Premieră naţională: O stea variabilă semiregulată din galaxia Andromeda a fost descoperită la Observatorul Astronomic din Galați

Stele căzătoare

O stea variabilă semiregulată în galaxia Andromeda (M31)V a fost descoperită în premieră naţională la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii din Galaţi, informează, joi, purtătorul de cuvânt al instituţiei, Florin Matei.

Potrivit acestuia, în luna ianuarie, s-a realizat o serie de observaţii astronomice la galaxia Andromeda (M31), având ca scop descoperirea de stele gigante sau supergigante roşii care prezintă variabilitate, potrivit agerpres.ro.

Citește și: Emil Boc a răbufnit! A luat la țintă Guvernul, după contrele cu Vlad Voiculescu: ‘Trebuie să pună capăt sistemului Pile, Cunoștințe și Relații’

Aceste observaţii au fost realizate cu telescopul principal Ritchey-Chretien f/8 cu diametrul oglinzii principale de 400 mm şi camera CCD SBIG STL-6303E, dotată cu filtre de fotometrie UBVRI, câmpul de observaţie al telescopului fiind de 29,8'x19.9'.

Această activitate de survey reprezintă o continuitate a Programului de observaţii astronomice ''Nova/Supernova Search'', care are ca scop descoperirea de nove şi supernove în galaxii, început în luna februarie 2012 la Observatorul Astronomic din Galaţi.

Pentru a detecta stele gigante sau supergigante roşii, s-au realizat imagini în filtrele V şi I, pentru fiecare câmp observat, imaginile fiind comparate pentru a vedea dacă există o diferenţă mare de magnitudine care să indice culoarea roşie a stelei. După ce au fost detectate stele roşii în imaginile obţinute, culoarea roşie a acestora a fost confirmată folosind date de la telescopul spaţial Gaia al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

Magnitudinile măsurate în imaginile obţinute au fost comparate cu cele din diferite cataloage pentru a detecta variabilitate la aceste stele. Mai departe s-a verificat ce stele roşii şi variabile din câmpul observat sunt cunoscute, iar pentru stelele roşii necatalogate ca fiind variabile, s-au accesat datele fotometrice ale survey-ului astronomic ZTF (Zwicky Transient Facility), dar şi ale survey-ului Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS1), pentru a descoperi şi analiza variabilitatea acestora în timp.

Analiza acestor date a dus în final la descoperirea stelei variabile (M31) Galaţi V23. Paralaxa mică acestei stele confirmă apartenenţa acesteia la galaxia Andromeda. O altă dovadă în acest sens sunt magnitudinile slabe în infraroşu observate de survey-ul Two-Micron All-Sky Survey (2MASS), dar şi strălucirea stelei care este asemănătoare cu a celorlalte stele variabile semiregulate din galaxia Andromeda.

Echipa care a realizat descoperirea a fost formată din Ovidiu Tercu, coordonatorul Observatorului Astronomic din Galaţi, şi Gabriel Neagu, membru al Astroclubului ''Călin Popovici''.

Până în acest moment la Observatorul Astronomic din Galaţi au fost descoperite 23 de stele variabile.