De ce s-au scumpit polițele RCA? Explicații de la ASF: '70-80% din banii încasați se duc în despăgubiri'

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor

Publicat: 16-10-2025 04:21

Article thumbnail

Sursă foto: playtech.ro

Vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu, a explicat miercuri, la Digi24, motivele creșterii prețurilor la polițele RCA și a clarificat informațiile apărute în spațiul public privind presupusa limitare a dreptului șoferilor de a-și alege liber service-ul auto.

„Cert este că se plătește mai mult decât trebuie și toată diferența aceea o împărțim cu toții cei care cumpărăm asigurări RCA și uităm de fiecare dată că cel care plătește despăgubire este asigurătorul, nu altcineva. Din acest motiv, întâi se face avizarea daunei, se face constatarea, se face ofertarea și acceptarea ei, după care se accesează serviciul de reparații și serviciul de închiriere a vehiculului, iar cel care face oferta trebuie să fie responsabil, adică asiguratorul, că sumele sunt suficiente pentru rezolvarea problemei”, a explicat Mititelu.

Potrivit vicepreședintelui ASF, una dintre principalele cauze ale creșterii primelor RCA o reprezintă valul tot mai mare de despăgubiri și numărul ridicat de accidente. „Dacă vrem reducerea primelor de asigurare, trebuie să reducem frecvența daunelor. 70-80% din banii strânși din prime merg înapoi la despăgubiri”, a subliniat oficialul ASF.

Modificările legii RCA. Dreptul șoferilor de a alege service-ul rămâne neschimbat

Mititelu a ținut să clarifice și dezbaterile recente privind proiectul de modificare a legii RCA, subliniind că dreptul șoferilor de a-și alege liber service-ul auto nu este afectat.

„Dreptul de a alege în service-ul rămâne unul neafectat și de altfel este protejat și de legea noastră și este protejat și de directiva europeană. Valoarea de despăgubire, și în prezent și în viitor, tot între asigurator și beneficiarul despăgubirii se va stabili la propunere asiguratorului și cu acceptul beneficiarului”, a declarat Mititelu.

El a explicat că amendamentele care au stârnit controverse au fost eliminate temporar, dar ar putea fi reluate ulterior:
„Ceea ce ar fi urmat să aibă loc ca modificare în acest sistem prin acele amendamente, care au fost deocamdată eliminate și probabil vor fi parte dintr-un viitor proiect de lege de amendare a legii RCA, era vorba de introducerea unor reguli suplimentare prin care să facem procesul mai eficient și mai echilibrat.”

Abuzuri în sistemul RCA: închirieri mai scumpe decât reparațiile

Oficialul ASF a făcut referire și la abuzurile din sistemul RCA, oferind exemplul unei situații semnalate de un telespectator Digi24, în care costul închirierii mașinii de schimb a depășit costul reparației vehiculului avariat.

„Acest exemplu este exact ceea ce noi considerăm a fi un abuz în asupra întregii piețe de asigurări RCA. Abuz pentru pentru că de fapt, ceea ce lipsește din această descriere este acel dialog, acea înțelegere între asigurator și beneficiarul despăgubirii care ar trebui să aibă loc înainte de a se accesa beneficiile menționate de dumneavoastră”, a explicat Mititelu.

El a subliniat că asiguratorul are obligația să participe activ la stabilirea valorii despăgubirilor, pentru a asigura transparență și corectitudine în proces.

Mii de procese între asiguratori și service-uri auto

În prezent, pe rolul instanțelor din România se află între 4.000 și 5.000 de procese pe an între firmele de asigurări și service-urile auto, generate în principal de diferențele dintre devizele de reparație și sumele acceptate de asiguratori.

„Sunt undeva între 4000 și 5000 pe an, relativ puține față de cele aproape 350.000-400.000 de dosare de daună, dar toate acestea au legătură cu aceste diferențe de preț. Ba mai mult, asiguratorul plătește o sumă, după care diferența rămâne să fie discutată”, a precizat vicepreședintele ASF.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri