Institutie publica, acuzata de inactivitate cronica

Autor: A. Dumitrescu, Redactor

Publicat: 08-10-2015

Actualizat: 08-10-2015

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Consiliul Economic si Social, un organism cosultativ al Parlamentului si Guvernului in anumite domenii, este acuzat de inactivitate cronica.

Deputatul PNL Octavian Popa a interpelat institutia si ii cere acestia raspunsuri si explicatii urgente privind:

"• Incapacitatea organizației de a constitui noul plen, prin integrarea societății civile. Până la data de 01 octombrie 2015 noul plen nu a fost constituit.

• Numărul extrem de mic de ședințe care beneficiază de cvorum, în condiții legii 248/2013 completată prin legea 222/2015. La aceasta se adaugă numărul extrem de mare de puncte de vedere emise de CES iar această situație ridică un semn de întrebare cu privire la legitimitatea instituției în ceea ce privește activitatea pe care o desfășoară. În anul 2014, Consiliul Economic şi Social a avizat doar 6 proiecte de acte normative (față de 83 în anul precedent), iar la un număr de 128 de proiecte au fost transmise adrese iniţiatorilor prin care li se aduceau la cunoştinţă punctele de vedere formulate de membrii prezenți ai plenului, consemnate ca puncte de vedere ale părților, în cadrul şedinţelor Plenului în cadrul cărora nu a fost întrunit cvorumul necesar (înregistrându-se un total de 134 proiecte de acte normative, față de 197 în anul precedent).

• Număr mic de persoane care participă la comisiile de specialitate precum și slaba calitate a activității pe care o desfășoară comisiile de specialitate. Din cele 75 de ședințe aferente anului 2014 (față de 134 în anul precedent), 69 nu au întrunit cvorumul necesar.

• Slaba participare a reprezentanților CES în cadrul comisiilor parlamentare.

• Lipsa unor semnalări din partea CES, în conformitate cu art 5, sub. C, care să vizeze apariția unor fenomene economice și sociale în condițiile în care, cel puțin situația socială din România nu este una pozitivă.

• Numărul mic de analize sau studii care să justifice punctele de vedere ale partenerilor sociali sau ale societății civile realizate în anul 2014 si 2015. La toate acestea se adaugă lipsa de reacție, cel puțin cu privire la modificarea codului fiscal sau la propunerea de modificare a codului muncii.

• Numărul extrem de mic de colaboratori externi utilizați pentru activitatea instituției.

• Lipsa validărilor persoanelor ce constituie noul plen din partea sindicală și din partea patronală. Aici ne referim în special la numărul extrem de mic de validări aferente nominalizărilor din partea organizațiilor patronale.

• Lipsa de preocupare în realizarea de parteneriate cu instituții de expertiză din mediul economic și social cum ar fi: Academia Română, universități etc.

• Lipsa unor apariții publice pentru prezentarea unui punct de vedere institutional pe diverse teme si tematici de interes, în conformitate cu legislația în vigoare.

• Menținerea în cadrul Regulamentului de Organizare și Funcționare a unor proceduri de vot controversate care pot conduce la vicierea procesului de vot în sine, de exemplu procedura de vot pentru alegerea funcției de Președinte.

Considerăm că fiecare punct mai sus menționat trebuie să beneficieze de o explicație coerentă. Vă solicităm în acest sens un punct de vedere scris cu privire la fiecare aspect mai sus menționat. Nu putem să rămânem indiferenți la numeroasele plângeri realizate de societatea civilă cu privire la procedura de selecție și nominalizare a ong-urilor în cadrul CES-ului. Lipsa de transparență, clientelismul au contribuit la vicierea procesului de selecție, lucru gălăgios semnalat de societatea civilă. De asemenea, se impun explicații cu privire la situația conducerii CES-ului deoarece mandatul Președintelui CES a expirat iar acesta se regăsește în continuare în funcția de Președinte. Această situație a aruncat într-un brutal derizoriu institutional instituția iar atât partenerii sociali cât și societatea civilă a realizat numeroare plângeri cu privire la neligitimitatea presedintelui CES. Menționăm că numărul solicitărilor este unul considerabil iar mare parte dintre acestea consideră că instituția nu are legitimitatea sau capacitatea de a reprezenta interesele societății civile și ale partenerilor sociali în condițiile în care aceasta se regăsește în situațiile mai sus menționate.

Consiliul Economic şi Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative iniţiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaţilor ori senatorilor. Rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative"

-------

Consiliul Economic şi Social este instituţie publică de interes naţional, tripartită, autonomă, constituită în scopul realizării dialogului tripartit la nivel naţional dintre organizaţiile patronale, organizaţiile sindicale şi reprezentanţi ai asociaţiilor şi fundaţiilor neguvernamentale ai societăţii civile.

Consiliul Economic şi Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative iniţiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaţilor ori senatorilor. Rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative.

(2) Domeniile de specialitate ale Consiliului Economic şi Social sunt:

a) politicile economice;

b) politicile financiare şi fiscale;

c) relaţiile de muncă, protecţia socială şi politicile salariale;

d) agricultură, dezvoltare rurală şi protecţia mediului;

e) protecţia consumatorului şi concurenţă loială;

f) cooperaţie, profesii liberale şi activităţi independente;

g) drepturi şi libertăţi ale asociaţiilor şi fundaţiilor neguvernamentale;

h) politicile în domeniul sănătăţii;

i) politicile în domeniul educaţiei, cercetării şi culturii.

Domeniile de specialitate ale Consiliului Economic şi Social sunt:

a) politicile economice;

b) politicile financiare şi fiscale;

c) relaţiile de muncă, protecţia socială şi politicile salariale;

d) agricultură, dezvoltare rurală şi protecţia mediului;

e) protecţia consumatorului şi concurenţă loială;

f) cooperaţie, profesii liberale şi activităţi independente;

g) drepturi şi libertăţi ale asociaţiilor şi fundaţiilor neguvernamentale;

h) politicile în domeniul sănătăţii;

i) politicile în domeniul educaţiei, cercetării şi culturii.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri