Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Prăbușirea imobiliarelor se petrece chiar acum: Investițiile au scăzut cu jumătate

Agora
constructii imobiliare

Volumul investiţiilor în piaţa de real estate din prima jumătate a anului a coborât la 183,8 milioane de euro, cu 43% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, arată CBRE, companie de pe piaţa de servicii comerciale şi investiţii în real estate.

”Sectorul de retail a atras 21% din volumul total de investiţii înregistrat în primul semestru din 2023, în creştere cu 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, menţinându-se în jurul valorii de 39 milioane de euro. Astfel, retailul urcă în top trei din punct de vedere al interesului investitorilor, alături de sectorul industrial (33%) şi birouri (29%). În acelaşi timp, hotelurile rămân pe locul patru, cu o cotă de investiţii de 17%”, potrivit datelor CBRE, lider global pe piaţa de servicii comerciale şi investiţii în real estate.

Stocul total de spaţii moderne de retail în România a ajuns astfel la 4,15 milioane de mp. Din acest volum, cota parcurilor de retail este în creştere constantă, atingând un procent de 39% din stocul total la finalul primului semestru din 2023.

În prima jumătate a anului curent, au fost livrate opt proiecte comerciale de dimensiuni mici şi mijloci, cu o suprafaţă cumulată de 69.300 de mp, dintre acestea doar unul aflându-se în Bucureşti. Alţi 235.000 mp se regăseau în fază de construcţie în primul semestru şi, potrivit estimărilor, urmează a fi livraţi în a doua parte a anului. Din totalul anunţat pentru a doua jumătate a anului, 63% este reprezentat de dezvoltări de tip parc de retail. Din punct de vedere al amplasării, 99% din suprafaţa totală va fi inaugurată în oraşe regionale, consolidând tendinţele actuale.

„Piaţa spaţiilor de retail se află într-un proces de transformare început în 2020, iar în prezent observăm o tendinţă continuă de echilibrare între formatele specializate şi cele tradiţionale. Centrele de dimensiuni mici şi medii, dar cu o acoperire mai bună la nivel de regiuni, devin formate preferate de către investitori sau dezvoltatori. Aceast lucru nu înseamnă că mallurile nu se bucură de succes în continure, de vânzări extraordinare, fiind în topul preferinţelor consumatorilor, însă pentru a construi un mall de la zero este nevoie de resurse mult mai mari, atât financiare, cât şi know-how. O atenţie deosebită este acordată şi reglementărilor ESG, iar amprentele mai reduse de carbon şi abordarea mai sustenabilă sunt folosite ca factori diferenţiatori, mai ales că în prezent consumatorii sunt mult mai conştienţi şi mai atenţi la efectele asupra mediului”, a declarat Carmen Ravon, head of retail occupier CEE, CBRE.

Volumul investiţiilor în piaţa de real estate din prima jumătate a anului a coborât la 183,8 milioane de euro, cu 43% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care economia României este aşteptată să-şi încetinească rata de creştere în 2023, la circa 2,2%, după trei ani de avans continuu. 74% dintre aceste investiţii au fost realizate doar în primul trimestrul al anului curent.

„Există premisele ca, în acest an, spaţiile industriale & logistice, împreună cu cele de retail, să fie propulsate pe primele două locuri în topul celor mai mari investiţii de pe piaţa locală imobiliară comercială. Cea mai ridicată cerere este generată de sectorul de retail, în condiţiile în care tot mai mulţi investitori sunt atraşi de stabilitatea oferită de această clasă de active”, a declarat Mihai Pătrulescu, head of investment properties, CBRE România.

La nivelul portofoliului de active de retail al CBRE, pe întreaga regiune, fluxul de persoane din centrele comerciale se afla în creştere, la final de 2022, fiind cu doar 7% sub nivelul înregistrat în aceeaşi lună din 2019, iar tendinţa este una de revenire, aşa cum se observă şi după primul semestru al lui 2023. Vânzările chiriaşilor au crescut cu 5% în aceeaşi perioadă analizată.

Pe o tendinţă ascendentă începând din 2020, consumul privat din România este prognozat să înregistreze creşteri anuale în 2023 şi 2024, însă modeste, de 3,2% şi 2,9%. Aceste majorări sunt bazate pe atenţia cumpărătorilor asupra cheltuielile lor. În acelaşi timp, preţurile continuă să resimtă fluctuaţiile costurilor cu materiile prime şi sunt afectate de inflaţie. Veştile bune vin pentru anul 2025 când se preconizează o creştere anuală mai semnificativă, respectiv 5,1%.

Inflaţia preţurilor de consum în 2023 este estimată să ajungă la 10,3%, cu 3,5% mai mică faţă de valoarea din 2022 - cea mai mare înregistrată în ultimii ani. Diminuarea a fost determinată în principal de scăderea preţurilor la combustibili şi energie electrică. De asemenea, prognozele pentru 2024 şi 2025 indică o scădere până la 5,1% şi chiar mai departe, la 2,7%.

Încrederea cumpărătorilor este reflectată şi în indicatorii macroeconomici, precum retail spending , care se menţin într-o dinamică pozitivă. După creşterile fulminante din 2021, valoarea acestui indicator a coborât anul trecut, iar pentru 2023 este estimată o uşoară creştere de 2,3% la nivel naţional, respectiv 2,5% pentru regiunea Bucureşti-Ilfov.

„Stocul de spaţii moderne de retail este estimat să ajungă la 4,39 milioane mp la final de 2024. În acelaşi timp, parcurile de retail şi centrele de shopping din interiorul oraşelor sunt cu doar 10% sub nivelul pre-pandemic din punct de vedere al traficului, ceea ce ne demonstrează un apetit puternic al consumatorilor pentru formatele fizice de retail modern. Această evoluţie a fost iniţial generată de parcurile de retail, datorită concentrării acestora pe campanii de vânzări bazate pe oferte speciale, însă 2022 a demonstrat şi o revenire a traficului la acelaşi nivel şi pentru marile centre comerciale (mall-urile), în special datorită opţiunilor de petrecere a timpului liber”, a explicat Daniela Gavril, head of research, CBRE România.

Perspectivele pieţei şi ale investiţiilor în real estate sunt pozitive, în condiţiile în care în următorii doi ani estimările indică o tendinţă de creştere mai accelerată a economiei, de 3,6% în 2024, respectiv la 4% în 2025. Estimările de creştere se bazează pe fondurile europene, precum cele din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), care vor reprezenta o sursă importantă de finanţare pentru economia României, potrivit datelor CBRE şi Oxford Economics.

Investitorii cehi şi români au contribuit cu cel mai mare capital la activitatea investiţională din 2023, având cote similare în volumul de investiţii, de 33% şi respectiv 32%. Ceilalţi investitori care au ales România, cu o cotă comună de 35%, sunt cei din Lituania, Cipru, SUA şi Israel.

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), o companie cu sediul în Dallas, este cea mai mare firmă de servicii şi investiţii imobiliare comerciale din lume (pe baza veniturilor din 2022). Compania are peste 115.000 de angajaţi care deservesc clienţi din mai mult de 100 de ţări. În România, CBRE deserveşte o gamă diversă de clienţi cu o suită integrată de servicii, inclusiv facilităţi, tranzacţii şi management de proiect; gestionarea proprietăţii; gestionarea investiţiilor; estimare şi evaluare de proprietăţi; leasing imobiliar; consultanţă strategică; vânzări de proprietăţi; servicii ipotecare şi servicii de dezvoltare.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.