Industria ospitalității din România, creștere spectaculoasă

Autor: Alice Draghici

Publicat: 07-10-2025 12:31

Article thumbnail

Sursă foto: hotelstore.ro

Sectorul ospitalității din România a raportat în primul semestru din 2025 o creștere de 19% a cifrei de afaceri, conform datelor Eurostat citate de Colliers. Rezultatul plasează România pe locul trei în Uniunea Europeană, după Grecia și Ungaria, însă specialiștii atrag atenția că evoluția este susținută în principal de scumpiri, nu de creșterea numărului de turiști.

În primele șase luni din 2025, România a înregistrat un avans de 19% în industria ospitalității, fiind depășită doar de Grecia (+35%) și Ungaria (+22%). Evoluția a venit în special din majorarea tarifelor la cazare, care s-au aliniat piețelor consacrate din Europa Centrală și de Est, precum Polonia sau Cehia.

Numărul de nopți petrecute în hoteluri a avansat însă cu mai puțin de 4%, ceea ce arată o stagnare a cererii. România a atras doar 2,2 milioane de înnoptări din partea turiștilor străini, comparativ cu 7,2 milioane în Polonia și 6,1 milioane în Ungaria. Totuși, piața locală se pregătește pentru cel puțin 15 noi deschideri hoteliere până în 2027.

Grad de ocupare comparabil cu media regională

Pe partea de performanță operațională, gradul de ocupare al hotelurilor din România a crescut cu patru puncte procentuale, ajungând la 65%. Nivelul este similar cu media statelor din Europa Centrală și de Est, care au consemnat în prima parte a anului cea mai mare creștere din Europa, alături de țările nordice, potrivit STR.

În vestul continentului, avansul a fost sub 2%, iar în Franța și Marea Britanie s-au înregistrat chiar scăderi, pe fondul lipsei unor evenimente majore în 2025. Anul trecut, hotelurile au beneficiat de Champions League la Londra, turneul Eras în Marea Britanie și Irlanda și de UEFA Euro 2024 în Germania.

Tarife în creștere, București aproape de Viena

Tarifele medii zilnice (ADR) au urcat cu 8% în ultimele 12 luni, evoluție comparabilă cu Polonia și Cehia, unde prețurile se situează între 55 și 65 de euro.

În București, venitul pe cameră disponibilă a ajuns la 78 de euro, nivel apropiat de cel din Varșovia și Praga (aproximativ 80 de euro) și cu doar 10% mai mic decât în Viena.

Riscuri privind sustenabilitatea creșterii

Colliers avertizează că avansul puternic al pieței este alimentat în principal de scumpiri, nu de creșterea turismului. Contextul economic marcat de inflație și noile taxe din 2025 ar putea limita consumul.

„Comparativ cu 2019, cifra de afaceri netă a tuturor operatorilor din zona ospitalității din România este cu peste 80% mai mare, un avans de peste două ori mai mare decât media Uniunii Europene, unde creșterea a fost de doar 34%, potrivit datelor Eurostat. Românii au continuat să călătorească și să accepte tarife tot mai ridicate, iar Bucureștiul a ajuns la prețuri pe cameră comparabile cu diverse capitale regionale, de la Viena la Varșovia și Praga.

Această evoluție a susținut ca perioada 2023-2025 să fie una foarte bună pentru hotelieri, însă creșterea tarifelor în viitor nu se va putea baza doar pe inflație, ci pe diversificarea serviciilor, inovație și utilizarea tehnologiei AI.

Eficientizarea costurilor, dar și păstrarea calității serviciilor hoteliere vor fi cheia în perioada următoare, care se anunță mai dificilă pentru industria ospitalității. Pentru a menține ritmul, România are nevoie să atragă mai mulți turiști străini și să ofere motive diverse de vizitare. Potențial există, însă succesul depinde de investiții și de o strategie pe termen lung”, a declarat Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 și Advisory Services la Colliers.

România, încă în urmă la turiștii străini

În ultimul deceniu, numărul nopților petrecute de vizitatorii internaționali în România a crescut cu doar 23%. Prin comparație, Polonia a consemnat un avans de 44%, iar Ungaria de 26%.

Astfel, România rămâne cu un decalaj important față de piețele vecine, iar în 2025 doar 22% din nopțile petrecute în hoteluri au fost generate de turiști străini – a doua cea mai mică pondere din Uniunea Europeană.

Val de investiții hoteliere până în 2027

După ce în 2024 a fost inaugurat un singur hotel internațional major (Ramada by Wyndham în Otopeni, cu peste 110 camere), piața locală se pregătește pentru cel puțin 15 noi deschideri până în 2027.

Printre acestea se numără Corinthia Grand Hotel du Boulevard, lansat anul acesta cu aproximativ 30 de camere, care marchează intrarea brandului Corinthia în România. De asemenea, Bucharest Unirii Square - Handwritten Collection by Accor a adăugat 90 de camere pe piața din Capitală, fiind primul hotel al acestei colecții în România.

Creșterea investițiilor vine în contextul în care gradul de ocupare al hotelurilor din București a atins niveluri similare cu vârfurile de după 2000. Prima jumătate a anului 2025 reprezintă deja cel mai bun semestru din ultimii 10 ani, de când INS publică statistici detaliate la nivel județean.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri