Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Klaus Iohannis, propuneri inedite în proiectul România educată: Indivizii vor avea portofolii educaționale în care vor fi înscrise progresele lor pas cu pas

Klaus Iohannis România Educată

Printre propunerile raportului "România educată", lansat public miercuri de Klaus Iohannis, se numără reintroducerea tezelor unice naționale, care să aibă pondere în admiterea la liceu. Președinția aduce și două concepte noi, la nivel de bacalaureat, respectiv BAC-ul aplicat și licența profesională.

În ceea ce privește educația ante-preșcolară (0-3 ani), propunerile cuprinse în raportul lansat de șeful statului prevăd creșe în cadrul marilor angajatori și vaccinare obligatorie. Astfel, în afara rețelei de creșe de stat, care trebuie extinsă semnificativ până în anul 2030, statul încurajează dezvoltarea de creșe/centre de zi în cadrul marilor angajatori, de stat sau privați, centre care să ofere inclusiv servicii de educație ante-preșcolară cu program prelungit, relatează mediafax.

"Activitatea din creșe/centre de zi este axată atât pe servicii de educație timpurie, cât și pe servicii de îngrijire a copilului, pe dezvoltarea și stimularea motrică, emoțională și verbală a acestuia. Este derulată de personal de îngrijire și personal specializat (educatori-puericultori, psihologi, medici și asistente medicale), cu studii terțiare, în spații comune, cu servicii medicale și de triere bine organizate (de exemplu, vaccinarea obligatorie a copiilor este verificată), cu servicii psihologice, de logopedie și educație parentală", se arată în raportul "România Educată".

Programul prezidențial propune ca toate grădinițele să ofere opțiuni de program prelungit și servicii suport, asigurate de logopezi, psihologi și medici, pentru a garanta "dezvoltarea armonioasă a copiilor, reducerea inechităților și sprijinirea părinților în activitatea parentală". Se face o evaluare de parcurs a dezvoltării copilului și se comunică cu părinții pe marginea rezultatelor acestora. Progresul copiilor este inclus în portofoliul lor educațional.

Raportul lansat de Klaus Iohannis aduce noutăți în ceea ce privește învățământul gimnazial, și anume reintroducerea tezelor naționale. "Se introduce notarea clasică. Există teze standardizate naționale, semestriale, cu bareme de corectare clare, axate pe competențele cheie. Rezultatele tezelor vor fi avute în vedere în calculul mediei de repartizare a elevilor către învățământul secundar superior. Școlile cu diferențe semnificative între notarea curentă la clasă și rezultatele lucrărilor scrise semestriale vor intra sub monitorizare, pentru a garanta corectitudinea evaluărilor și pentru a sprijini cadrele didactice în demersul de a-și îmbunătăți activitatea la clasă, în raport cu nevoile fiecărui elev", se arată în document.

Ulterior, consilierul școlar va face o recomandare adițională, pentru fiecare elev în parte, de încadrare în educația secundară superioară, în baza unui examen psihometric. "Ea se comunică, în scris, precum și printr-o discuție individuală, elevului și părinților. Această recomandare are un caracter orientativ în stabilirea opțiunilor celor mai potrivite profilului fiecărui elev la tranziția către ciclul următor și se include în portofoliul educațional al elevului".

Evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a va include un test standardizat național, acoperind materiile de bază. Rezultatele obținute la această evaluare se includ în portofoliul educațional al elevului.

Repartizarea în învățământul secundar superior (liceu- n.r.) se face, pentru fiecare elev, în baza opțiunilor exprimate de părinți și a mediei aritmetice formate din:

-33% media probelor de la examenul final

-33% media tezelor naționale din gimnaziu

-33% media generală în clasele V-VIII.

În cazul învățământului vocațional sau profesional, unitățile de învățământ pot organiza probe de aptitudini, anterior repartizării computerizate.

Raportul vine cu noutăți și în ceea ce privește examenul național de bacalaureat. Astfel, sunt introduse conceptele de "bacalaureat aplicat" și "licență profesională". Bacalaureatul aplicat "include un număr limitat de materii și probe de ucenicie specifice pentru filiera profesională absolvită. El conferă dreptul de acces ulterior la învățământul terțiar non-universitar (colegii cu durată de 2 ani) și apoi la ciclul de licență filiera profesională (cu durată suplimentară de 1-2 ani)". Raportul prevede și un bacalaureat teoretic, “pe bază de materii și conținut disciplinar, pe care îl pot susține absolvenții rutei teoretice sau absolvenții rutei vocaționale. El poate fi susținut și de absolvenții rutei profesionale care au urmat programul de pregătire adițională. Bacalaureatul teoretic conferă acces ulterior la ciclul de licență pe filieră teoretică”.

"În ambele tipuri de bacalaureat, elevii au posibilitatea de a alege o mare parte din probe, dintr-o listă predefinită de opțiuni disponibile, în funcție de specializarea de studiu. Absolvenții rutei teoretice/vocaționale care nu promovează bacalaureatul teoretic au posibilitatea de a intra într-un program de pregătire adițională similar cu cel oferit elevilor din filiera profesională care urmăresc obținerea unui bacalaureat teoretic", prevede documentul.

În ceea ce privește licența profesională, raportul prevede că "structural, regimul programelor de licență profesională sau vocațională include minimum un an de practică completă derulat în afara instituției, care va fi și anul de pregătire a licenței".

Programul lansat de președintele Klaus Iohannis introduce două scenarii cu privire la parcursul gimnazial și liceal. A doua propunere este ca liceul să aibă 3 ani. "Educația secundară superioară are o durată de 3 ani și este destinată copiilor cu vârsta cuprinsă între 15 și 18 ani. Perioada corespunde adolescenței, a începutului maturității și a emancipării legale a copilului. Această formă de educație este diferențiată pe profiluri distincte, existând trasee teoretice, profesionale și vocaționale. Toate durează trei ani și au competențe diferențiate. Pentru educația profesională și cea vocațională, 50% din educație se derulează sub îndrumarea unui potențial angajator în regim dual”, potrivit sursei citate.

Președintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, cu ocazia lansării "România educată" la Palatul Cotroceni, că programul este unul strategic care să ajute evoluția educației, spunând că este nevoie de schimbare și de soluții pentru o educație de calitate.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.