Securitatea cibernetică se situează printre primele trei tehnologii emergente din perspectiva gradului de adoptare în România, cu 39,3% dintre companii care deja au implementat astfel de soluţii, relevă raportul "Investiţiile în Tehnologii Emergente în România", întocmit de EY.
Conform analizei de specialitate, alte 36% dintre companiile care activează pe plan local sunt aflate în proces activ de adoptare a soluţiilor de securitate cibernetică, timp în care 90% dintre participanţii la studiu au identificat protejarea activelor digitale şi a datelor sensibile drept prioritatea lor principală în domeniul securităţii cibernetice, iar 67% investesc în acest domeniu ca răspuns la creşterea numărului de atacuri informatice.
Raportul citat arată că ameninţarea tot mai accentuată a atacurilor informatice constituie o preocupare majoră, în special în cazul companiilor mari, cu venituri anuale de peste 50 de milioane de euro, unde se înregistrează cel mai ridicat procent (77%), ceea ce sugerează că aceste organizaţii sunt mai expuse unor atacuri mai frecvente şi mai sofisticate.
De asemenea, garanţiile privind confidenţialitatea datelor clienţilor înregistrează cote remarcabil de ridicate în rândul companiilor de dimensiuni medii (77%), comparativ cu cele mici (56%) şi mari (41%).
Un alt studiu EY - "Global Cybersecurity Leadership Insights"evidenţiază faptul că 58% dintre directorii de securitate a informaţiilor (Chief Information Security Officers - CISO) au recunoscut că întâmpină dificultăţi în a defini valoarea securităţii cibernetice dincolo de componenta de protecţie.
În acelaşi context, cele trei domenii principale în care funcţia de securitate cibernetică adaugă valoare sunt: adoptarea tehnologiilor şi stimularea inovaţiei (55%), consolidarea reputaţiei sau a încrederii externe în brand (54%) şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor (48%).
"În prezent, securitatea cibernetică trebuie privită în strânsă legătură cu evoluţiile din domeniul inteligenţei artificiale. Raportul global realizat de EY explorează modul în care inteligenţa artificială poate îmbunătăţi securitatea cibernetică, dar de asemenea se concentrează pe aspecte legate de tăieri de costuri şi de timp salvat. Optimizarea instrumentelor tehnologice învechite şi simplificarea celor de securitate cibernetică pot reduce cheltuielile şi, în acelaşi timp, pot spori vizibilitatea şi diminuarea numărului de puncte vulnerabile de securitate cibernetică. Conform raportului, în prezent, organizaţiile utilizează, în medie, 35 de instrumente cibernetice diferite, iar 37% dintre ele folosesc peste 50 de soluţii de securitate", notează raportul citat.
Potrivit documentului, 64% dintre CISO au finalizat, în ultimii doi ani, un proces de raţionalizare a tehnologiei cibernetice sau se află în plin proces de implementare. În mod similar, 59% şi-au simplificat deja platformele tehnologice de securitate cibernetică sau se află în curs de a o face.
În plus, Inteligenţa Artificială (AI) şi învăţarea automată (ML) sunt utilizate pentru automatizarea unor procese specifice în cadrul funcţiei de securitate cibernetică, astfel că, în ultimii doi ani, organizaţiile globale au investit în automatizarea detectării ameninţărilor (38%), a protecţiei (31%) şi a reacţiei la incidente (20%).
"În contextul evoluţiilor tehnologice, România, datorită combinaţiei dintre o infrastructură digitală solidă şi o forţă de muncă tehnologică aflată în expansiune, are potenţialul de a deveni un centru de inovaţie în domeniul securităţii cibernetice în Europa Centrală şi de Est. Totuşi, pentru ca acest potenţial să devină realitate, comunitatea de afaceri trebuie să conducă schimbarea de paradigmă, de la investiţii motivate de frica potenţialelor atacuri cibernetice, la strategii orientate spre viitor şi bazate pe crearea de valoare. Securitatea cibernetică nu mai este doar despre prevenirea atacurilor, ci evoluează spre sprijinirea afacerii să se dezvolte sigur şi accelerat într-o lume profund digitalizată. Companiile care înţeleg această transformare şi acţionează în consecinţă nu îşi vor proteja doar activele informatice, ci vor deveni lideri de piaţă, vor inspira încredere şi vor contribui decisiv la scrierea următorului capitol al economiei digitale din România", se menţionează în raport.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari, în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024.
Comentează