Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

POLUAREA în România: cele mai importante orașe nu iau măsuri concrete pentru protejarea mediului

Bucureștiul
poluare Bucuresti

O analiză a măsurilor luate împotriva poluării de către 15 mari oraşe din România arată că niciunul nu a reuşit să obţină nici măcar jurmătate din punctaj, pe locul 1 aflându-se municipiul Braşov, cu 4,8. Analiza a ţinut cont de 20 de indicatori. Capitala este doar pe locul 6 în topul realizat de Observatorul Român de Sănătate. Realizatorii studiului arată că jumătate dintre autoturismele din România au motare Diesel şi tot jumătate sunt mai vechi de 15 ani, informează News.ro.

Observatorul Român de Sănătate a analizat activitatea autorităţilor locale din cele mai mari cincisprezece oraşe româneşti şi acţiunile concrete întreprinse de acestea pentru a reduce poluarea aerului în ultimii 2 ani.

Citește și: VIDEO - Simona Halep a fost huiduită de fanii de la meci, după o declarație care nu i-a mulțumit

Studiul ”Clasamentul eficienţei împotriva populării” a avut în vedere oraşele Braşov, Galaţi, Cluj-Napoca, Iaşi, Oradea, Bucureşti, Timişoara, Arad, Ploieşti, Craoiva, Piteşti, Sibiu, Brăila, Bacău şi Constanţa.

”La fel ca în ediţia precedentă a clasamentului, niciuna dintre marile primării din România nu a reuşit să acumuleze măcar jumătate din scorul maxim posibil acordat pentru acţiunile împotriva poluării. Primăriile care acţionează cel mai decis în direcţia reducerii poluării sunt Braşov, Galaţi şi Cluj-Napoca. Cel mai puţin preocupate de reducerea poluării şi efectele acesteia asupra sănătăţii locuitorilor sunt primăriile Brăila, Bacău şi Constanţa”, se arată în docment.

Potrivit documentului, România este una dintre cele opt ţări în care emisiile de NOx şi PM10 au crescut între anii 1990 şi 2018.

”Poluarea aerului cauzează boli care determină rate mai mari de deces în urma îmbolnăvirii de Covid-19, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. 29.230 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare, ţara noastră aflându-se pe locul 7 la nivel european în ceea ce priveşte numărul deceselor premature cauzate de poluare la mia de locuitori. Poluarea omoară de 15 ori mai mulţi români decât accidentele rutiere. România se află pe locul 15 în topul celor mai poluate ţări din Europa, conformul Raportului Mondial despre Calitatea Aerului din 2020. La nivel european, ţara noastră are cele mai ridicate costuri sociale anuale pe cap de locuitor datorate poluării (€1.810). Bucureştiul este oraşul european cu cele mai mari costuri sociale pe cap de locuitor din cauza impactului poluării aerului asupra sănătăţii. Fiecare bucureştean pierde anual €3.004 din cauza poluării”, au mai transmis realizatorii studiului.

Potrivit documentului, statisticile din decembrie 2020 arată că jumătate dintre autoturismele din România sunt mai vechi de 15 ani.

Citește și: INEDIT Confesiunile unui călugăr în timpul pandemiei: Mi-e frică de o viitoare ‘castă a talibanilor’ ortodocși!

Studiul a relevat, de asemenea, că motoarele Diesel, încă majoritar utilizate de către autorităţi şi cetăţeni:

”Emisiile motoarelor Diesel sunt carcinogene de grup 1, reprezentând una dintre cauzele cancerului pulmonar. 12 oraşe dintre cele 15 analizate au achiziţionat în ultimii 2 ani autobuze Diesel, deşi emisiile acestora sunt nocive pentru sănătatea populaţiei. Doar 8 primării au achiziţionat mijloace de transport în comun cu propulsie electrică în ultimii doi ani, însă o parte dintre ele încă aşteaptă ca acestea să le fie livrate. Doar 6 primării dintre cele 15 au achiziţionat tramvaie şi/sau troleibuze în ultimii doi ani. 3 dintre oraşele analizate nu au reţea de tramvai şi/sau troleibuz. Jumătate dintre autoturismele existente în România au motoare Diesel”, se mai arată în studiu.

Realizatorii studiului au realiat şi o serie de recomandări pentru autorităţile locale:

Încurajarea utilizării modurilor active de transport, precum bicicletele sau vehiculele electrice.

Stabilirea unor zone cu emisii scăzute, unde au acces doar vehicule care respectă standarde ridicate de poluare.

Scutiri de taxe pentru maşinile care poluează puţin (existente în Belgia sau Franţa).

Modernizarea transportului public în comun prin scoaterea din circuit a vehiculelor vechi şi achiziţionarea celora care nu poluează.

Interzicerea folosirii motoarelor diesel în interiorul oraşului (existente în Atena, Bruxelles, Berlin, Madrid, Paris).

Citește și: Încă o angajare CONTROVERSATĂ făcută de PNL: fata unui fost ștab din SRI, angajată pe post de consilier la un primar PNL

Analiza se bazează pe o grilă de evaluare cuprinzând 20 de indicatori. Municipiul Braşov a ieşit pe primul loc, cu 4,8 puncte, în timp ce Capitala este doar pe locul 6.

”Braşovul este pe locul I în topul oraşelor care iau măsuri împotriva poluării, dar mai avem drum lung până când să putem spune că avem un aer de bună calitate. După cum menţionează şi raportul, factorul decisiv în determinarea calităţii aerului este legat de cum se realizează transportul în interiorul oraşului. Maşini multe, diesel şi vechi = aer plin de particule în suspensie (PM10, PM2.5) cauzatoare de cancer (prima cauză de îmbolnăvire de cancer conform Agenţiei Internaţionale pentru Cercetarea Cancerului). Ca să vă faceţi o idee legată de cât ne costă slaba calitate a aerului, raportul de faţă precizează că un bucureştean pierde 3.000 de euro pe an din cauza poluării”, a scris pe Facebook, primarul municipiului Braşov, Alle Coliban.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.