Istoria comunismului nu este o disciplină, ci un conţinut pentru Istoria contemporană, a evidenţiat, joi, preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, care a pledat pentru reintroducerea în programa şcolară a două ore pe săptămână pentru disciplina Istorie.
Ioan-Aurel Pop a participat la dezbaterea "Mai este nevoie de Istorie în şcoli?", organizată la Biblioteca Academiei Române.
"Puterea noastră de a schimba e extraordinară. Schimbăm, nu aşteptăm urmările. (...) Nu aşteptăm feedback-ul. Galopăm şi confundăm conţinuturile cu disciplinele, dragi mei. Eu nu zic că nu trebuie făcută Educaţie sexuală. Trebuie făcută şi Educaţie morală, trebuie făcută şi Educaţie igienică, trebuie făcută şi Educaţie pentru circulaţia pe drumurile publice şi Educaţie financiară, bancară, antreprenorială. Dar nu discipline, dragii mei. Eu nu pot să bag Educaţia antreprenorială, pentru că lumea va crede că, de acum încolo, toată lumea trebuie să se facă antreprenor. Cine mai munceşte? Antreprenorii pe cine mai conduc? Deci, nu se înţeleg noţiunile la ora actuală. Istoria comunismului nu e o disciplină dragii mei, e un conţinut pentru Istoria contemporană. Orice istoric ştie treaba asta. (...) Noi propunem şi Parlamentul aprobă", a afirmat istoricul.
Potrivit acestuia, Istoria "înseamnă amintirile colective". "Aş vrea să vă pun însă o întrebare. Există om obişnuit, cu inteligenţă medie, care să nu aibă amintiri? Eu nu ştiu. Un om care nu are amintiri ajunge la spitalul de neurologie. Trebuie vindecat de medici. Istoria înseamnă amintirile colective. Dacă nu vrem să le mai avem, se poate, se poate să uităm absolut tot ce a fost în trecut, dar nu vom putea trăi. Nu vom putea trăi din punct de vedere al colectivităţii, pentru că fiecare om face parte dintr-un grup. Omul e o fiinţă socială, nu e o fiinţă individuală. Robinson Crusoe e un roman şi nici el n-a putut trăi pe o insulă izolată atâta vreme, că la sfârşit s-a întors acasă, între oameni. Deci, dacă trăim între oameni, trebuie să avem şi amintiri colective. Ne obligă soarta, viaţa, Dumnezeu. Nu putem altfel", a transmis Ioan-Aurel Pop.
Preşedintele Academiei a pledat pentru revenirea la alocarea în programa şcolară a două ore pe săptămână pentru disciplina Istorie.
"Disciplinele care au o oră pe săptămână nu sunt discipline serioase. Profesorii pot să confirme. Ce poţi să faci într-o oră pe săptămână? De la Comenius încoace, disciplinele au două sau mai multe ore pe săptămână. Matematica, Româna, Fizica, Chimia, Biologia se făceau cam de la mai mult de două ore. Matematică - patru, cinci, Româna - patru... Când eram eu elev. Istoria şi Geografia erau cu două ore. Şi treburile au mers bine, nu 30 - 40 de ani, cam patru secole, de la Renaştere încoace. (...) Vacanţele erau trei la popoarele creştine: vacanţa de Crăciun, vacanţa de Paşti şi vacanţa mare. Nici în timpul regimului comunist nu s-au schimbat. Bunica mea îmi spunea: 'vezi că vine vacanţa de Crăciun. Ai grijă, că nu vine Moşul, dacă nu ştiu ce'. 'Vin Paştele, acum, trebuie să facem asta, asta'; în vacanţă. Şi nici comuniştii nu au interzis vacanţele. Acum sunt cicluri, cu cinci vacanţe pe an, dragii mei. Nu mai sunt trimestre, nici semestre. Semestrul înseamnă şase luni. Sunt module, iertaţi-mă, module", a explicat Pop.
La dezbaterea de la Biblioteca Academiei Române, moderată de directorul instituţiei, Nicolae Noica, au participat secretarul de stat în Ministerul Educaţiei Sorin Ion, inspectorul de Istorie al Municipiului Bucureşti, Nicolae Manea, fostul ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu, cercetători, specialişti, profesori şi elevi din licee bucureştene.
Comentează