Moscova are mii se influenceri în toată lumea - Un document FBI desecretizat dezvăluie amploarea schemei rusești de dezinformare

Autor: Florin Pușcaș

Publicat: 10-09-2024

Actualizat: 10-09-2024

Article thumbnail

Sursă foto: latinoamerica21.com

Complotul rusesc de dezinformare dezvăluit săptămâna aceasta într-o punere sub acuzare a Departamentului de Justiție al SUA ar putea fi doar vârful icebergului, conform unor documente judiciare recent desecretizate.

Miercuri, Departamentul de Justiție a anunțat că va confisca 32 de domenii de internet legate de un plan mai amplu al Kremlinului de promovare a dezinformării și de influențare a alegerilor din 2024. Campania rusă, cunoscută sub numele de Doppelganger, utilizează conținut generat de AI pentru a crea „știri false” promovate prin intermediul rețelelor sociale.

„Anunțul de astăzi expune amploarea operațiunilor de influență ale guvernului rus și dependența lor de inteligența artificială de ultimă generație pentru a semăna dezinformare”, a declarat directorul FBI, Christopher Wray, într-o declarație privind acuzațiile. Potrivit documentelor, planul era bine cunoscut chiar și la cele mai înalte niveluri ale guvernului rus - și este posibil ca însuși președintele rus Vladimir Putin să fi fost la curent cu campania.

Mii de „influenceri” în toată lumea

De remarcat, documentele publicate miercuri includ o declarație sub jurământ în care se menționează că o companie rusă păstrează o listă cu peste 2800 de persoane influente din întreaga lume, dintre care aproximativ o cincime au sediul în Statele Unite, pe care le monitorizează și le poate folosi pentru a răspândi propaganda rusă. Declarația sub jurământ nu menționează lista completă a influențatorilor, dar este totuși un indicator terifiant al profunzimii complotului rusesc de a interveni în politica americană.

Programul Doppelganger și proiectul său „Good Old USA Project” au avut drept scop să imite principalele instituții media pentru a promova politicile pro-ruse prin intermediul conturilor false de social media. Documentele arată că Kremlinul a vizat în special susținătorii lui Trump, minoritățile, jucătorii și alegătorii din statele oscilante prin răspândirea conspirațiilor de extremă dreapta și valorificarea diviziunilor existente în politica americană.

„Se tem să piardă modul de viață american și „visul american””, a scris Ilya Gambashidze, un arhitect al proiectului, prezentându-și schema. „Aceste sentimente ar trebui exploatate în cursul unei campanii de informare în/pentru Statele Unite”. Pentru a face acest lucru, guvernul rus ar sublinia că republicanii sunt „victime ale discriminării persoanelor de culoare” și ar promova conspirații conform cărora persoanele albe din clasa de mijloc sunt discriminate.

Planul „mass-media de gherilă” trebuia nu numai să planteze falsuri, ci și să le răspândească pe scară largă. Aceștia au vizat jucătorii și utilizatorii de chat, pe care i-au descris drept „coloana vertebrală a tendințelor de dreapta în segmentul american al internetului”, și au monitorizat persoanele influente din social media. Rușii plănuiau să construiască relații cu uitilizatori activi ai rețelelor de socializare care erau „susținători ai valorilor tradiționale, care militează pentru încetarea războiului din Ucraina și pentru relații pașnice între SUA și Rusia și care sunt gata să se implice în promovarea narațiunilor proiectului”.

„Avem nevoie de influenceri! De mulți și peste tot”, a scris Gambashidze într-o notă de la o întâlnire cu oficiali ai guvernului rus.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri