Piața auto românească a înregistrat, în luna septembrie 2025, o creștere spectaculoasă de +39% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), analizate de APIA. Segmentul autoturismelor „electrificate” – care include modele full-hybrid, plug-in hybrid, mild-hybrid și electrice – a atins o cotă record de 48,7% din piață, menținând trendul ascendent al ultimilor ani.
Președintele APIA, Dan Vardie, atrage însă atenția că evoluția spectaculoasă din septembrie trebuie privită cu prudență: „Rezultatele din luna septembrie indică o aparentă revenire a pieței auto, cu o creștere de aproape 40% față de aceeași perioadă din 2024 și o cotă de piață de 48,7% pentru motorizările electrificate. Totuși, aceste cifre trebuie interpretate cu prudență.”
El explică faptul că majorarea TVA din iulie 2025 a determinat mulți cumpărători să grăbească achizițiile, iar septembrie 2024 a fost oricum una dintre cele mai slabe luni din ultimii ani, cu doar 8.913 unități înmatriculate.
„Chiar și în aceste condiții, motorizările electrificate își mențin o pondere ridicată, cu segmentele full hybrid (+63%) și plug-in hybrid (+86%) pe un trend ascendent, alimentat atât de ofertele producătorilor, cât și de interesul constant al consumatorilor pentru soluțiile de tranziție energetică”, a completat Vardie.
Autoturismele noi, creștere de 39% – Dacia și Renault domină topul
În septembrie, s-au înmatriculat 12.409 autoturisme noi, cu +39% mai multe decât în aceeași lună din 2024. Totuși, la nivelul primelor nouă luni din 2025, piața totală este încă în scădere ușoară (-5,2%).
Pe primul loc în clasamentul mărcilor se situează Dacia, cu 4.124 de unități, în creștere spectaculoasă de +93,7% comparativ cu septembrie 2024. Cu toate acestea, pe ansamblul primelor nouă luni ale anului, marca românească înregistrează un recul de -9,3%, cu un total de 31.002 unități.
Renault ocupă locul al doilea, cu 1.139 de autoturisme noi, ceea ce înseamnă o creștere de +140,8% față de anul anterior, ajungând la 6.876 unități în totalul pe 2025, în urcare cu +4,2%.
Pe poziția a treia se află Toyota, care a livrat 1.047 de unități în septembrie (+28% față de 2024) și a ajuns la un total anual de 10.245 de unități, în creștere cu 3,6%.
Skoda urmează în clasament, cu 896 de autoturisme noi, în creștere cu +43,1% față de anul trecut, totalizând 8.281 de unități de la începutul anului, adică o majorare de +9,5%.
Hyundai este singura marcă din top care a înregistrat scăderi, cu 690 de unități vândute în septembrie (-18,4%) și un total de 6.814 unități în primele nouă luni ale anului (-12,7%).
Celelalte mărci însumează 4.513 autoturisme, menținând o pondere importantă în piață. În total, de la începutul anului și până la finalul lunii septembrie, în România au fost înmatriculate 108.067 autoturisme noi, în scădere cu 5,2% față de perioada similară din 2024.
APIA: „Rabla 2025 poate stabiliza piața, dar depinde de ritmul programului”
„Reluarea Programului Rabla 2025 ar putea susține cererea, deși bugetul este redus și stimulentele ajustate. Impactul real va depinde de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început”, spune Dan Vardie.
Concluzia președintelui APIA este clară: „Datele din septembrie trebuie privite ca un efect de redresare statistică, nu ca o revenire solidă. Următoarele luni vor arăta dacă piața intră într-o creștere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural.”
Comentează