Importurile de gaz natural lichefiat din Asia rămân scăzute în iulie, pe măsură ce Europa atrage mărfuri

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 22-07-2025 08:11

Actualizat: 22-07-2025 11:11

Article thumbnail

Sursă foto: QualEnergia

Importurile reduse de gaze naturale lichefiate (GNL) din Asia se vor prelungi cu încă o lună în iulie, regiunea cu cel mai mare import de gaze fiind pe cale să înregistreze o ușoară creștere față de iunie, scrie reuters.com.

Importurile Asiei de combustibil super-refrigerat sunt estimate la 22,07 milioane de tone metrice în iulie, față de 21,80 milioane în iunie, potrivit datelor compilate de analiștii de mărfuri Kpler.

Pe zi, cifra din iulie este de 722.000 de tone, în ușoară scădere față de 727.000 în iunie.

Importurile slabe din iulie continuă o tendință de scădere a sosirilor de GNL în Asia în acest an, primele șapte luni ale anului 2025 ajungând la 155,82 milioane de tone, în scădere cu 6,3% față de 166,22 milioane în aceeași perioadă a anului trecut.

Spre deosebire de scăderea importurilor de GNL din Asia, cele din Europa au avut o tendință de creștere, în primele șapte luni înregistrând sosiri de 75,61 milioane de tone, în creștere cu 24% față de 61,13 milioane pentru aceeași perioadă din 2024, conform datelor Kpler.

Cele 14,48 milioane de tone suplimentare de GNL care au ajuns în Europa în primele șapte luni reflectă eforturile continentului de a-și refăcea stocurile înainte de iarnă, continuând în același timp să evite gazul prin conducte din Rusia.

Cererea suplimentară din Europa a fost un avantaj pentru exportatorii de GNL, deoarece a contribuit la menținerea prețurilor globale mai ridicate și a împiedicat în mare măsură scăderea sezonieră obișnuită atât a volumelor, cât și a prețurilor spot, observată în sezonul intermediar dintre vârfurile de iarnă și cele de vară.

Însă prețurile mai mari au dus și la o cerere mai mică din partea cumpărătorilor sensibili la prețuri din Asia, în special din China, cel mai mare importator de GNL din lume.

Declinul Chinei

Importurile de GNL ale Chinei sunt pe cale să ajungă la 4,96 milioane de tone în iulie, în scădere de la 5,09 milioane în iunie și 5,92 milioane în iulie 2024, conform datelor Kpler.

Pentru primele șapte luni ale anului, importurile Chinei sunt estimate de Kpler la 35,17 milioane de tone, în scădere cu 21,2% față de 44,64 milioane pentru aceeași perioadă din 2024.

Scăderea importurilor de GNL ale Chinei reprezintă, de asemenea, 91% din scăderea totală a importurilor din Asia în primele șapte luni ale anului 2025.

Restul scăderii poate fi atribuit în mare măsură Indiei, al patrulea cel mai mare cumpărător de GNL din Asia, cu importuri în perioada ianuarie-iulie estimate la 14,08 milioane de tone, în scădere de la 16,11 milioane pentru aceeași perioadă din 2024.

Scăderea importurilor din partea Chinei și Indiei vine în contextul în care prețurile spot ale GNL-ului pentru livrarea în Asia de Nord rămân la niveluri ridicate.

Prețul spot a scăzut la 12,33 dolari pe milion de unități termice britanice (mmBtu) în săptămâna încheiată pe 14 iulie, de la 12,90 dolari în săptămâna precedentă.

Deși acest preț este similar cu cel de 12,00 USD pe mmBtu care a prevalat în aceeași săptămână din 2024, ceea ce este diferit până acum în 2025 este că cel mai mic preț de până acum, de 11,00 USD la sfârșitul lunii aprilie, este cu mult peste minimul de 8,30 USD din februarie 2024 și 9,00 USD din iunie 2023.

Faptul că prețurile spot nu au înregistrat scăderea sezonieră obișnuită după iarna boreală a însemnat că cumpărătorii chinezi nu au putut ridica mărfuri la prețuri economice.

Se consideră că un preț spot de peste 10-11 dolari pe mmBtu face ca importurile de GNL să nu fie competitive față de producția internă și de livrările prin conducte din Rusia și Asia Centrală.

De asemenea, China a produs mai multe gaze naturale pe plan intern, datele oficiale arătând o creștere a producției de 5,8% în prima jumătate a anului 2025, ajungând la echivalentul a 96,8 milioane de tone, o creștere de aproximativ 5 milioane de tone.

Importurile prin conducte au crescut, de asemenea, cu aproximativ 6%, sau 3 milioane de tone.

Cu toate acestea, creșterea combinată a producției interne și a importurilor prin conducte este încă sub scăderea de aproape 9,5 milioane de tone a importurilor de GNL, ceea ce sugerează că prețul spot ridicat al GNL acționează în favoarea reducerii cererii.

 

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri