Managerii societăţilor comerciale din comerțul cu amănuntul estimează că vor crește preţurile de vânzare, în trimestrul III, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), soldul conjunctural - diferența procentuală între creșterile și scăderile estimate - fiind de +21%, scrie Mediafax.
„În activitatea de comerț cu amănuntul se înregistrează cea mai mare valoare a soldului conjunctural pentru prețurile din comerțul cu produse alimentare, băuturi şi tutun (sold conjunctural +31%), urmată de prețurile de vânzare în comerțul cu carburanți (sold conjunctural +27%)”, se detaliază în „Ancheta de conjunctură în comerțul cu amănuntul”, publicată pe site-ul INS.
Cu toate acestea, managerii susțin că volumul vânzărilor prognozat pentru trimestrul III va înregistra o creștere (sold conjunctural +28%).
De asemenea, managerii din comerţ prognozează, pentru perioada analizată, o creștere a activităţii economice (sold conjunctural +25%) și a volumului comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale (sold conjunctural +14%, nivel moderat), potrivit studiului citat.
Citește și: Ministerul de Finanțe vine cu VESTEA pe care toate administrațiile locale trebuie să o știe
Angajatorii din domeniu estimează o creștere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +12%) și a volumului mărfurilor comandate furnizorilor interni (sold conjunctural +13%).
Dintre cauzele care limitează îmbunătăţirea activităţii în comerţul cu amănuntul, pe primul loc se situează concurența unităților de comerț similare (30% din opinii), urmată de lipsa forței de muncă (24%). Capacitatea de depozitare, în raport cu volumul fizic al vânzărilor, a fost apreciată ca suficientă pentru desfăşurarea unei activităţi eficiente, în trimestrul II, de către 98% dintre respondenți.
Ancheta a fost efectuată pe un eșantion de 2.232 de agenți economici, eroarea de estimare maxim admisă fiind - potrivit INS - de ±5%. S-a utilizat sondajul stratificat simplu aleator, iar variabilele de stratificare sunt activitatea principală și mărimea întreprinderii. Pentru obținerea rezultatelor agregate, răspunsurile întreprinderilor sunt ponderate cu cifra de afaceri. Proporția alternativelor de evoluţie (creștere, stabilitate, scădere) reprezintă ponderea întreprinderilor (care au ales alternativa respectivă) în volumul de activitate al sectorului.
Anchetele de conjunctură sunt realizate în cofinanţare, cu contribuția Comisiei Europene - DGECFIN (Bruxelles), precizează INS.
Comentează