Rețelele sociale și platformele video au devenit principala sursă de informare pentru americani, devansând televiziunile clasice și site-urile de știri, potrivit celui mai recent raport realizat de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului.
Mai mult de jumătate (54%) dintre respondenți au declarat că se informează de pe rețele precum Facebook, X (fosta Twitter) și YouTube. Acestea au depășit televiziunea (50%) și site-urile sau aplicațiile de știri (48%), conform BBC.
„Creșterea popularității rețelelor sociale și a știrilor bazate pe personalități nu este un fenomen specific Statelor Unite, dar schimbările par să se producă mai rapid – și cu un impact mai mare – decât în alte țări”, se arată într-un raport.
Un exemplu relevant este Joe Rogan, realizatorul unuia dintre cele mai urmărite podcasturi din lume. Aproape un sfert (22%) din populația SUA afirmă că a văzut știri sau comentarii ale acestuia în săptămâna precedentă.
Autorul raportului, Nic Newman, a declarat că ascensiunea videoclipurilor sociale și a știrilor axate pe personalități „reprezintă o altă provocare semnificativă pentru editorii tradiționali”.
Tendința se extinde și în politică. Politicienii preferă tot mai des să acorde interviuri unor gazde online simpatice, în defavoarea presei mainstream.
Politicienii ocolesc presa tradițională, alegând influenceri „prietenoși” – dar cu prețul adevărului
Raportul notează că politicienii populiști din întreaga lume sunt „din ce în ce mai capabili să ocolească jurnalismul tradițional în favoarea mass-mediei partizane prietenoase, a „personalităților” și a „influencerilor” care beneficiază adesea de acces special, dar rareori pun întrebări dificile, mulți dintre ei fiind implicați în răspândirea de narațiuni false sau chiar mai grave”.
Deși au un impact major în informarea publicului, influencerii și personalitățile online sunt văzuți și ca o sursă de dezinformare: aproape jumătate dintre respondenții din întreaga lume (47%) îi consideră responsabili pentru răspândirea de informații false sau înșelătoare – un procent similar cu cel înregistrat de politicieni.
Rețeaua X atrage tot mai mulți utilizatori de dreapta, în timp ce alternativele rămân marginale
Raportul analizează și evoluția rețelelor sociale ca platforme de știri. Utilizarea rețelei X pentru știri este „stabilă sau în creștere pe multe piețe”, cu cea mai mare creștere înregistrată în SUA. După ce Elon Musk a preluat platforma în 2022, „mult mai multe persoane cu orientare de dreapta, în special tineri, au migrat către rețea, în timp ce o parte din publicul progresist a părăsit-o sau o utilizează mai rar”.
În SUA, proporția utilizatorilor de dreapta pe X s-a triplat după preluarea rețelei de către Musk. În Marea Britanie, publicul de dreapta al platformei aproape s-a dublat.
În contrast, rețelele sociale alternative precum Threads, Bluesky și Mastodon au o influență redusă: „au un impact redus la nivel global, cu o acoperire de 2% sau mai puțin pentru știri”, se precizează în raport.
Alte concluzii relevante ale raportului:
- TikTok este platforma de știri cu cea mai rapidă creștere, folosită de 17% dintre utilizatori la nivel global, cu o creștere de 4 puncte procentuale față de anul trecut.
- Utilizarea chatbot-urilor cu inteligență artificială pentru informare este în creștere, fiind de două ori mai populară în rândul tinerilor sub 25 de ani.
- Totuși, majoritatea oamenilor cred că IA va face știrile mai puțin transparente, mai puțin precise și mai greu de verificat.
- Chiar dacă frecvența utilizării scade, publicul continuă să aprecieze brandurile tradiționale de presă pentru acuratețea și încrederea oferită.
Raportul este la a 14-a ediție și a fost realizat pe baza răspunsurilor a aproape 100.000 de persoane din 48 de țări.
Comentează