Moldova, doar pe hârtie conectată cu restul țării: A7 aproape gata, A8 și A13 rămân la stadiul de planuri

Autor: Alice Draghici

Publicat: 14-10-2025 09:40

Article thumbnail

Sursă foto: CNAIR

Regiunea Moldovei a rămas, după 1990, la coada investițiilor în infrastructură rutieră majoră. În ultimii ani însă, presiunea publică și decalajele față de alte zone au împins Guvernul să treacă de la vorbe la proiecte. Unele sunt deja în lucru, iar cel mai avansat este A7, drumul de mare viteză ce ar trebui să lege Bucureștiul de Pașcani până la final de 2026. Totuși, specialiștii atrag atenția: fără o finanțare sigură, aceste termene riscă să rămână doar pe hârtie.

Dacă planurile se respectă, în mai puțin de doi ani se va putea circula neîntrerupt de la București până la Pașcani: 60 km pe A3 (București – Ploiești), plus aproximativ 320 km pe A7 (Ploiești – Pașcani).

Autostrada A7 este împărțită în mai multe tronsoane:

• Ploiești – Buzău

• Buzău – Focșani

• Focșani – Bacău (cu loturile Focșani – Domnești Târg, Domnești Târg – Răcăciuni, Răcăciuni – Bacău)

• Centura Bacăului (deja funcțională din 2020)

• Bacău – Pașcani

Până la sfârșitul lui 2025, autostrada va ajunge până în sudul județului Bacău, iar în primăvară se așteaptă legătura cu centura municipiului.

Adrian Covăsnianu, reprezentant al Asociației „Moldova Vrea Autostradă”, spune pentru Ziare.com că mobilizarea constructorilor este vizibilă:

„Se lucrează intens, iar șansele să fie gata până în 2026 sunt reale. Important este ca antreprenorii să aibă bani garantați și vremea să le permită. Dacă vor exista aceste condiții, vor forța ritmul.”

Cele trei loturi dintre Bacău și Pașcani au fost contractate firmelor lui Dorinel Umbrărescu, același care construiește și secțiuni din zona Focșani – Bacău.

Pauză forțată pe Pașcani – Suceava – Siret

Continuarea A7 spre nord, până la granița cu Ucraina, este blocată de lipsa banilor. Licitațiile pentru Pașcani – Suceava s-au încheiat în primăvară, dar nici acum nu sunt semnate contractele. Doar primul lot valorează circa 3 miliarde de lei (fără TVA).

Mai departe, pentru Suceava – Siret abia în mai 2025 s-a aprobat studiul de fezabilitate, ceea ce înseamnă că drumul până la execuție este foarte lung: proiect tehnic, avize, licitații, contractare.

A8 – Autostrada Unirii, cu orizont după 2030

Autostrada care ar trebui să lege Transilvania de Moldova însumează 304 km, între Târgu Mureș și Ungheni. Proiectul are cinci tronsoane, dar niciun kilometru nu este circulabil. Lucrări au început pe doar trei loturi, iar singura secțiune cu șanse să fie gata în 2026 este Leghin – Târgu Neamț.

Pentru A8, finanțarea prin PNRR a fost pierdută parțial, ceea ce înseamnă că viitorul proiectului depinde de bugetul național și fondurile europene următoare.

Estimările optimiste vorbesc despre 2033 pentru o circulație completă, dar nu este exclus ca termenul să ajungă la 2035.

A13 – Transilvania – Moldova, posibil abia în 2033

Autostrada A13, cu o lungime de aproximativ 281 km, ar trebui să conecteze Sibiu de Bacău. Prima bucată (Sibiu – Făgăraș) este în lucru și ar putea fi finalizată în 2028. Însă restul traseului, Făgăraș – Brașov – Bacău, se află încă la nivel de studii.

Oficial, CNAIR estimează anul 2033 pentru finalizare. Experții independenți, însă, consideră termenul prea optimist, având în vedere terenul dificil din zona montană și birocrația greoaie.

Finanțarea, veșnica problemă

Atât A8, cât și A13 au fost inițial incluse în PNRR, dar au fost eliminate din cauza întârzierilor și a progresului prea slab.

Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, atrage atenția asupra lipsei resurselor:

„Problema e simplă: cu ce bani facem toate aceste proiecte? Nu se mai pot semna noi contracte de finanțare prin Programul Transport, pentru că deja gradul de supracontractare trece de 300%. Dincolo de Pașcani, nu mai avem bani din PNRR.”

În concluzie, dacă A7 are șanse reale să fie gata în 2026, restul marilor proiecte din Moldova – A8 și A13 – depind în primul rând de finanțare. Fără bani siguri, termenele de după 2030 devin mai degrabă probabilități, decât promisiuni ferme.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri