Ministerul Educației a decis să interzică profesorilor și învățătorilor să discute public rezultatele elevilor. Ordinul emis recent le impune cadrelor didactice să păstreze confidențialitatea totală asupra testărilor cu subiect unic, astfel încât niciun copil să nu știe cum s-au descurcat colegii lui. Discuțiile despre punctaje, note sau comparații între elevi sunt interzise, inclusiv în ședințele cu părinții.
Oficial, măsura are scopul de a proteja elevii de eventuale etichetări și de scăderea motivației celor cu rezultate slabe. În realitate, spun profesorii, ministerul a ales să elimine orice formă de competiție vizibilă între copii, într-o încercare de a menaja sentimentele celor mai puțin performanți. „Se merge prea departe în ideea de a nu-i pune pe unii într-o lumină proastă. Asta nu mai e protecție emoțională, e negarea realității”, comentează un cadru didactic, potrivit ProTV.
Testele devin „secrete de stat”
După ce, în urmă cu cinci ani, notele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat au fost anonimizate, acum a venit rândul testărilor de la clasele mici să devină confidențiale. Chiar și acolo unde rezultatele se exprimă prin calificative, Ministerul Educației interzice discuțiile colective despre performanță. Ordinul menționează clar că accesul la rezultatele obținute este limitat la elev, părinte și profesorul de la clasă.
Mulți părinți au salutat decizia, pe motiv că nu vor ca cei mici să se simtă „mai prejos” decât colegii lor. Un părinte recunoaște: „Creează anumite limitări copilului. O să se gândească: da, nu sunt bun de nimic. Nu mi se pare o idee bună.” Paradoxal, aceiași părinți cer, în discuțiile private, comparații între copii – vor să știe exact unde se situează al lor în ierarhia clasei.
Psihologii atrag atenția că interdicția nu va elimina comparațiile, ci doar le va face implicite. „Profesorii se străduiesc să nu facă comparații explicite, dar niște comparații implicite vor fi întotdeauna, pe care copiii le detectează”, spune psihologul Simona Hainagiu. Pe de altă parte, unii directori de școală cred că s-a ajuns prea departe cu protejarea sensibilităților: „După părerea mea, am putea comunica rezultatele copiilor direct, în fața clasei. Așa se învață și competiția, și modestia.”
De la „Gigel poate, tu de ce nu?” la „Să nu-l supărăm pe Gigel”
Ministerul justifică noua regulă prin „evoluția mentalităților”. Cu alte cuvinte, generațiile actuale de părinți nu mai vor ca elevii să simtă rușine sau presiune. Dacă părinții din anii ’80 și ’90 considerau comparația o metodă de motivare, milenialii și generația Z o resping ca pe o formă de agresiune emoțională. Doar că, în lipsa competiției, spun profesorii, școala riscă să devină un loc unde performanța nu mai contează.
„Păi el nu știe ce notă a luat? Nu trebuie să-l pună în fața clasei, dar nici să ascundem adevărul. Altfel, cum va ști că trebuie să muncească mai mult?”, spune un părinte. Profesorii confirmă: presiunea nu mai vine din dorința de excelență, ci din teama de a nu răni orgolii.
Evaluarea Națională rămâne, însă, primul prag real al competiției. Până acolo, elevii cresc într-un sistem care evită cu orice preț comparația și care pare să confunde protecția cu mediocritatea. În numele „echilibrului emoțional”, Ministerul Educației pare să fi decis că e mai sigur să ascundă performanța – chiar cu riscul de a ucide spiritul de competiție din școli.
Comentează