Un think tank independent, Expert Forum, a cerut luni Autorității Electorale Permanente (AEP) să realizeze un control pentru a verifica posibila finanțare nedeclarată a campaniei lui Călin Georgescu pentru că acesta a fost singurul candidat la prezidențiale care „nu a declarat venituri și cheltuieli”. ONG-ul a cerut și ANCOM-ului să se coordoneze cu Comisia Europeană și să ceară Tik Tok o investigație în acest caz.
- Citește și: S-a încheiat oficial numărarea buletinelor: Diferența incredibilă de voturi între Ciolacu și Lasconi
„EFOR a analizat datele legate de veniturile și cheltuielile competitorilor electorali la alegerile prezidențiale, publicate de Autoritatea Electorală Permanentă pe 25 noiembrie. Una dintre concluziile principale este că nu au fost declarate venituri și cheltuieli de către candidatul independent Călin Georgescu, ceea ce este neverosimil pentru un candidat care obține peste 20% din voturi. În acest context, solicităm Autorității Electorale Permanente să realizeze un control pentru a verifica posibila finanțare nedeclarată a candidatului și să constate dacă s-a încălcat legea. În același timp, solicităm ANCOM, în calitate de Digital Services Coordinator să se coordoneze cu Comisia Europeană și să ceară Tik Tok o investigație în acest caz. Considerăm că se încadrează în spiritul Digital Services Act în cazul riscurilor sistemice, iar coordonarea rapidă până la turul 2 este esențială”, conform ONG-ului care citează un raport în acest sens.
Expert forum afirmă că șase competitori electorali, din care 3 independenți au declarat 8,4 milioane de lei contribuții. Dintre independenți au declarat bani doar Cristian Diaconescu (625 mii lei), Ana Birchall (200 mii lei) și Mircea – Dan Geoană (6,8 mil lei). 7,4 milioane de lei provin din împrumuturi, din care 6,6 milioane de lei se regăsesc la Mircea Geoană. Călin Georgescu nu a declarat niciun venit.
Indicii și suspiciuni
„Călin Georgescu nu a declarat venituri și cheltuieli și a confirmat acest fapt și în intervenții publice. Există însă indicii care conduc la ideea că nu s-ar fi putut face o campanie fără costuri. În data de 20.11.2024, Biroul Electoral Central, printr-o decizie legată de o contestație confirmă faptul că s-au distribuit materiale electorale fără codul mandatarului financiar. Conform unei analize EFOR, Călin Georgescu, a realizat în ultimele două luni viralitatea construită de trei dintre primii candidați în 11 luni. Studiul arată că ”Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el.” O investigație G4media și Info Sud Est arăta o rată foarte mare de viralizare și o posibilă campanie concertată, cu comportament inautentic. Mai multe cazuri prezentate într-un podcast de Faiăr Silviu ilustrează faptul că există indicii conform cărora influenceri (posibil plătiți) de pe rețeaua TikTok ar fi promovat mesaje de campanie ale lui Călin Georgescu”, arată ONG-ul.
„Având în vedere aceste elemente, considerăm că este neverosimil faptul că nu a existat niciun cost asociat campaniei candidatului Călin Georgescu și solicităm Autorității Electorale Permanente să facă un control pentru a verifica posibila finanțare nedeclarată a candidatului și să constate dacă s-a încălcat legea.
Deși înțelegem că unii candidați pot cheltui mai puțin de alții este neverosimilă desfășurarea unei campanii care să nu implice niciun fel de servicii – chiar și realizarea unor filme postate pe Tik Tok are trebui să se realizeze cu încheierea unor contracte de servicii. Reamintim și că nu este permis ca un candidat să producă materiale în regie proprie. Este o situația neobișnuită ca un candidat care a obținut peste 20% din voturi să declare că nu a adus niciun ban în campanie și nu a cheltuit nimic”, mai susține Expert Forum.
Comentează