Începând cu anul 2026, proprietarii de autovehicule din România vor plăti un impozit auto recalculat după reguli noi, odată cu adoptarea în Parlament a unui pachet extins de măsuri fiscale. Deși principiul de bază rămâne neschimbat — taxarea în funcție de capacitatea cilindrică — legislația introduce un criteriu suplimentar care va avea un impact major: norma de poluare a vehiculului.
Noua formulă de calcul păstrează împărțirea capacității motorului în unități de câte 200 cm³, fiecare unitate fiind taxată în funcție de categoria de emisii și tipul vehiculului. Astfel, un motor de 1.200 cm³ va avea 6 unități impozabile, în timp ce un motor de 1.400 cm³ va fi taxat pentru 7 unități. Un singur centimetru cub poate schimba trecerea într-o treaptă superioară: de exemplu, 1.599 cm³ înseamnă 7 unități, dar la 1.600 cm³ se ajunge la 8.
Diferențe de impozitare în funcție de normele de poluare
Pentru autoturismele cuprinse între 1.200 și 1.399 cm³, impozitul anual orientativ este:
117 lei pentru vehicule Euro 3 sau mai vechi
112 lei pentru Euro 4
105 lei pentru Euro 5
99 lei pentru Euro 6
97 lei pentru motoare hibride
Pentru mașinile cu o capacitate între 1.600 și 1.799 cm³, taxele sunt:
237 lei pentru Euro 3 sau mai vechi
228 lei pentru Euro 4
213 lei pentru Euro 5
200 lei pentru Euro 6
196 lei pentru hibride
Diferențele devin și mai mari în cazul motorizărilor mari și poluante. Un vehicul non-Euro cu motor de 3.500 cm³ va genera un impozit de peste 5.400 lei, în timp ce aceeași motorizare în variantă hibridă va fi taxată cu aproximativ 4.680 lei.
Autoritățile subliniază că noile calcule urmăresc să încurajeze achiziția de vehicule mai puțin poluante și să aducă venituri suplimentare la bugetele locale, scrie playtech.
Înmatricularea, permisă doar cu taxele achitate
Proiectul de lege a fost trimis Președintelui pentru promulgare și completează o serie de reforme fiscale adoptate recent, alături de majorarea tarifului rovinietei. Premierul Ilie Bolojan a declarat că actualizarea impozitelor auto este necesară pentru echilibrarea contribuțiilor: mașinile mici — aproximativ 10,5 milioane din totalul de 11,5 milioane de vehicule — generau până acum doar o treime din veniturile din acest tip de taxe.
În plus, înmatricularea unui vehicul va fi posibilă doar dacă proprietarul nu are datorii la stat. Practic, achitarea obligațiilor fiscale devine o condiție obligatorie pentru a putea trece mașina pe numele noului deținător.
Noile măsuri vor produce efecte atât asupra pieței auto, cât și asupra comportamentului proprietarilor, fiind așteptate modificări în preferințele de achiziție și creșterea interesului pentru vehicule mai eficiente și mai puțin poluante.






























Comentează