Lege nouă în România, după cazul lui Vlad Pascu: șoferii începători nu mai pot conduce mașini puternice - DOCUMENTE

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 18-09-2025 19:07

Actualizat: 18-09-2025 19:10

Article thumbnail

Sursă foto: Captură video

Lege nouă în România, inspirată de tragedia de la 2 Mai, unde Vlad Pascu a ucis doi tineri la volanul unui bolid. Parlamentarii propun ca șoferii care au obținut permisul de mai puțin de doi ani să nu mai aibă voie să conducă mașini puternice, cu un raport mare între puterea motorului și greutatea vehiculului.

O propunere legislativă depusă recent în Parlament vizează modificarea Ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice și introduce o regulă nouă pentru șoferii începători: cei care și-au obținut permisul de conducere de mai puțin de doi ani nu vor mai putea urca la volanul unor mașini considerate prea puternice pentru nivelul lor de experiență.

Măsura, susținută de mai mulți parlamentari, are la bază date statistice și exemple de accidente grave care au avut drept cauză lipsa de experiență combinată cu accesul facil la vehicule de mare putere. În expunerea de motive se precizează că, în ultimii ani, numărul accidentelor grave provocate de tinerii șoferi a rămas la cote alarmante. Doar în 2023, din totalul de 4.526 de accidente grave, 781 au fost produse de șoferi de până la 22 de ani, ceea ce reprezintă peste 17% din total. În 2024, deși numărul total al accidentelor grave a scăzut, proporția celor provocate de șoferi aflați la început de drum a rămas aproape neschimbată – 699 de cazuri, adică 16,5% din total .

Vlad Pascu și alți tineri teribiliști

Printre exemplele menționate în expunerea de motive se află cazul unui tânăr de 18 ani din județul Dolj, care, la doar trei săptămâni după ce a obținut permisul, a primit cadou un automobil de peste 300 de cai putere. Lipsa de experiență și forța mașinii s-au dovedit fatale: șoferul a pierdut controlul și a produs un accident soldat cu două decese. Alt caz citat este cel al lui Vlad Pascu, tânărul de 19 ani care, sub influența drogurilor și la volanul unei mașini puternice, a provocat tragedia din localitatea 2 Mai, în august 2023, în urma căreia doi tineri și-au pierdut viața.

Astfel de episoade au generat un val de indignare publică și au readus în discuție necesitatea unor reguli suplimentare pentru protejarea șoferilor aflați la început de drum și a celorlalți participanți la trafic.

Cum va funcționa restricția

Potrivit proiectului de lege, limita nu este exprimată printr-un număr fix de cai putere, ci printr-un raport între puterea motorului și masa proprie a vehiculului. Pragul stabilit este de 0,075 kW/kg. Cu alte cuvinte, un tânăr care are permisul de mai puțin de doi ani nu va putea conduce o mașină care, raportată la greutatea proprie, dezvoltă o putere prea mare .

Există și două excepții prevăzute explicit:

  • dacă în mașină se află un șofer cu permis valabil pentru aceeași categorie de cel puțin zece ani;

  • dacă autovehiculul este folosit exclusiv în scop profesional, în baza unui contract individual de muncă, iar conducătorul poate demonstra că mașina face parte din atribuțiile sale de serviciu.

Ce sancțiuni se propun

Conducerea unui autovehicul care depășește limita legală va fi sancționată cu cele mai mari amenzi aplicabile persoanelor fizice. În proiectul de lege este introdus un nou punct la articolul 102 din Codul rutier, care vizează special încălcarea acestei reguli.

De exemplu, dacă un șofer începător conduce o mașină care depășește pragul de 0,075 kW/kg, dar nu mai mult de 0,007 kW/kg peste limită, și nu se află în situațiile de excepție, va fi sancționat contravențional. În cazurile mai grave, amenda va fi încadrată în clasa cea mai ridicată pentru persoane fizice.

Modele europene și obiective de siguranță

Inițiatorii amintesc că România și-a asumat prin Strategia națională privind siguranța rutieră 2022–2030 reducerea cu 50% a numărului de decese și răniri grave până în 2030. Pentru atingerea acestui obiectiv, sunt necesare măsuri ferme. În expunerea de motive se face trimitere la exemple din alte țări europene: în Italia, șoferii cu mai puțin de trei ani experiență nu au voie să conducă vehicule cu un raport putere/masă mai mare de 75 kW/tonă, iar în Franța este deja dezbătut un proiect de lege asemănător .

Impact și calendar de aplicare

Adoptarea legii nu presupune costuri pentru bugetul de stat, dar ar putea aduce beneficii economice prin reducerea accidentelor și a cheltuielilor cu sistemul medical, poliția și companiile de asigurări. Dacă va trece de Parlament și va fi promulgată, legea ar urma să intre în vigoare la șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial. În termen de 60 de zile de la intrare în vigoare, Guvernul va trebui să modifice și Regulamentul de aplicare al Codului rutier.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri