Indiferent de vremuri, indiferent de domeniu sau de anvergură, munca eficientă în echipă este esențială.
Însă, orice manager află pe propria piele că nu se poate aștepta ca o nouă echipă să funcționeze în mod eficient de la bun început. Formarea echipei necesită timp și, de obicei, urmează câteva etape ușor de recunoscut, deoarece echipa trece de la etapa în care este pur și simplu un grup de necunoscuți până la aceea de a deveni o echipă unită cu un scop comun. Indiferent dacă echipa ta este un grup de lucru temporar sau o echipă recent formată, permanentă, înțelegând aceste etape, îți vei putea ajuta echipa să devină productivă mult mai repede.
În 1965, psihologul Bruce Tuckman a venit pentru prima dată cu memorabilele cuvinte „formare, asalt, normare și performanță” pentru a descrie calea spre performanță pe care o urmează majoritatea echipelor. Mai târziu, a adăugat o a cincea etapă pe care a numit-o „amânare” sau „suspendare”.
Toate echipele trec inițial printr-o etapă de „formare” în care membrii sunt pozitivi și politicoși. Unii membri sunt neliniștiți, alții sunt pur și simplu entuziasmați. În calitate de lider, tu ești cel care joacă rolul dominant în această etapă, în condițiile în care rolurile și responsabilitățile membrilor sunt mai puțin clare. Această etapă este de obicei destul de scurtă și poate dura doar până la momentul primei întâlniri efective de lucru în care se discută cum va funcționa echipa. De reținut aici că această etapă poate fi frustrantă pentru acei membri ai echipei care doresc pur și simplu să parcurgă rapid etapele și să treacă efectiv la îndeplinirea sarcinilor.
În curând, însă, realitatea se instalează și echipa ta trece în faza de „asalt”. La acest moment, autoritatea ta poate fi contestată, deoarece, odată rolurile clarificate, și alții joacă pentru aceeași poziție. În această etapă, modalitățile de lucru încep să fie definite și, ca lider, trebuie să fii conștient de faptul că unii membri se pot simți copleșiți de cât de mult este de făcut sau nu se simt confortabil cu abordarea utilizată. Unii reacționează întrebând cât de valoros este obiectivul echipei și se opun sarcinilor. Aceasta este etapa în care foarte multe echipe eșuează și chiar și cei care rămân în ea simt că se află într-un rollercoaster emoțional, în timp ce încearcă să se concentreze asupra sarcinilor în lipsa sprijinului proceselor stabilite sau a relațiilor cu colegii lor.
Treptat, echipa trece într-o etapă de „Normare”, pe măsură ce se stabilește o ierarhie. Membrii echipei ajung să îți respecte autoritatea ca lider, iar alții demonstrează abilități de leadership în anumite domenii. La acest moment, membrii echipei tale se cunosc mai bine, pot socializa împreună, pot să-și ceară ajutor reciproc și să ofere critici constructive. Astfel, echipa își dezvoltă un angajament puternic față de obiectivul ei, iar tu începi să vezi progresele. Adesea, există o suprapunere prelungită între comportamentul de asalt și cel de normare. Pe măsură ce apar noi sarcini, echipa poate reveni la un comportament tipic de etapă de asalt, dar, în cele din urmă, această tendință dispare.
Atunci când echipa ajunge la stadiul de „Performare”, munca grea duce direct la progresul către viziunea comună a obiectivului echipei, susținută de structurile și procesele care au fost create, iar membrii individuali ai echipei se pot alătura sau părăsi echipa fără a afecta cultura performanței. În calitate de lider, tu ești cel care poate delega o mare parte din muncă și te poți concentra asupra dezvoltării membrilor echipei. A face parte din echipă se simte mult mai ușor în această etapă în comparație cu etapa precedentă.
Bun. Însă, așa cum știi, unele echipe, cum sunt cele de proiect, au o existență doar pe perioadă determinată și chiar și echipele permanente pot fi desființate prin restructurare organizațională. În calitate de șef de echipă, preocuparea ta este și trebuie să fie atât pentru atingerea obiectivului echipei, cât și pentru membrii echipei. În acest caz, etapa „Suspendare” este importantă atât pentru a atinge obiectivul echipei, cât și pentru concluziile personale. Destrămarea unei echipe poate fi stresantă pentru toți cei interesați și deosebit de grea pentru membrii cărora le place rutina sau au dezvoltat relații de lucru strânse cu alți membri ai echipei, mai ales dacă rolurile lor viitoare sau chiar slujbele lor par incerte.
