Desfiinţarea instanţelor militare se impune din cauză că judecătorii militari nu îndeplinesc garanţiile de independenţă şi imparţialitate, potrivit concluziilor unui raport întocmit de un grup de lucru din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).
Un alt motiv pentru care se consideră necesară desfiinţarea instanţelor militare este activitatea foarte redusă, care implică resurse bugetare inutile, pentru eficientizarea activităţii sistemului judiciar propunându-se ca schemele de personal să fie transferate instanţelor civile, mult mai încărcate decât cele militare.
"Concluzia justă, care nu dă loc la echivocuri, este cea a desfiinţării instanţelor militare ca fiind inadecvate actualului sistem judiciar. (...) Desfiinţarea instanţelor militare este singura soluţie ce dă satisfacţie atât eficienţei activităţii sistemului de justiţie, cât şi asigurării tuturor garanţiilor de independenţă şi imparţialitate ale instanţelor şi judecătorilor din România", se arată în raportul care analizează impactul noilor coduri - Codul civil, Codul de procedură civilă, Codul penal şi Codul de procedură penală.
Grupul de lucru va propune CSM să sesizeze iniţiatorul legislativ, respectiv Ministerul Justiţiei, în vederea desfiinţării instanţelor militare şi alocării posturilor de judecători şi personal auxiliar instanţelor care urmează să preia activitatea actualelor instanţe militare, dar şi instanţelor foarte încărcate cu activitate.
Printre argumentele aduse în sprijinul acestei propuneri se numără ideea de eficienţă a activităţii instanţelor, care a fost corelată adoptării noilor coduri, în prezent existând diferenţe foarte mari între volumul de muncă de la cele militare şi cele civile.
"Spre exemplu, în anul 2014 încărcătura cu dosare pe un judecător militar la tribunalele militare a fost de 46 de dosare (în condiţiile în care 50% din aceste cauze au fost pe legea penală mai favorabilă, situaţie tranzitorie ce nu va mai fi întâlnită în perioada următoare), în timp ce la tribunalele civile încărcătura a fost cu mult superioară, de 918 dosare pe judecător, iar în timp ce la Curtea Militară de Apel s-a înregistrat un număr de 70 dosare pe un judecător militar (aceeaşi observaţie ca la tribunalele militare legată de legea penală mai favorabilă), la curţile de apel civile încărcătura de dosare a fost de 945 dosare pe un judecător", se precizează în raport.
Existenţa instanţelor militare este apreciată ca fiind "mai degrabă o moştenire a sistemului dictatorial comunist decât o realitate necesară actualului context social, economic şi politic", în condiţiile în care după 1990 au fost demilitarizate o serie de categorii profesionale, un exemplu în acest sens fiind poliţiştii.
Un alt argument se referă la îndoielile în ce priveşte "existenţa deplină, constituţională, a garanţiilor de independenţă şi imparţialitate ale instanţelor militare".
"Faptul că judecătorii militari au un statut hibrid, aparţinând prin cariera profesională de sistemul de justiţie, dar în ce priveşte cariera militară aparţinând de Ministerul Apărării Naţionale. Nu e asigurată pe deplin, în lipsa unor plase de protecţii adecvate, garanţia de independenţă a judecătorilor militari, din moment ce promovarea în grade militare, cu consecinţe materiale evidente (creşteri salariale), este făcută de Ministerul Apărării Naţionale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul comun al CSM şi Ministerul Apărării Naţionale, însă potrivit Legii nr. 80/1995 privind statul cadrelor militare. Pentru înaintarea în grad militar, conform acestei legi, este necesară o evaluare pe baza unor calificative care se acordă de comisii formate din militari, deci persoane şi structuri din afara sistemului de justiţie", se precizează în raport.
Rolul comisiei care a întocmit raportul a fost de a analiza impactului noilor coduri asupra activităţii instanţelor şi parchetelor, apoi să înainteze CSM recomandări în vederea eficientizării şi îmbunătăţirii activităţii instanţelor şi parchetelor.
Analiza a fost realizată pe cinci paliere (obiective), legate între ele. Obiectivele cuprind un istoric anterior intrării în vigoare a noilor coduri, un istoric după intrarea în vigoare, o analiză a datelor statistice şi a dinamicii activităţii instanţelor şi parchetelor în raport cu perioada de trecere de la vechile coduri la noile coduri, infrastructura şi concluziile/recomandările grupului de lucru. AGERPRES
Instanțele Militare pe cale să fie desființate
Explorează subiectul
Articole Similare

907
Victor Ponta, mesaj tăios pentru George Simion: "Să lase șmecheriile, șobolăniile, aranjamentele". Cu ce a fost comparat liderul AUR
907

1.032
Anca Alexandrescu susține că a fost invitată 'la discuții', la Ambasada SUA din București
1.032

973
Reforma Bolojan e o glumă. Numărul instituțiilor publice a crescut în loc să scadă
973

2.726
Traian Băsescu aruncă în aer scandalul Lukoil: Să facem orice ca să vândă rafinăria, nu să ne o pună în brațe
2.726

1.057
USR a propus-o în CA TVR pe Catrinel Trofin. Numele ei se leagă de scandalul sacilor cu voturi în care a fost implicată Clotilde Armand
1.057

1.920
VIDEO Nicușor Dan va veni cu date centralizate despre Călin Georgescu și explică susținerea multor români pentru fostul candidat la prezidențiale. "S-a promovat foarte bine, ăsta-i adevărul"
1.920

1.509
VIDEO Nicușor Dan, despre relația sa cu Mirabela Grădinaru - Când va fi nunta/ Rolul Primei Doamne
1.509

1.238
VIDEO Ce spune Nicușor Dan despre tragedia cu fetița de doi ani moartă la stomatolog
1.238

115
Robert Schwartz, nominalizarea USR pentru funcția de director SRR
115

1.803
VIDEO Nicușor Dan, despre ajutorul pentru Kiev: Cu cine vrem să fim vecini, cu Ucraina sau cu Rusia? / Reconstrucția Ucrainei, șansă mare pentru economia românească
1.803

67
Avertismentul lui Claudiu Târziu: Libertatea devine un moft în România
67

1.763
VIDEO Nicușor Dan vorbește despre corupția la nivel înalt - Cazurile SMC și Moștenu
1.763

1.566
VIDEO Nicușor Dan îi răspunde lui Traian Băsescu: 'Trebuie să recâștigăm încrederea oamenilor că statul funcționează pentru ei'
1.566


















Comentează