecte care au finanțare europeană și vor moderniza Portul Sulina. Această nouă investiție va aduce peste 300 de locuri de muncă în mod direct și alte sute de locuri de muncă prin industria conexă portului.

La Sulina sunt în curs de implementare două proiecte strategice finanțate din fonduri europene: „Modernizarea Portului Sulina, Perimetrul I – Zona Liberă” și „Modernizarea Portului Sulina, Cap Mol – Bazin Maritim, Perimetrul II – Etapa I”.

„Suntem la peste 94% stadiu de implementare pentru proiectul din perimetrul I și peste 85% pentru cel din perimetrul II. La sfârșitul anului vom fi gata cu ambele, dacă nu apar elemente neprevăzute sau situații excepționale”, a spus Dragoș Ioniță, conform SpotMedia.

Sulina renaște din propria cenușă

„În 15 ani, putem ajunge la 13 milioane de tone de marfă și 300 de locuri de muncă directe”, spune Dragoș Ioniță, directorul AZL.

Această transformare a portului va genera locuri de muncă pentru oraș și o dezvoltare pe orizontală a economiei locale.

„Înseamnă o dezvoltare pe orizontală. Locuri de muncă pentru 12 luni pe an, ceea ce în prezent e dificil. Sulina trăiește din turism, iar activitățile turistice durează doar 6–7 luni. Oamenii vor să se întoarcă acasă. Au aer curat, au marea, au delta, dar au nevoie de locuri de muncă stabile. Aceste proiecte vor oferi exact asta”, a declarat directorul AZL.

Portul Sulina revine la capacitatea din perioada comunistă

Portul Sulina va dispune de platforme de peste 28.000 m², un cheu de acostare nou, piloni de susținere pentru infrastructura hidrotehnică și un drum de 650 de metri care leagă zona industrială de oraș. „Au existat unele piedici care i-au ținut pe constructori puțin în loc, dar s-au mobilizat foarte bine și au găsit soluții astfel încât să nu se piardă mai mult timp”, a spus Ioniță.

Un alt proiect major care va fi dezolvat în viitor vizează revitalizarea bazinului Mare, un proiect prin care AZL vizează dragarea bazinului mare până la adâncimea de 11,5 metri – cota la care portul funcționa în anii ’80.

„Vrem să atacăm bazinul Mare, să-l readucem la cota la care a fost livrat în anii 80, la 11,5 metri. Recunosc că aici au fost și niște mici piedici, tot bazinul a fost inventariat ca și șit arheologic. Noi, în cadrul acestui proiect, pentru ca am demarat lucrurile de dragaj a gurii de acces am facut conform cerintelor celor de la Comisia Regională de Cultură lucrări de scanare a întregului bazin. S-au identificat toate epavele scufandate aici. Putem „ataca” partea de nord a bazinului, să o dragăm, să o readucem la 11 metri, și să verticalizăm și acolo cheul.

De epave nu ne atingem de ele, pentru că nu sunt în zona de activitate. Bazinul acesta va ajuta ca și zona de depozitare, de stationare a barcelor, zonă de transbord ship to ship”, a spus Dragoș Ioniță.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri