Operațiuni ca în filme: cum blochează Garda de Coastă a SUA bărcile traficanților folosind lunetiști și manevre aeriene riscante

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 28-11-2025 08:23

Article thumbnail

Sursă foto: US Coast Guard

În apele din estul Pacificului și din Caraibe, echipajele elicopterelor Gărzii de Coastă urmăresc bărci suspectate de trafic de droguri, le scot din funcțiune și pregătesc terenul pentru abordare. Piloții de elită și trăgătorii de precizie ai Escadrilei de Interdicție cu Elicoptere, sau HITRON, trebuie să fie pregătiți pentru operațiuni de interdicție a traficului de droguri care pot lua o turnură neașteptată. Ar putea fi noapte, barca cu droguri ar putea să zigzagueze peste tot încercând să scape, iar suspecții ar putea să sară peste bord, scrie businessinsider.com.

Indiferent de situație, piloții trebuie să fie pregătiți să continue urmărirea, iar trăgătorii de la bord trebuie să fie capabili să tragă când este nevoie.

Business Insider a avut recent ocazia să îi vadă în acțiune, antrenându-se pentru aceste misiuni, menite să reducă fluxul de droguri periculoase în Statele Unite.

„Este ca și cum ai alerga cu greutăți la glezne”, a declarat pentru Business Insider locotenent-comandorul Jamel Chokr, pilot și comandant de misiune la HITRON, referindu-se la intensitatea antrenamentelor care fac parte din pregătirea pentru misiunile reale. „Vrei să te antrenezi cât mai intens posibil, astfel încât, atunci când ajungi în lumea reală, să fie mai ușor.”

A US Coast Guard helicopter sits on a boat deck at night. The picture is shaded green in night vision.

Paza de Coastă a înființat oficial HITRON în 2003 la Cecil Field în Jacksonville, Florida. În ultimele decenii, a fost implicată în peste 1.000 de operațiuni de interdicție, care au dus la confiscarea de droguri în valoare de miliarde de dolari de la contrabandiști.

Piloții de elicopter ai HITRON sosesc ca comandanți de aeronave instruiți și experimentați. Indiferent ce au pilotat înainte, ei învață toate detaliile elicopterelor Gărzii de Coastă, cum ar fi MH-65 Dolphin, aeronave mai vechi care trec printr-un proces de întreținere dedicat, părăsind Cecil Field și revenind ca noi.

Chokr a descris meseria ca fiind unică, deoarece implică atât aviația, cât și aplicarea legii, iar misiunile se pot schimba rapid de la vânătoarea de bărci cu droguri la căutare și salvare în apă și semnalarea încărcăturii suspecte de droguri dacă aceasta cade peste bord.

Decizii luate în fracțiuni de secundă

Chiar săptămâna trecută, Chokr și echipajul său au primit un premiu pentru o urmărire în care o barcă cu droguri făcea „viraje strânse, zig-zaguri și tot felul de manevre”, a spus el, înainte ca pasagerii să înceapă brusc să sară peste bord.

„Toți patru au sărit în apă”, a spus Chokr. „Au lăsat accelerația pornită și au lăsat cârma înclinată spre dreapta.”

Personalul Gărzii de Coastă a trecut apoi la modul de căutare și salvare, lansând colaci de salvare. În timp ce încercau să ajute, au văzut nava renegată învârtindu-se sub elicopter, ieșind din câmpul vizual. Barca se îndrepta direct spre unul dintre contrabandiști aflați în apă. Ar fi fost o lovitură gravă.

„Am luat o decizie într-o fracțiune de secundă că vom folosi pușca de precizie pentru a imobiliza barca”, a povestit Chokr. Tiratorul a avut nevoie de nouă focuri în mai puțin de cinci secunde pentru a opri motoarele. „A fost la un metru și jumătate distanță de a-l călca”, a spus el.

La Cecil, piloții și trăgătorii Gărzii de Coastă zboară și se antrenează constant când nu sunt în misiuni, care durează de obicei luni întregi. Ei se antrenează împotriva unei echipe care se preface a fi traficanți de droguri, care își schimbă tactica pe baza observațiilor din misiunile recente din lumea reală.

Pilotarea efectivă a elicopterului Dolphin este ceva „previzibil și intuitiv pentru tine când te-ai antrenat mii de ore”, a declarat Chokr pentru Business Insider. „Este nevoie de mult antrenament pentru a ști că am nevoie ca elicopterul să facă un unghi extrem de înclinare și că trebuie să mișc mâna doar cu trei sferturi de inch pentru a face asta.”

Tiratorii de precizie se antrenează, de asemenea, în mod constant pentru a obține lovitura perfectă, menținând în același timp o comunicare clară cu piloții. Procesul de antrenament necesită cunoașterea armelor care trebuie utilizate în scopuri specifice.

Mitraliera montată pe Dolphin este destinată tragerii de focuri de avertisment atunci când o navă suspectată de transport de droguri nu oprește după avertismentele verbale inițiale. Alte puști, cum ar fi pușca semiautomată de calibru .50 M107 și sistemul semiautomat de lunetist M110, cu cameră pentru cartușe standard NATO de 7,62×51 mm, sunt utile pentru a distruge motoarele navelor, în funcție de dimensiunea acestora.

M107 este eficientă la distanțe mai mari împotriva țintelor mai dure, cum ar fi vehiculele inamice, în timp ce M110 este potrivită pentru angajarea personalului și a țintelor materiale ușor protejate.

Subofițerul de clasa a doua Phillip McCarty, tehnician electrician avionică și trăgător de precizie la HITRON, a declarat pentru Business Insider că antrenamentul, atât pe uscat, cât și în aer, este conceput pentru a pregăti trăgătorii pentru provocările legate de tragerea eficientă în timpul interdicțiilor, când un elicopter zboară alături de o barcă în mișcare și piloții îi ajută pe trăgători să-și alinieze tragerile.

Piloții trebuie să se adapteze la viteză și să încerce să manevreze pentru a oferi cea mai bună tragere, dar trăgătorii trebuie să fie pregătiți să depășească vibrațiile, mișcările bruște și alte impacturi potențiale.

Deși vor să facă fiecare împușcătură să conteze, a lovi cu precizie pentru a imobiliza nava este mai ușor de spus decât de făcut, mai ales când bărcile suspectate de transport de droguri încearcă să fugă.

El a spus că a avut cazuri în care au fost necesare doar patru focuri pentru a opri o barcă de contrabandă, dar au existat și altele în care traficanții de droguri erau „foarte imprevizibili și conduceau haotic și noaptea”. Au fost necesare 32 de focuri pentru a opri motorul.

În funcție de circumstanțe, mediu și tactica traficanților de droguri, lunetiștii se văd nevoiți să adopte strategia HITRON de adaptare și depășire a obstacolelor. „Trebuie să-ți schimbi metodologia pe loc, acolo”, a spus McCarty.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri