Gigantul american de gestionare a activelor BlackRock a convenit să cumpere două porturi situate la ambele capete ale Canalului Panama de la o firmă cu sediul în Hong Kong, a cărei proprietate l-a înfuriat pe președintele Donald Trump.
Trump a declarat în mai multe rânduri, în perioada premergătoare inaugurării sale și de la preluarea mandatului, că intenționează să „recupereze” Canalul Panama de la Panama, care a preluat controlul acestei căi navigabile internaționale cruciale în 1999, în temeiul unui tratat negociat cu Statele Unite cu 20 de ani înainte. Și a menționat proprietatea chineză asupra unora dintre operațiunile portuare ca un semn că țara asiatică administrează acum canalul.
„China operează Canalul Panama. Și nu l-am dat Chinei. L-am dat Panama și îl luăm înapoi”, a spus Trump în timpul discursului său inaugural. În cadrul unei conferințe de presă susținute în ianuarie, înainte de învestirea sa, Trump nu a exclus posibilitatea de a recurge fie la forța militară, fie la coerciția economică pentru a prelua din nou controlul asupra canalului.
Acordul anunțat marți prevede ca BlackRock și un consorțiu de alți investitori să cheltuiască 22,8 miliarde de dolari pentru a cumpăra porturile Balboa și Cristobal de la fiecare capăt al canalului de la CK Hutchison, o companie din Hong Kong. Acesta a declarat că tranzacția este un „acord de principiu”.
Consorțiul BlackRock cumpără, de asemenea, participația majoritară a CK Hutchison în alte 43 de porturi care cuprind 199 de dane în 23 de țări, dar niciunul dintre porturile pe care le operează în China sau Hong Kong.
„Aceste porturi de talie mondială facilitează creșterea globală”, se arată într-o declarație a directorului general al BlackRock, Larry Fink. „Prin conectivitatea noastră profundă cu organizații precum Hutchison ... și guvernele din întreaga lume, suntem din ce în ce mai mult primul apel pentru partenerii care caută capital răbdător, pe termen lung. Suntem încântați că clienții noștri pot participa la această investiție.”
BlackRock este unul dintre cei mai mari administratori de active din lume, cu un bazin enorm de 11,6 trilioane de dolari în active. Pentru context, această sumă este egală cu aproximativ 40% din produsul intern brut al Statelor Unite, cea mai largă măsură a activității economice a unei națiuni. Spre deosebire de unele conglomerate, acesta nu controlează în totalitate un număr mare de companii de profil înalt.
Dar, printre participațiile sale, deține a doua cea mai mare participație în unele dintre cele mai mari și mai de succes companii ale națiunii, inclusiv Walmart, Apple, Amazon, Microsoft și Alphabet, proprietarul Google.
CK Hutchison este una dintre companiile emblematice ale miliardarului Li Ka-shing din Hong Kong. Firma a declarat într-un document depus la bursă că se așteaptă să primească încasări în numerar de peste 19 miliarde de dolari din vânzare. Acțiunile sale au crescut cu peste 20% la deschiderea ședinței de tranzacționare de miercuri.
Cheie pentru comerțul global
Canalul Panama a fost construit de Statele Unite în primii ani ai secolului al XX-lea și a fost finalizat în 1914. În cea mai mare parte a acelui secol, canalul a fost operat de SUA, înainte ca administrația Carter să negocieze predarea sa către Panama, printr-un tratat controversat căruia i s-au opus mulți republicani la acea vreme.
Canalul de 51 de mile este esențial atât pentru circulația comerțului internațional, cât și pentru navele militare americane. Aproximativ 4% din comerțul maritim mondial și mai mult de 40% din traficul de containere din SUA traversează canalul.
De asemenea, canalul este o parte esențială a economiei Panama. În 2024, canalul va genera profituri totale de aproape 5 miliarde de dolari. Conform unui studiu publicat în decembrie de IDB Invest, 23,6% din venitul anual al Panama este generat de canal și de companiile care furnizează servicii legate de operațiunile canalului.
Casa Albă nu a comentat imediat achiziția, deși pare probabil că aceasta ar putea atenua îngrijorările lui Trump cu privire la influența Chinei asupra căii navigabile.
Mike Waltz, consilierul pentru securitate națională al administrației, a declarat reporterilor la sfârșitul lunii trecute că liderii din Panama au intrat în „negocieri privind abordarea porturilor de pe ambele părți ale canalului”.
Însă eliminarea influenței chineze este doar o parte din cererile lui Trump privind Panama, inclusiv ca Panama să nu mai perceapă taxe navelor americane. În timpul primei sale călătorii în străinătate în calitate de secretar de stat, care a început cu o oprire în Panama, Marco Rubio a declarat că este de acord ca navelor americane să li se permită să traverseze canalul fără taxe.
Rubio a declarat că SUA ar fi obligate să protejeze Canalul Panama dacă acesta ar fi atacat, adăugând că i se pare „absurd să trebuiască să plătim taxe pentru a tranzita o zonă pe care suntem obligați să o protejăm în timp de conflict”.
„Acestea sunt așteptările noastre. Ele au fost clare. Au fost clar înțelese în acele conversații”, a spus el după ce a părăsit Panama.
Comentează