Zece ani mai târziu, în 2012, totalul investiţiilor străine în România era de 59 de miliarde de euro, iar investiţiile americane erau de 1,8 miliarde de euro, adică 3,1% din totalul investiţiilor străine în România. Investiţiile străine directe totale au crescut în zece ani de peste şase ori, dar cele americane cu mai puţin, de 5,5 ori. Iar schimburile comerciale româno-americane sunt la un nivel foarte redus, 1,4 mld. euro (sub 2% din schimburile comerciale totale ale României), adică doar cu puţin mai mari decât cu Republica Moldova, o ţară de 3,5 milioane de oameni.
Spre comparaţie, aceeaşi este situaţia şi cu Polonia, de asemenea o ţară unde SUA vor să construiască un scut antirachetă. Aici, la finalul anului 2012 soldul investiţiilor directe străine americane era de 8,1 miliarde de euro, adică 4,5% din soldul total al investiţiilor directe străine.
Nu acelaşi lucru se poate spune despre ţara vecină Ungaria. Aici soldul investiţiilor directe americane se ridică la 19,3 miliarde de euro, cifră valabilă pentru sfârşitul anului 2012, ceea ce reprezintă aproape 12% din total.
De ce nu cresc investiţiile? Cea mai simplă explicaţie este aceea de oportunitate. Doar că „oportunitatea“ este un termen mereu tradus în funcţie de ora la care se trezeşte fiecare. Un ambasador al Marii Britanii în România, Martin Harris, a explicat când a vorbit de investiţiile reduse ale Regatului Unit aici, că România este departe de Londra şi, prin tradiţie, nu am avut relaţii comerciale. Altfel spus, obişnuinţa ceaiului de la ora 5 funcţionează şi în afaceri. Americanii nu ar zice niciodată asta.
Ei recită o suită de fraze din care nu lipsesc cuvinte ca „predictibilitate“, „tratament egal“, deşi sunt mai egali decât toţi dacă socoteşti de câte ori au fost primiţi la Palatul Victoria în ultimii ani sau după câte ajutoare de stat primesc companiile americane.
În ultima vreme au revenit în discursul lor fraze precum „stat de drept“ sau „respectarea regulilor democraţiei“. Ele exprimă o îngrijorare formulată public şi explicit, dar este greu de cuantificat cât este ea de reală şi este şi mai greu de cuantificat efectul ei practic.
Formal, şi oamenii politici ascultă ce spun reprezentanţii SUA la Bucureşti, gândind, probabil, că un diplomat are un mandat pe care îl onorează şi nu este bine să te pui rău cu americanii. Nu există om politic român din epoca postrevoluţionară care să nu fi dorit să-şi apropie ambasada SUA de la Bucureşti, prima verigă în lanţul complex al unei întâlniri la vârf cu reprezentanţii administraţiei americane. Unii preşedinţi sau candidaţi prezidenţiali au lăsat să se înţeleagă chiar că sunt binecuvântaţi de Casa Albă într-un demers al lor oarecare, dar niciodată nu am ştiut dacă e capriciu sau adevăr.
Relaţiile între România şi SUA, atât cât le putem privi din public, sunt însă foarte bune şi ele sunt încărcate pozitiv, fără îndoială, de complicata istorie de aici. Cu toţii am avut bunici care i-au aşteptat pe americani acum 70-60 de ani. Azi, într-o mai puţin complicată istorie (chiar dacă criza ucraineană este gravă, un război cu Rusia este încă de neimaginat), primim garanţii ferme de securitate din SUA. Este foarte bine că avem aceste garanţii, dar parcă ele nu prea ne trebuiau acum. Sau nu în acest fel, al întăririi unei prezenţe militare. Un nivel al investiţiilor americane în România de 10- 20 de ori mai mare decât acum ar fi fost o garanţie mai puternică pentru securitatea României decât baza militară de la Kogălniceanu. O fabrică Ford la Iaşi ar fi fost un scut antirachetă mai bun decât cel de la Deveselu. În fond, Rusia este greu de sancţionat pentru derapajele ei pentru că ţările Alianţei Nord-Atlantice ţin foarte mult la investiţiile pe care le-au făcut în această ţară. Mizele sunt mari în România, atât pentru americani, cât şi pentru români, dovadă fiind faptul că rezervele de gaze naturale din Marea Neagră ale României s-au dovedit foarte tentante pentru Exxon Mobil, un colos petrolier american şi printre puţinii străini cărora li se permite exploatarea acestor resurse. De asemenea, fondul american de investiţii Franklin Templeton deţine şi tranzacţionează, prin Fondul Proprietatea, acţiuni la cele mai valoroase companii energetice de stat ale României. Însă până acum businessul american s-a făcut remarcat în România mai ales prin două chestiuni controversate, gazele de şist şi aurul. Grupul Chevron a ieşit în evidenţă prin explorarea gazelor de şist la Pungeşti, unde-şi continuă activitatea în pofida opoziţiei populaţiei. Iar aurul de la Roşia Montana este râvnit de Gabriel Resources, o companie canadiană, dar care are în spate banii unor investitori americani puternici precum John Paulson şi Thomas Kaplan. Un alt minus este „afacerea“ Bechtel, în care România a plătit 1,4 mld. euro pentru doar 52 km de autostradă finalizaţi, o situaţie care umbreşte relaţiile dintre cele două state.