Ca lider, scopul tău este de a-ți ajuta echipa să atingă și să susțină performanțe ridicate cât mai curând posibil. Pentru a face acest lucru, este necesar să îți schimbi abordarea în fiecare etapă. De aceea, pașii de mai jos te vor ajuta să te asiguri că faci ceea ce trebuie la momentul potrivit:
1. Identifică în ce etapă a dezvoltării se află echipa ta, având în vedere descrierile de până acum.
2. Ia în considerare ce trebuie făcut pentru a trece la etapa de „Performare” și ce poți face pentru a ajuta echipa să facă acest lucru în mod eficient. Tabelul de mai jos te ajută să îți înțelegeți rolul în fiecare etapă și cum să ajuți echipa să avanseze:
Etapă | Activitate |
Formare | Direcționează cât se poate de clar echipa. Stabilește obiectivele fără echivoc. |
Asalt | Stabilește procesul și structura și lucrează pentru a atenua conflictul și a construi relații bune între membrii echipei. Oferă sprijin, în special acelor membri ai echipei care sunt nesiguri. Rămâi pozitiv și ferm în fața provocărilor la adresa rolului tău sau a obiectivului echipei. În această etapă, poți explica ideea de „formare, asalt, normare și performanță”, astfel încât oamenii să înțeleagă de ce are loc conflictul și să înțeleagă că lucrurile se vor îmbunătăți în viitor. |
Normare | Fă un pas înapoi și ajută-ți echipa să-și asume responsabilitatea pentru progresul către obiectiv. Acesta este un moment bun pentru a aranja un eveniment social sau de team building. |
Performare | Deleagă cât poți. Odată ce echipa a obținut performanțe ridicate, ar trebui să îți propui să te concentrezi asupra altor obiective și domenii de lucru. |
Suspendare | Atunci când o echipă se destramă, este indicat să îți faci timp pentru a-i sărbători realizările. La urma urmei, poți lucra din nou cu unii dintre membrii săi, iar acest lucru va fi mult mai ușor dacă oamenii resimt într-un mod pozitiv experiențele din trecut. |
Sfaturi și puncte cheie:
1. Programează revizuiri periodice ale locului în care se află echipa ta și ajustează-ți comportamentul și abordarea de conducere pentru a se potrivi cu stadiul în care a ajuns echipa.
2. Asigură-te că rezervi suficient timp în program pentru a antrena membrii echipei prin etapele de „Formare”, „Asalt” și „Normare”.
3. Gândește-te la cât de multe progrese ar trebui să te aștepți către atingerea obiectivului și până când și, de asemenea, măsoară succesul în raport cu acest lucru. Nu omite faptul că trebuie să parcurgi etapele de „Formare”, „Asalt” și „Normare” înainte ca echipa să intre în etapa de „Performare” și că este posibil ca ea să nu se realizeze prea multe progrese în acest timp. Comunicarea progresului față de țintele adecvate este importantă pentru toți membrii echipei, în așa fel încât ei să aibă consistența valorii pe care o aduc. Fără astfel de ținte, ei pot simți că „au trecut x săptămâni și încă nu am ajuns nicăieri!”.
4. Nu toate echipele și situațiile se vor comporta astfel, oricât de mult va folosi această abordare, dar nu încerca să forțezi situațiile să se potrivească. Asigură-te, de asemenea, că membrii echipei nu folosesc cunoștințele despre etapa de „Asalt” ca o licență pentru comportamentul inadecvat.
Nu în ultimul rând...
Echipele sunt formate deoarece pot realiza mult mai mult decât pot face singuri membrii lor și, deși a face parte dintr-o echipă performantă poate fi extrem de motivant și de plăcut, este nevoie de răbdare și profesionalism pentru a ajunge la această etapă. Un lider poate accelera procesul pentru a-și aduce echipa în această etapă și poate reduce dificultățile pe care le întâmpină membrii echipei sale prin înțelegerea a ceea ce trebuie să facă în timp ce echipa trece prin toate etapele, de la formare la asalt, normare și, în cele din urmă, performare.
Vrei mai mult pentru cariera ta?
Te invităm la Business School Professional, marca CODECS, programul complet de management certificat, în format F2F sau online, in-house sau open, care-ți asigură setul complet de cunoștințe și instrumente pentru a transforma vocația în profesionalism și dezvoltare.
CODECS este compania cu cea mai bogată tradiție și expertiză în domeniul educației de business din România. Din 1993, livrăm programe de pregătire profesională și personală a adulților. Alături de partenerii noștri britanici și americani, am oferit și oferim programe de dezvoltare managerială și de leadership certificate pentru mai bine de 20 000 de cursanti din întreaga țară, profesioniști de top în domeniile lor de activitate din cele mai importante companii și instituții din România.
Comentează